2016-03-12, 17:23
Medlem
KungPungPats avatar
Designerna i universum bevisar medvetenheten som behövdes för att bygga alla system.. för endast ett medvetande kan bygga ett system som har många olika delar.. designerna bevisar gudarna..

precis som ett datasystem bevisar medvetenhet för nån som är medveten nog att veta om att endast en medveten människa kan välja att sätta delarna på rätt plats för att systemet ska fungera..

man behöver därför inte se nån gud som skapar designerna i universum, för att bevisa att gudarna existerar.. för det är designerna som bevisar gudarna, tills ateisternahar hittat på vetenksapliga förklaringar på hur en magisk explosion som big bang kan ha skapat alla system i universum utan någon som helst medvetenhet som alla dessa system i universum bevisar att skaparen av dom har.
Citera
2016-03-12, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungPungPat
Designerna i universum bevisar medvetenheten som behövdes för att bygga alla system.. för endast ett medvetande kan bygga ett system som har många olika delar.. designerna bevisar gudarna..

precis som ett datasystem bevisar medvetenhet för nån som är medveten nog att veta om att endast en medveten människa kan välja att sätta delarna på rätt plats för att systemet ska fungera..

man behöver därför inte se nån gud som skapar designerna i universum, för att bevisa att gudarna existerar.. för det är designerna som bevisar gudarna, tills ateisternahar hittat på vetenksapliga förklaringar på hur en magisk explosion som big bang kan ha skapat alla system i universum utan någon som helst medvetenhet som alla dessa system i universum bevisar att skaparen av dom har.
Hur skapades gudarna?
Citera
2016-03-12, 17:34
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur skapades gudarna?

Dom skapades av den högsta skaparen.. den högste guden.
Hon är en del av allt och alla, ingen gud har mer makt än henne.. men det finns många gudar.
Citera
2016-03-12, 17:37
Medlem
Citat:
Dom skapades av den högsta skaparen.. den högste guden.
Hon är en del av allt och alla, ingen gud har mer makt än henne.. men det finns många gudar.
Hur skapades den högste guden? (om du säger att hon alltid funnits, så vill jag ha belägg, annars tror jag du hittar på....)
Citera
2016-03-12, 21:31
Medlem
KungPungPats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur skapades den högste guden? (om du säger att hon alltid funnits, så vill jag ha belägg, annars tror jag du hittar på....)

Ska du ha belägg för att nån måste designa alla system i universum? system som endast kan sättas ihop av ett medvetande som kan ta medvetna val och sätta alla delar i systemet på rätt plats.. men som i gudarna har valt det genom DNA och evolution som är ett avacenrat system som aldrig kan sätta ihop sig själv, eller med hjälp av magi..
Citera
2016-03-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ska du ha belägg för att nån måste designa alla system i universum? system som endast kan sättas ihop av ett medvetande som kan ta medvetna val och sätta alla delar i systemet på rätt plats.. men som i gudarna har valt det genom DNA och evolution som är ett avacenrat system som aldrig kan sätta ihop sig själv, eller med hjälp av magi..
Kan du beskriva hur gudarna gjorde när dom designade universum? Det är väl det minsta man kan begära, i alla fall ....
Citera
2016-03-12, 22:35
Medlem
526s avatar
Medvetenheten / varat / det absoluta kan ses som en grundläggande naturkraft som alltid är aktiv och allomfattande – överallt och hela tiden.

Hela skapelsen är ett enda medvetande. Ur detta skapas den fysiska verkligheten. Den fysiska världen består av "fel" i förhållande till det absoluta. Det är det imperfekta som bildar den verklighet vi upplever. Tex så existerar bara en perfekt cirkel i tanken. Det existerar inte i naturen.
Citera
2016-03-13, 09:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

"Finetunings"-resonnemanget är bara ännu en ytteligare spekulation som inte är ett bevis för nånting.
Citera
2016-03-13, 09:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Medvetenheten / varat / det absoluta kan ses som en grundläggande naturkraft som alltid är aktiv och allomfattande – överallt och hela tiden.

Hela skapelsen är ett enda medvetande. Ur detta skapas den fysiska verkligheten. Den fysiska världen består av "fel" i förhållande till det absoluta. Det är det imperfekta som bildar den verklighet vi upplever. Tex så existerar bara en perfekt cirkel i tanken. Det existerar inte i naturen.

Och belägg för denna ad hoc premiss är?
Citera
2016-03-13, 10:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myein
Att det Absoluta är den enda verkligheten är kärnan i all icke-dualistisk filosofi. Det har som konsekvens att "världen" så som vi vanligtvis känner den inte är absolut verklig utan en "illusion" (māyā inom indisk religion), en relativ verklighet vi kan "skåda" igenom.

Vilket är en semantisk spekulation utan epistemisk belägg.
Citera
2016-03-13, 11:39
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
"Finetunings"-resonnemanget är bara ännu en ytteligare spekulation som inte är ett bevis för nånting.

Citat:
Att säga att man måste se gudar designa för att känna igen designar som endast gudar kan skapa..
det är precis som att säga att en dator inte bevisligen har skapats av en medveten människa, för det finns inga bevis för att en människa byggde datorn..

Och på toppen av "finetuning" lägger du så en falsk analogi.

Citat:
Du är lika nerdummad som jag skulle varit om jag sa att en dator inte bevisar att den är designad utan att man behöver se tillverkningsprocessen av datorn för att räkna ut att den som byggde datorn var medveten nog för att kunna sätta alla delar på rätt plats.

Jag är i så fall tacksam för min "fördummelse" som har sitt underlag i akademisk logik.
Citera
2016-03-13, 11:46
Medlem
Citat:
Uppenbarligen så bygger gudarna på mikronivån eller makronivån eller vad man ska kalla det när det är jättelitet.. för både DNA och celler är ett system som bygger ihop sig själv till nånting som är designat för att växa till nått större.. evoltioneras kallas det.

Att säga att man måste se gudar designa för att känna igen designar som endast gudar kan skapa.. '
det är precis som att säga att en dator inte bevisligen har skapats av en medveten människa, för det finns inga bevis för att en människa byggde datorn.. lixom en magisk explosion kan bygga datorsystem.. ja varför tror vi inte alla på det så slipper vi prata om gudarna som skapat oss.. lol.

Du är lika nerdummad som jag skulle varit om jag sa att en dator inte bevisar att den är designad utan att man behöver se tillverkningsprocessen av datorn för att räkna ut att den som byggde datorn var medveten nog för att kunna sätta alla delar på rätt plats.

Jag tycker du bevisar att gudarna har tålamod.
Vi vet hur datorer skapas. Sluta kör med falska analogier.
Jag tolkar detta som om att du inte har något att komma med? Förutom "det bara är så"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in