Citat:
Ursprungligen postat av
newsfilter
Jag tror att studenter... ...inte är dummare än förr... ...verkar ha sämre kunskaper i matematik än förr... Tror dock inte att man räknar långsammare nu förr, snarare att man kanske inte har samma djupa förståelse ... Men det är inte bara studenternas fel...
Det här innehåller en del av förklaringen. Man kan knappt påpeka brister i dagens samhälle utan att folk börjar yra om vems fel det är. Eftersom skuldfrågan dessutom är så känslig blir det lättare om man bara sopar det under mattan.
Jag undervisar ibland på både master- och kandidatnivå och skulle göra följande påståenden;
- Är studenter mer korkade idag (dvs lägre IQ)? Knappast.
- Är studenterna latare idag? De lägger iaf inte lika mycket tid och energi på utbildningen.
- Har studenter avsevärt mycket sämre förkunskaper idag? Utan tvekan.
- Sitter studenterna och fipplar med telefonen etc. på föreläsningarna? Japp och det sänker motivationen för föreläsaren något grovt.
- Har studenter idag betydligt mer fokus på att få godkänt än att faktiskt lära sig något för framtiden? Ja, det är min erfarenhet.
- Gnäller studenterna mer på att kurserna är svåra idag trots att kursinnehållet urvattnats? Japp, samma eller mer gnäll varje år oavsett om man plockat bort delar eller gett dem betydligt mer handledning.
- Finns det undantag från ovanstående? Ja ganska många, men de är just undantag och inte normen.
När jag har mer av handledning/enskilda samtal med studenter försöker jag med blandad framgång förklara för de mest handfallna studenterna att de om de tänkt jobba inom fältet faktiskt kommer förväntas kunna tillämpa kursinnehållet på betydligt lurigare problem än de de stöter på i kurserna och att det då varken är självklart vilken metod man ska använda, finns något facit eller tydligt definierade randvillkor. Har sett många med pappret i handen som inte ens efter flera år på jobbet klarar av ens hälften av vad de borde med tanke på vilken utbildning de läst, det är ganska sorgligt och man får sysselsätta dem med rutingrejer i den mån det går eller hoppas man att blir av med dem.
Så för att inte gå OT, tänk på detta TS om du ger dig in på en civ.ing.; pappret är bara ett papper, resten av livet är det kunskaperna som räknas.