F har svårare matematik i jämförelse med dem flesta andra ingenjörsprogram. Detta gäller i alla fall på den tekniska högskolan jag läser på. Jag vill påstå att matematiken är svår och det är många som kuggar, det blir dock lättare och man blir bättre på att ta till sig matematik under programmets gång. Det finns tyvärr många på tekniska linjer som inte verkar ha något intresse för matematik överhuvudtaget. En annan grej att tänka på när du tittar på tidigare tentor, även om de ser svåra ut behöver du oftast inte klara ens hälften för att få godkänt.
Sök för all del om du tycker att matematik är kul. Man behöver absolut inte vara ett geni för att klara den. Detta förutsätter att du är normalbegåvad och verkligen pluggar, en teknisk utbildning är absolut inte lika chill som en samhällsvetenskaplig. Var beredd på att det blir mycket plugg, omtentor och kurser som känns hopplösa. Det kan vara väldigt svårt och frustrerande i perioder men också väldigt kul och givande. Jag rekommenderar att läsa till högskoleingenjör om det inte finns ett brinnande intresse för matematik och fysik.
Du kommer garanterat lära dig grejer, om inte så blir du inte långvarig.
En föreläsningsserie för envariabelanalysen. Är mer eller mindre samma grundläggande teori som tuggas på alla ingenjörsutbildningar.