• 9
  • 10
2016-03-13, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Daggerskrack
Mycket god invändning. Jag är nog lite för låst i mitt gymnasietänkande där omotiverade elever får sätta standarden och påverka undervisningen så mycket. Det där att inte gå på handledningstiden och sen få underkänt och ha mage att klaga låter ju sinnessjukt. Inte konstigt att folk förespråkar studieavgifter.

Nej, det är lite skillnad i maktförhållandena mellan kollegiet och ledningen på en teknisk högskola jämfört med en gymnasieskola så det urartar inte lika lätt. Professorerna drar ju oftast själva in en stor del av finansieringen som institutionen har från externa källor, så man kör inte över dem i första taget om man vill ha verksamheten kvar.

Jag är en av dem som vill se en annan finansieringsmodell av utbildningen. Dels för engagemangets skull och dels för att många läser ett år eller två och kommer sen på att de ska bli tandläkare istället typ. Känns som ett grovt slöseri med skattemedel, borde gå att lösa bättre.
Senast redigerad av darkdays 2016-03-13 kl. 14:38.
Citera
2016-03-13, 18:23
Medlem
Betongsossens avatar
F har svårare matematik i jämförelse med dem flesta andra ingenjörsprogram. Detta gäller i alla fall på den tekniska högskolan jag läser på. Jag vill påstå att matematiken är svår och det är många som kuggar, det blir dock lättare och man blir bättre på att ta till sig matematik under programmets gång. Det finns tyvärr många på tekniska linjer som inte verkar ha något intresse för matematik överhuvudtaget. En annan grej att tänka på när du tittar på tidigare tentor, även om de ser svåra ut behöver du oftast inte klara ens hälften för att få godkänt.

Sök för all del om du tycker att matematik är kul. Man behöver absolut inte vara ett geni för att klara den. Detta förutsätter att du är normalbegåvad och verkligen pluggar, en teknisk utbildning är absolut inte lika chill som en samhällsvetenskaplig. Var beredd på att det blir mycket plugg, omtentor och kurser som känns hopplösa. Det kan vara väldigt svårt och frustrerande i perioder men också väldigt kul och givande. Jag rekommenderar att läsa till högskoleingenjör om det inte finns ett brinnande intresse för matematik och fysik.

Du kommer garanterat lära dig grejer, om inte så blir du inte långvarig.

En föreläsningsserie för envariabelanalysen. Är mer eller mindre samma grundläggande teori som tuggas på alla ingenjörsutbildningar.
Citera
2016-03-13, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongsossen
F har svårare matematik i jämförelse med dem flesta andra ingenjörsprogram. Detta gäller i alla fall på den tekniska högskolan jag läser på. Jag vill påstå att matematiken är svår och det är många som kuggar, det blir dock lättare och man blir bättre på att ta till sig matematik under programmets gång. Det finns tyvärr många på tekniska linjer som inte verkar ha något intresse för matematik överhuvudtaget. En annan grej att tänka på när du tittar på tidigare tentor, även om de ser svåra ut behöver du oftast inte klara ens hälften för att få godkänt.

Sök för all del om du tycker att matematik är kul. Man behöver absolut inte vara ett geni för att klara den. Detta förutsätter att du är normalbegåvad och verkligen pluggar, en teknisk utbildning är absolut inte lika chill som en samhällsvetenskaplig. Var beredd på att det blir mycket plugg, omtentor och kurser som känns hopplösa. Det kan vara väldigt svårt och frustrerande i perioder men också väldigt kul och givande. Jag rekommenderar att läsa till högskoleingenjör om det inte finns ett brinnande intresse för matematik och fysik.

Du kommer garanterat lära dig grejer, om inte så blir du inte långvarig.

En föreläsningsserie för envariabelanalysen. Är mer eller mindre samma grundläggande teori som tuggas på alla ingenjörsutbildningar.

Bra tips med Jonas Månsonns videos, TS kolla igenom ett par videor där så kanske du får en känsla av vad som förväntas av dig. Lägger man bara ner tid så klarar man det, annars finns ju omtentor att gå på. Lycka till!
Citera
2016-03-13, 22:51
Medlem
Ej läst igenom tråden men har precis börjat studera första året som civilingenjör. Matten kommer vara svår oavsett vad du läser men märker att i många program (i synnerhet det jag läser) är det många som skjuter på matten och omtentar den efter 2, 3 vissa till och med omtentar den efter 4 år. Så ingen press ifall du inte är ett mattegeni, det brukar lösa sig. Sen kräver det att du har lite is i magen och inte lätt får ångest över att halka efter.

Jag själv hade inte läst en mattekurs på över två år när jag började studera, det gick hursomhelst ganska lätt att komma in i det om man lade ner tid, fast det är det enda som behövs, lägg ner tid och du klarar matten, men då måste du lägga ner TID.
Citera
2016-03-13, 23:34
Medlem
Gymnasiematten är den lättaste matten du kommer i kontakt med om du väljer att studera vidare som ingenjör. Skulle vilja påstå om att du har problem med såpass lätta och grundläggande koncept nu så bör du välja någon form av yrkeshögskola istället. Det är ett stort problem att personer som har svårt för det matematiska tänket kommer in på civilingenjörsprogrammen. De sänker nivån för de andra studenterna, och på sikt skadar detta även anseendet om ingenjörsyrket samt utbildningen.
Citera
2016-03-14, 01:01
Medlem
Betongsossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av worlddomination
Ej läst igenom tråden men har precis börjat studera första året som civilingenjör. Matten kommer vara svår oavsett vad du läser men märker att i många program (i synnerhet det jag läser) är det många som skjuter på matten och omtentar den efter 2, 3 vissa till och med omtentar den efter 4 år. Så ingen press ifall du inte är ett mattegeni, det brukar lösa sig. Sen kräver det att du har lite is i magen och inte lätt får ångest över att halka efter.

Jag själv hade inte läst en mattekurs på över två år när jag började studera, det gick hursomhelst ganska lätt att komma in i det om man lade ner tid, fast det är det enda som behövs, lägg ner tid och du klarar matten, men då måste du lägga ner TID.

Ta ett gott råd från mig. Skjut inte på något. Det ni lär er i grundkurserna kommer användas i fortsättningskurserna. Att "skjuta på matten" är nog det dummaste man kan göra om man läser till civilingenjör.
Citera
2016-03-14, 01:29
Medlem
Xays avatar
Har inte pluggat civilingenjör, däremot mattelärare och första kurserna är samma. Jag var inte heller nåt mattegeni men är du villig att lägga tid och energi kan du klara det utan att slänga Calculusboken på en majbrasa.

Vi hade alltid föreläsningar på förmiddagarna och sen satt vi ett stort gäng tillsammans i princip hela eftermiddagarna på universitetet och pluggade. Att ha studiekompisar är jävligt tacksamt då man kan få hjälp av varandra och det är roligare att sitta ihop och plugga o lida än att sitta ensam på rummet och slita sitt hår...
Citera
2016-05-09, 20:50
Medlem
Skyrocketins avatar
Jag är snart klar med första året, har en kurs som ligger och släpar (programmering). Jag failade samtliga matte-duggor (mini-tentor) och tentor första året men lyckades med blod svett och tårar (plugg på jullovet) klara mig på omtentorna.

Mitt råd till dig är att våga satsa, tro på dig själv och hitta folk att plugga med i klassen. Gör plugget till en rolig grej, sitt hellre 30 min eller 1 timme varje dag än 8 timmar på lördagen med ångest. Det går om du vill, oavsett betyg från gymnasiet. Jag hade också låga mattebetyg i bagaget men det har inte gjort jättemycket. Glöm inte heller att det är jävligt coolt att se hur mycket man kan lära sig och (delvis ^^) förstå när man lägger ned tid på plugget, det är kul att plugga!

Och jämför dig för all del inte med mattesnillet i klassen.. för på Uni-nivå talar vi faktiskt om snillen.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in