• 1
  • 2
2016-03-12, 15:44
Medlem
Malicieuxs avatar
Tjena! (skapade en ny tråd då jag inte hittade någon med det nya poängsystemet i)
Jo det är som så att jag funderar på att söka in till en civilingenjörsutbildning om 1 år eller 2. Men e lite osäker med tanke på att mattematiken verkar skrämmande svår.

Jag går sista året på teknikprogrammet och har betyg D i alla obligatoriska mattekurser (D.v.s Ma 1c, 2c & 3c) samt E i Fysik 1. Jag läser även Ma 4 men tror dock inte att jag kommer bli mer än godkänd i kursen. Fysik 2 tänker jag läsa till efter studenten. Även fast mina betyg inte är särskilt höga så läser jag ju trots allt den svåraste matten på gymnasiet. Hur svår kommer då matten bli på högskolan?
Citera
2016-03-12, 15:51
Medlem
Det är olika för alla, för mig klarade jag gymnasium matten otroligt lätt, gick att lösa det mesta med formelsamlingen på proven utan några som helst förkunskaper till kursen. Jag läste matte a-e. Vet inte vad det motsvarar idag.

Universitets matten, var otroligt mycket svårare tyckte jag. Och när jag var tvungen att lägga ner lite tid och gå på lektioner tröttnade jag. Men om du lägger ner lite tid så kommer det gå suveränt. Du märker fort hur mycket tid du behöver lägga ner för att hänga med.

Så var inte orolig så länge du har motivation till att lära dig matten.

Sök in och ha en rolig studietid på universitet!
Citera
2016-03-12, 15:52
Medlem
Om du ansträngt dig, men ändå fått så låga betyg på gymasiet så är chanserna mycket små att du kommer att klara matten på civilingenjörsutbildningarna.
Citera
2016-03-12, 16:01
Medlem
Malicieuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrsnus
Om du ansträngt dig, men ändå fått så låga betyg på gymasiet så är chanserna mycket små att du kommer att klara matten på civilingenjörsutbildningarna.

Det var ju inte direkt det man ville höra
Citera
2016-03-12, 16:02
Medlem
BNCs avatar
Beror helt på. Har du som de flesta andra på gymnasiet, inte lagt någon energi alls på det men ändå blivit godkänd så lär du säkert kunna klara universitetsmatten.

Har du där emot verkligen försökt och ändå inte fått högre betyg än så, så lär det kunna bli svårt på universitetet.

Men oavsett, det är en jäkla skillnad på universitetsmatten och på gymnasiet. Fick själv göra ett par omtentor på första mattekursen innan jag klarade den, för att jag körde vidare på gymnasiestilen och ungefär halvsov igenom föreläsningen och sen gick på tentan utan särskild förberedelse.

När man sen lärde sig att man behövde göra lite mer än så och faktiskt vara lite aktiv på föreläsningarna och att göra alla uppgifter i boken och sådär, så var det inga problem längre (hur just det är beror såklart på hur lätt man har för matte). Har fått högsta betyg på resten av mattekurserna efter det.
Citera
2016-03-12, 16:07
Medlem
Malicieuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Beror helt på. Har du som de flesta andra på gymnasiet, inte lagt någon energi alls på det men ändå blivit godkänd så lär du säkert kunna klara universitetsmatten.

Har du där emot verkligen försökt och ändå inte fått högre betyg än så, så lär det kunna bli svårt på universitetet.

Men oavsett, det är en jäkla skillnad på universitetsmatten och på gymnasiet. Fick själv göra ett par omtentor på första mattekursen innan jag klarade den, för att jag körde vidare på gymnasiestilen och ungefär halvsov igenom föreläsningen och sen gick på tentan utan särskild förberedelse.

När man sen lärde sig att man behövde göra lite mer än så och faktiskt vara lite aktiv på föreläsningarna och att göra alla uppgifter i boken och sådär, så var det inga problem längre (hur just det är beror såklart på hur lätt man har för matte). Har fått högsta betyg på resten av mattekurserna efter det.

Jag är ju verkligen inte född mattesmart även fast jag tycker det är roligt och trots att jag vill. Vilket kan kännas lite orättvist.. Men skulle ett tekniskt basår kunna öka mina chanser att klara av matten? Nu har inte jag läst på om vad ett tekniskt basår innebär, så har noll koll på vad som gäller.
Citera
2016-03-12, 16:31
Medlem
Har inte läst alla mattekurser ännu, men hitintills har matten varit ganska enkel. Den stora skillnaden är att det är BETYDLIGT mer moment du går igenom på högskolan, men de är nödvändigtvis inte mycket svårare än gymnasiet. Om du har svårt för matten kommer du behöva lägga ner 1-2 timmar per dag utöver schemalagda timmar.

Min upplevelse är nog annorlunda från din, då jag har/hade väldigt enkelt för matten. Fick A i samtliga kurser utan någon större ansträngning. Men du verkar ha ambitionen, så tror inte du kommer ha några problem att klara kurserna om du bara lägger ner tiden som behövs.

Jag tycker iallafall du ska försöka, Lycka till
Citera
2016-03-12, 16:35
Medlem
kolmogorov-smirnovs avatar
Det värsta som kan hända är att det går dåligt och det kommer inte definera dig för resten av ditt liv. Kör på, var beredd på att det kommer bli tufft och lägg ner mycket tid på förståelse.
Citera
2016-03-12, 16:39
Medlem
Malicieuxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnOblygPascha
Har inte läst alla mattekurser ännu, men hitintills har matten varit ganska enkel. Den stora skillnaden är att det är BETYDLIGT mer moment du går igenom på högskolan, men de är nödvändigtvis inte mycket svårare än gymnasiet. Om du har svårt för matten kommer du behöva lägga ner 1-2 timmar per dag utöver schemalagda timmar.

Min upplevelse är nog annorlunda från din, då jag har/hade väldigt enkelt för matten. Fick A i samtliga kurser utan någon större ansträngning. Men du verkar ha ambitionen, så tror inte du kommer ha några problem att klara kurserna om du bara lägger ner tiden som behövs.

Jag tycker iallafall du ska försöka, Lycka till

Tack! Vad glad jag blir över att någon tror att möjligheten finns där!

Nu har jag även läst på lite om vad ett tekniskt basår innebär på både KTH och på CTH. Antagningspoängen verkar ju inte vara allt för höga + att ett tekniskt basår dessutom ger garantiplats på en civilingenjörsutbildning.

Någon här på fb som har gått ett tekniskt basår?
Citera
2016-03-12, 17:00
Medlem
Börja en civ utbildning. Om du inte klara av första året då hoppa av.
Senast redigerad av NoONE650 2016-03-12 kl. 17:10.
Citera
2016-03-12, 17:11
Medlem
Skulle säga att det beror på vilja...

Nivåskillnaden mellan gymnasiematten och teknisk högskola är i dag enorm, då ni knappt lär er något alls i gymnasiet längre och trots detta har A

Så du får helt enkelt börja plugga rejält...

Civilingenjörer i Sverige behövs dock inte, då vi enligt nuvarande regim enbart skall handla kebab av varandra...

Lönerna är låga och pressen hård, hade valt något annat än ingenjör om man inte älskar teknik och verkligen vill...
Citera
2016-03-12, 17:19
Medlem
Som sagt handlar det om vilja. Om du verkligen vill och lägger ned all din kraft på att klara det så kommer du troligtvis att klara det. Frågan är snarare om du är beredd att potentiellt offra allt för att klara det.

Jag råder dig att försöka. Du kommer ångra dig om du inte ens försöker.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in