2016-03-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Nu var det inte påståenden om första året jag pratade om. Innehållet i kurserna vet jag skiljer sig åt åtminstone på två av topp tre skolorna. Inte i kursplanen möjligtvis men litteraturen, undervisningen och tentorna skiljer sig åt jmf övriga program och det ställs där betydligt högre krav på F än övriga. Dessutom läser ju F som ni båda påpekar fler mattekurser överhuvudtaget och komplexen och vektoranalysen är inte "lite" mer matte utan betydligt mer krävande än tidigare kurser. Ni verkar båda missa att det var detta påstående jag invände emot och jag vill fortfarande påstå att det är helt felaktigt i alla avseenden;

Att ni blir butthurt gör inte påståendet mer sant.

Kan bara instämma med darkdays. Det han säger stämmer till mycket hög grad. Pluggar själv vad många skulle anse vara en av de svårare inriktningarna som finns, men inte F. Har dock en mycket nära kompis som gör det och jag kan säga att det ställs mycket högre krav på f:arna än några andra. I princip alla moment från kursregistrering till godkänt betyg på tentamen är svårare, och då menar jag svårare.

Har pratat med folk från I och jag hör hela tiden argumentet som drogs tidigare i tråden att "de läser i princip samma matte och fysik som F" och det är ju helt absurt. I mina öron låter det som alla på I har ett fett mindrevärdeskomplex gentemot F, och måste prompt hävda att deras linje också är svår minsann.

Ont: Ts, du kan absolut klara det OM du lägger ner tiden som krävs. Det är ingen barnlek, men kom ihåg att universitetet vill att du ska klara kurserna och formar dem därefter.

Väl mött,
EnHeltVanligAteist
Citera
2016-03-13, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnHeltVanligAteist
...

Har exakt samma erfarenhet. Har inte heller läst F men har syskon, släktingar och kompisar som läst det och deras tentor och kurslitteratur var som natt och dag redan i introkursen. De hade skrivit femma vilken dag som helst på mina gamla tentor men de fick vara glada om de fick ett poäng över godkänt på fysiks tentor.

Antingen är I i Linköping något i hästväg (vilket jag har svårt att tro) eller så är F;arna där inte riktigt vad de är på andra ställen eller så är folk i tråden ute och cyklar.
Citera
2016-03-13, 00:24
Medlem
Citat:
Nu var det inte påståenden om första året jag pratade om. Innehållet i kurserna vet jag skiljde sig åt åtminstone på två av topp tre skolorna senast för ett par år sen, tror inte det har ändrat sig sen dess. Inte i kursplanen möjligtvis men litteraturen, undervisningen och tentorna skiljer sig åt jmf övriga program och det ställs där betydligt högre krav på F än övriga. Dessutom läser ju F som ni båda påpekar fler mattekurser överhuvudtaget och komplexen och vektoranalysen är inte "lite" mer matte utan betydligt mer krävande än tidigare kurser. Ni verkar båda missa att det var detta påstående jag invände emot och jag vill fortfarande påstå att det är helt felaktigt i alla avseenden;

Tentorna i de första kurserna (en-varre, fler-varre och linjär algebra) är identiska för Y och I i linköping (kanske även ska nämmnas att I uppnår bättre resultat). Dock inriktar matematiken på I senare in sig mer mot optimering och spelteori medans Y läser mer teoretisk matte.
Citera
2016-03-13, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilaten
Tentorna i de första kurserna (en-varre, fler-varre och linjär algebra) är identiska för Y och I i linköping (kanske även ska nämmnas att I uppnår bättre resultat). Dock inriktar matematiken på I senare in sig mer mot optimering och spelteori medans Y läser mer teoretisk matte.

Eh, mer teoretisk matte?
Vad röker du? All matematik är 100% teoretisk, är den något annat är det inte längre matematik.
Citera
2016-03-13, 00:38
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:

Jag har inte läst I. Det är klart att F är jobbigare än I, men i den mån de kurser som läses på båda programmen har mer innehåll hos F får de också fler poäng så snacka inte skit. F har inte svårare tentor på samma kurser. Varken på KTH, Chalmers eller LTH.

Att I har nästan lika mycket matte/fysik som F är ju inte riktigt sant förstås om man nu inte enbart pratar om matten första året, men det sa jag heller inget om.
Citera
2016-03-13, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NorthPort
Jag har inte läst I. Det är klart att F är jobbigare än I, men i den mån de kurser som läses på båda programmen har mer innehåll hos F får de också fler poäng så snacka inte skit. F har inte svårare tentor på samma kurser. Varken på KTH, Chalmers eller LTH.

Att I har nästan lika mycket matte/fysik som F är ju inte riktigt sant förstås om man nu inte enbart pratar om matten första året, men det sa jag heller inget om.

Det fetade är fel. Hade det inte varit mitt i natten hade jag kunnat vaska fram allt från tentor till kurslitteraturlistor och kursprogram som visar det.

På Chalmers räcker det med att kolla kursnamnen. Där andra läser kursen Linjär algebra 7.5hp läser fysik kursen Linjär algebra och geometri 4.5hp och kursen Linjär algebra och Numerisk analys 7.5hp.

Tror du fysikarna förväntas lära sig mindre linjär algebra än maskinarna så är du ute och snurrar helt och hållet och de har dessutom geometri och numerisk analys inbakade vilket motsvarar betydligt mer än 4.5hp.
Senast redigerad av darkdays 2016-03-13 kl. 01:03.
Citera
2016-03-13, 00:58
Medlem
Citat:

Citat:
Det fetade är fel. Hade det inte varit mitt i natten hade jag kunnat vaska fram allt från tentor till kurslitteraturlistor och kursprogram som visar det.

Precis som darkdays skriver så är det fetmarkerade fel. Har varit med om många gånger att tekniska fysiker får kämpa mer för samma summa av högskolepoäng. Har också fått tekniska fysiker-tentor att öva på inför mina ordinare tentor och de håller helt klart en svårare standard än de vi får utdelade till oss som standard.
Citera
2016-03-13, 00:58
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Det fetade är helt fel. Hade det inte varit mitt i natten hade jag kunnat vaska fram allt från tentor till kurslitteraturlistor och kursprogram som visar det.

Leta du upp "bevis" nån annan dag då. Du kommer inte att hitta kursprogram där I'are får fler poäng för samma innehåll. Ser dock fram emot att diskutera svårighetsgrad på tentor och litteratur rörande kurser ingen av oss har läst.

Eftersom jag faktiskt pluggade med F'are under flera år pga min inriktning vet jag att du inte vet vad du pratar om.
Citera
2016-03-13, 01:05
Medlem
Citat:
Leta du upp "bevis" nån annan dag då. Du kommer inte att hitta kursprogram där I'are får fler poäng för samma innehåll. Ser dock fram emot att diskutera svårighetsgrad på tentor och litteratur rörande kurser ingen av oss har läst.

Eftersom jag faktiskt pluggade med F'are under flera år pga min inriktning vet jag att du inte vet vad du pratar om.

Nej, samma innehåll blir förstås svårt då det jag påstått hela tiden är att innehållet skiljer sig åt. F's är regelmässigt svårare på åtminstone två av skolorna du listade. Antar att du har jämfört alla skolorna personligen?

Då jag har läst en del av kurserna jag pratar om kan jag absolut diskutera innehållet i dem. Att man är betydligt tuffare i rättningen på fysik är svårare att föra i bevis men så är det. Tentor och kursplaner är inte särskilt svårt att vaska fram. På Chalmers vet jag att kursnamnen skiljer sig åt just för att hindra fysikarna från att skriva de lättare tentorna på andra program och sen tillgodoräkna sig.

Jämför t.ex. dessa två kursplaner:
https://student.portal.chalmers.se/s...43&parsergrp=2
https://student.portal.chalmers.se/s...59&parsergrp=2

Notera att det är olika innehåll, olika kurslitteratur, olika förkunskapskrav, etc.
Senast redigerad av darkdays 2016-03-13 kl. 01:15.
Citera
2016-03-13, 01:06
Medlem
Jag läser en civilingenjörslinje just nu, Automation och Mekatronik närmare bestämt. Matten som jag läste första året var Linjär Algebra samt Matematisk Analys. Svårigheten är inte enorm, det är snarare så att det är väldigt mycket information på varje föreläsning och man får ingen tid i skolan att räkna själv. Därför gäller det att vara disciplinerad och räkna på fritiden. Jag löste detta främst genom att råplugga 1-2 veckor innan tenta.

Om du har vilja att bli ingenjör så löser du det, jag har själv en enormt mycket större motivation nu än i gymnasiet. Jag är själv ganska bra på matte och har inte behövt pluggat enormt. Har kompisar som är värdelösa och pluggat lite mer och klarat sig.

Sen kanske det är smart att välja någon av de lite mer lättare linjerna, på mitt universitet så erbjuds Data, Elektro, Maskin, IT, Mekatronik, Fysik, Väg vatten, Kemi, teknisk matematik osv. Det kan vara smart att välja något du är intresserad av och kanske någon utbildning som är lite lättare. Det är väldigt många som hoppar av från Data och Elektro vad jag har hört. Sen är nog Teknisk fysik och teknisk matematik väldigt krävande
Citera
2016-03-13, 01:17
Medlem
NorthPorts avatar
Citat:
Nej, samma innehåll blir förstås svårt då det jag påstått hela tiden är att innehållet skiljer sig åt. F's är regelmässigt svårare på åtminstone två av skolorna du listade. Antar att du har jämfört alla skolorna personligen?

Då jag har läst en del av kurserna jag pratar om kan jag absolut diskutera innehållet i dem. Att man är betydligt tuffare i rättningen på fysik är svårare att föra i bevis men så är det. Tentor och kursplaner är inte särskilt svårt att vaska fram. På Chalmers vet jag att kursnamnen skiljer sig åt just för att hindra fysikarna från att skriva de lättare tentorna på andra program och sen tillgodoräkna sig.

Jag har pluggat på LTH, men har rätt bra koll på de andra två också. Aja, jag släpper detta nu. Är för obetydligt för att jag ska argumentera vidare. Vi är ju iaf överens om det mesta som påstods om F och I. I är knappt riktiga ingenjörer imo.

Jag gick en gemensam kurs med F en gång där vi fick en poäng mer än dem, men då var jag också tvungen att gå på ett par extra föreläsningar. Min F-polare gnällde lite, men så kan det vara.
Citera
2016-03-13, 01:37
Medlem
Va dumt att jämföra F med I.
I är inte ens en riktig ingenjörsutbildning, de läser bara några ingenjör kurser första 2 åren för att kunna kalla sig ingenjörer annars är de mer som ekonomer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in