Resultat: Skumt eller inte?
Skumt
77,60%
4021 röster
Inte skumt
22,40%
1161 röster
2016-03-12, 22:27
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Wright
Diskussionen har rört sig om varför förhör med MLA inte genomförts. Det har inte rört sig om hemlig telefonavlyssning eller möjlighet till att göra beslag o.dyl.
Nej, men det är väl ändå inte mitt fel att du blandar bort korten?

Citat:
Jag ställer nu en enkel fråga till dig som du kan besvara med ett ja eller ett nej.
Brukar du knarka i samband med att du slår din fru och äter barn? Svara bara ja eller nej.

Citat:
Håller du med mig om att det krävs att den misstänkte samtycker till att förhöras för att man ska kunna använda MLA?
Nej, det är du som skall styrka påståendet inte jag.

Citat:
Om du svarar nej, vill du ha en källa på att du har fel?
Nej, jag nöjer mig med en källa på att du talar sanning.

Citat:
Om du får en källa som visar att du har helt fel, vad gör du då?
Oj, ja... då dör jag nog. Guuud vad pinsamt!

Citat:
Kommer svara på det. Vill först reda ut Kurrekottes svammel.

För din information är frågan är besvarad i tråden långt tidigare. Men du kommer och The Saint kommer få svar.
Ja, det måste vara väldigt krävande för dig att styrka ett påstående med en källa... Ta din tid, vi vill inte att du överanstränger dig och lämnar källor på två saker samtidigt.

Citat:
Noterar kurrekottes duckande.
Nejdå, jag väntar fortfarande tålmodigt på din källa.

Frågan är bara om jag inte hinner tröttna på att mata dig innan det händer.
Citera
2016-03-12, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anonymare
Åklagaren... vill ge sken av att vilja hålla förhör på ambassaden

Citat:
Ursprungligen postat av the saint
Se på f-n. Anonymare har skådat ljuset!

Ja, OMG! Anonymare!!

Att åklagarens påstådda ansträngningar att förhöra på ambassaden bara varit ett spel för gallerierna, har varit fullkomligt uppenbart för alla oss andra men att även du nu insett det... Wow!

Det är bara att gratulera!
Senast redigerad av Gugge-B 2016-03-12 kl. 22:48.
Citera
2016-03-13, 00:28
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Åklagare är inte så tröga som du. Det finns ingen anledning att skicka en ansökan om det inte finns förutsättningar att den blir beviljad.
Men himmel, Boring Bob, det är ju precis det Marianne gjort! Skickat in en urusel ansökan som är så usel att mottagaren uppfattat det som en skymf. Inte bryr hon sig om att skapa förutsättningar för att den beviljas. Verkligheten motsäger ditt svammel, Boring Bob.
Senast redigerad av outoftheblue 2016-03-13 kl. 00:36.
Citera
2016-03-13, 10:33
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Men himmel, Boring Bob, det är ju precis det Marianne gjort! Skickat in en urusel ansökan som är så usel att mottagaren uppfattat det som en skymf. Inte bryr hon sig om att skapa förutsättningar för att den beviljas. Verkligheten motsäger ditt svammel, Boring Bob.

Problemet är att Ecuador har en stående order från JA/kader om att ingen ansökan, oavsett utformning, ska beviljas. Man vill uppenbarligen använda detta som argument för att häktningen ska hävas, genom att lägga skulden på åklagarsidan för passivitet. Två ansökningar om förhör på ambassaden har nu avslagits enligt denna stående order, en tredje är på väg eller har redan lämnats in. Den kommer högst troligt gå samma väg. Hur länge ska detta spel fortsätta? Antagligen tills preskription inträffar för våldtäkten.
Citera
2016-03-13, 10:46
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Problemet är att Ecuador har en stående order från JA/kader om att ingen ansökan, oavsett utformning, ska beviljas.
Problemet med den saken är bara att du saknar källa för det påståendet. Du har helt enkelt hittat på den saken. Du ljuger.
Citera
2016-03-13, 10:57
Medlem
Anonymares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurrekotte
Problemet med den saken är bara att du saknar källa för det påståendet. Du har helt enkelt hittat på den saken. Du ljuger.

Varför ska jag avkrävas källa för mina påståenden när du inte har källa för dina?

Du skrev:

Citat:
Hon har skickat samma ansökan två gånger.

Lögn. I andra ansökan refererades till första ansökan, vilket är fullt rimligt, men inte vad du påstår.

Citat:
Hon tog nästan 5 år på sig att skicka in den första gången

Lögn. Hon skickade in ansökan i samband med HD:s dom i slutet på 2015. Innan dess var ansökan om förhör på ambassad inte ens aktuell eftersom man hela tiden gått på att verkställa EAW:n.

Citat:
och andra gången så orkade hon inte ens att skriva om den så att den var kompatibel med det avtal som låg till grund för att hon fick för sig att skicka in den en andra gång.

Lögn. Vi vet inte om den inte var kompatibel med avtalet, det enda vi vet är att Ecuador avslagit ansökan, med referens till irrelevanta sakförhållanden om överstrykningar etc.

Högst sannolikt var det inget fel på vare sig första eller andra ansökan, givet att JA/kader var intresserade av att förhör hålls. Inget är så svårt som det som görs motvilligt och den tredje ansökan lär gå samma väg, dvs ett påhittat svepskäl till varför den inte kan godtas. Första gången kunde man obstruera genom att kräva bilateralt avtal, den obstruktionsmöjligheten funkar inte längre. Andra gången kunde man hänvisa till något formellt trams. I bägge fallen hade man kunnat godta ansökan om man verkligen velat.

Vad ska man hitta på den tredje gången?

(Jag har redan spekulerat om detta i ett annat inlägg men det kan komma upp något helt nytt sätt att obstruera, den som väntar får se)

Jo förresten, förutom påhittade formaliafel i ansökan, vart den skickas, från vem den skickas etc. Så kan jag tänka mig att nästa drag är att Ecuador beviljar ansökan men bara givet vissa specialvillkor (som inte kan anses krävas av bilaterala avtalet) som är omöjliga för åklagarsidan att tillmötesgå. Kanske är det något på temat vad JA krävt tidigare, nämligen att få utskrifter av samtliga SMS, att få ta del av hela förundersökningsmaterialet etc. Eller så är det något annat orimligt typ att förhör endast medges om det hålls den 29 februari av något specialskäl vars motivering är hemligstämplad etc.
Senast redigerad av Anonymare 2016-03-13 kl. 11:08.
Citera
2016-03-13, 11:24
Medlem
Citat:
Det verkar som om du och majoriteten på Flashback inte förstått vilka lagar som gäller och vad processen mot Assange handlar om. Han är misstänkt för allvarliga sexbrott. Han har blivit tilldelad en offentlig försvarare, något man inte blir om man inte är misstänkt för ett allvarligt brott. Han är häktad sen den 18 november 2010. En EAW är utfärdad därför att åklagarna vill delge honom misstankarna och höra hur han ställer sig till dem. Om det är så att han nekar till brott kommer han av allt att döma åtalas. Det är i alla fall vad Marianne Ny säger i sin inlaga till domstolen 4 februari 2011. Av det skälet finns ingen anledning till förhör på en ambassad. Om åklagaren hade valt att förhöra Assange på Ecuadors ambassad så är det sannolikt tjänstefel.

Om det är ett starkt eller ett svagt case är helt ointressant att diskutera. Det avgörs av en domstol slutligen, inte av foliehattar på Flashback. Om en åklagare anser sig ha goda skäl att driva ett case så gör hon det. Om det skulle vara så att hon gjort något fel så har försvarsadvokaterna möjlighet att klaga. Något som de inte gjort. De har bara gråtit i media tillsammans med Assange.

Assange har hävdat och hävdar fortfarande att han är rädd att bli vidareutlämnad från Sverige till USA. Om han på allvar trodde det skulle han ha argumenterat det vid utlämningsförhandlingarna. Något han inte gjorde en enda gång. Om han hade fruktat att bli utlämnad till en omänsklig behandling kunde han ha tagit upp det i ECHR. Istället valde han att fly till Ecuadors ambassad.

Du nämner Svartholm-Warg som om det fanns någon likhet med fallet Asssange. Han blev inte utlämnad. Han blev utvisad. Att han hade restriktioner var inte konstigt. Assange kommer inte ha några restriktioner när han kommer till Sverige. Det står i häktningsbeslutet om man orkar läsa. Han kommer däremot vara inlåst för han är en flyktrisk.

Fallet Assange är ingen cirkus. Men jag förstår att du tror det. Att du känner sågspånsdoft beror på att du är en clown. Lika rödnäst som Assange, Correa och ett stort antal personer till.

Om det är så att han nekar till brott kommer han av allt att döma åtalas. Det är i alla fall vad Marianne Ny säger i sin inlaga till domstolen 4 februari 2011.

Om det är så att han erkänner brott kommer han att åtalas. Så ett åtal kommer efter förhör, oavsett vad Assange svarar eller inte svarar på de frågor som ställs. Fem år av tidsspillan. Kommande förhör är blott formalia, åtal kommer!
Citera
2016-03-13, 11:34
Medlem
Citat:
Problemet är att Ecuador har en stående order från JA/kader om att ingen ansökan, oavsett utformning, ska beviljas. Man vill uppenbarligen använda detta som argument för att häktningen ska hävas, genom att lägga skulden på åklagarsidan för passivitet. Två ansökningar om förhör på ambassaden har nu avslagits enligt denna stående order, en tredje är på väg eller har redan lämnats in. Den kommer högst troligt gå samma väg. Hur länge ska detta spel fortsätta? Antagligen tills preskription inträffar för våldtäkten.

Ja hur länge ska du fortsätta med dina lögner? Noll seriösa MLA ansökningar har lämnats in av MN. NOLL dvs inte en enda.
Citera
2016-03-13, 12:02
Medlem
Citat:
De inlämnade ansökningarna är inte undermåliga, responsen är betingad av att JA/kader inte vill ha något förhör, helt oavsett hur ansökan ser ut. Det är ett spel vi ser kring ansökningarna, där bägge parter låtsas som att man vill ha ett förhör. Om JA/kader verkligen ville ha ett förhör så skulle ansökan inlämnad på en servett eller ett glasspapper med texten "vi vill ha ett förhör med JA, hälsningar MN" godkännas rakt av.

- JA/kader vill inte ha något förhör men vill ge sken av detta.
- Åklagaren vill verkställa häktningen och förhöra i och med detta, men vill ge sken av att vilja hålla förhör på ambassaden. Förhör på ambassaden kommer även att ske om mot förmodan kontraorder från JA/kader till Ecuador kommer, nämligen order om att ansökan om förhör ska bifallas.

För H-te!
1/ Ansökan levererades 1 dag innnan planerat förhör. Den tillät inte att Ecuador hade någon som övervakade att förhöret gick korrekt till. Enligt riktlinjer som ska en ansökan till exempelvis storbrittanien göras två månader i förväg. Här gjordes det en dag i förväg och med villkor som skulle tvinga Ecuador att bortse från förpliktelser de tagit på sig. Trots denna fullständigt undermåliga ansökan som MN tagit en evighet att knåpa ihop så är det därefter Ecuador som ligger på för att ett förhör ändå ska kunna bli av innnan prescriptionen men som vanligt så är det semester för svenskarna så det blir olösligt. Innan en MLA skickades så hade Ecuador vid över 30 tillfällen försökt få till en överenskommelse så att förhör skulle kunna ske. Det är ingen tvekan om att en part gjort allt i sin makt för att ett förhör ska ske och en annan part (som är ansvarig för att förhör ska ske) gör allt för att det inte ska bli förhör. Allt väldokumneterat.

2/ MN tillåter fortfarande inte att Ecuador skulle få ha någon som övervakar förhöret (än mindre att de skulle ställa frågorna). Hon hänvisade till samma ansökan och tog enbart bort att det inte gällde det som avsåg AA.

3/ MN funderar fortfarande på hur hon ska få till korrekt MLA ansökan. Borde vara enkelt (bara att följa gängse standard med MLA mellan EU's medlemsstater). Det är allt Ecuador vill, att MLA ska följa normal procedur. Borde inte vara svårt .... men för vissa verkar det vara ett oöverstigligt hinder.

Trots den uppenbara senfärdigheten från MN så har jag inte hört ett ord av kritik från trådens desinformatörer. Inte så märkligt kanske ...
Citera
2016-03-13, 12:08
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Varför ska jag avkrävas källa för mina påståenden när du inte har källa för dina?
Därför att du till skillnad från mig har svårt att hålla dig till sanningen.

Citat:
Lögn. I andra ansökan refererades till första ansökan, vilket är fullt rimligt, men inte vad du påstår.
Vänta lite här nu. Hur kunde man hänvisa till en ansökan innehållande överstrykningar, när originalet inte gjorde det, om man inte skickat in den en gång till med överstrykningar? Man har alltså skickat in samma ansökan två gånger. Eftersom du själv tar upp att ansökning nr 2 innehåller överstrykningar så finns det inget behov för källa, eftersom vi är överens.

Citat:
Lögn. Hon skickade in ansökan i samband med HD:s dom i slutet på 2015. Innan dess var ansökan om förhör på ambassad inte ens aktuell eftersom man hela tiden gått på att verkställa EAW:n.
Du menar att eftersom hon inte hade för avsikt att skicka in en ansökan om förhör i London före 2015, så hann det inte gå nästan fem år, mellan 2010 och 2015, innan hon faktiskt gjorde det?

Citat:
Lögn. Vi vet inte om den inte var kompatibel med avtalet, det enda vi vet är att Ecuador avslagit ansökan, med referens till irrelevanta sakförhållanden om överstrykningar etc.
Väldigt relevanta när du påstår att det är en ny ansökan som skickats in och inte bara en referens till den första. Också relevant att Marianne Ny gjort överstrykningar. Det visar nämligen att åtminstone hon insåg att den behövde ändras. Det är ändrar dock inte på det faktum att hon var för lat (eller mer troligt ointresserad av att få den godkänd) för att skriva om den.

Citat:
Högst sannolikt var det inget fel på vare sig första eller andra ansökan, givet att JA/kader var intresserade av att förhör hålls.
Och ändå tog Marianne fram kritasken och kladdade på den, innan hon skickade in den en gång till.

Citat:
Vad ska man hitta på den tredje gången?
Jag gissar på att man får problem med att hitta någon dubbel straffbarhet. Men det är bara spekulation.

Innan du sätter igång och säger emot dig själv ytterligare så vore det bra om vi kunde vara överens om att du ljuger om att "Ecuador har en stående order från JA/kader om att ingen ansökan, oavsett utformning, ska beviljas". Det räcker med att du misslyckas att presentera källa och börjar prata om något annat igen. Att du rakt upp och ned erkänner är ingen som räknar med. Din uteblivna källa talar för sig själv.
Citera
2016-03-13, 16:02
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Det som du hela tiden missar att en MLA kräver att den misstänkte samtycker. Det är den enkla förklaringen till att det inte gjorts några förhör....

Först och främst krävdes det ju att svensk åklagare skulle gjort en ansökan hos brittisk polis om rättshjälp. Det har man ju inte gjort.

Om nu brittisk polis sagt ja (vilket är långt ifrån säkert) så hade Assange kallats till förhör. Han hade haft små möjligheter att vägra . Och han har inte haft något som helst intresse av att vägra.

Dessutom: Åklagarmyndigheten, och utrikesminister Bildt, har båda torgfört uppfattningen at det vore olagligt att förhöra Assange i London, samtidigt som en EAW gäller.

Det är patetiskt att skylla Åklagarmyndighetens passivitet och misstag på den anklagade.
Citera
2016-03-13, 16:05
Medlem
trenterxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PlanBoksBok
.... Sanningen är precis som ni kan utläsa av dessa två mail...

Tack för att du la ut dom igen. Brevväxlingen mellan Samuelsson och Ny i juli 2012 är avslöjande. Jag återkommer i ett nytt inlägg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in