Citat:
Ursprungligen postat av
kurrekotte
Problemet med den saken är bara att du saknar källa för det påståendet. Du har helt enkelt hittat på den saken. Du ljuger.
Varför ska jag avkrävas källa för mina påståenden när du inte har källa för dina?
Du skrev:
Citat:
Hon har skickat samma ansökan två gånger.
Lögn. I andra ansökan refererades till första ansökan, vilket är fullt rimligt, men inte vad du påstår.
Citat:
Hon tog nästan 5 år på sig att skicka in den första gången
Lögn. Hon skickade in ansökan i samband med HD:s dom i slutet på 2015. Innan dess var ansökan om förhör på ambassad inte ens aktuell eftersom man hela tiden gått på att verkställa EAW:n.
Citat:
och andra gången så orkade hon inte ens att skriva om den så att den var kompatibel med det avtal som låg till grund för att hon fick för sig att skicka in den en andra gång.
Lögn. Vi vet inte om den inte var kompatibel med avtalet, det enda vi vet är att Ecuador avslagit ansökan, med referens till irrelevanta sakförhållanden om överstrykningar etc.
Högst sannolikt var det inget fel på vare sig första eller andra ansökan, givet att JA/kader var intresserade av att förhör hålls. Inget är så svårt som det som görs motvilligt och den tredje ansökan lär gå samma väg, dvs ett påhittat svepskäl till varför den inte kan godtas. Första gången kunde man obstruera genom att kräva bilateralt avtal, den obstruktionsmöjligheten funkar inte längre. Andra gången kunde man hänvisa till något formellt trams. I bägge fallen hade man kunnat godta ansökan om man verkligen velat.
Vad ska man hitta på den tredje gången?
(Jag har redan spekulerat om detta i ett annat inlägg men det kan komma upp något helt nytt sätt att obstruera, den som väntar får se)
Jo förresten, förutom påhittade formaliafel i ansökan, vart den skickas, från vem den skickas etc. Så kan jag tänka mig att nästa drag är att Ecuador beviljar ansökan men bara givet vissa specialvillkor (som inte kan anses krävas av bilaterala avtalet) som är omöjliga för åklagarsidan att tillmötesgå. Kanske är det något på temat vad JA krävt tidigare, nämligen att få utskrifter av samtliga SMS, att få ta del av hela förundersökningsmaterialet etc. Eller så är det något annat orimligt typ att förhör endast medges om det hålls den 29 februari av något specialskäl vars motivering är hemligstämplad etc.