Sofia förhördes ca två timmar fredagen den 20 augusti 2010, men tidpunkten för hennes SMS avslöjar att huvuddelen av det två timmar långa förhöret inte var regelrätt förhör utan troligtvis samtal om annat, t ex rättshjälp. Enligt förhöret ville Sofia själv välja målsägandebiträde vilken skulle meddelas vid en senare tidpunkt. Fem dagar senare när Finné lagt ner Sofias fall uttryckte Irmeli sin varma beundran för Borgström som den som skulle rädda upp situationen.
Nu undrar jag, om förhöret till stora delar var resonemang kring rättshjälp, och Irmeli var en så hängiven beundrare av Borgström, kan det inte ha varit Irmeli som rekommenderade Borgström som målsägandebiträde för Sofia?
Den 25 augusti 2010 kl. 22:44 (innan förhöret med den okoncentrerade Sofia ens var färdigskrivet) skrev Irmeli till exempel på Facebook (som reaktion på att Finné lagt ner Sofias fall):
Jamen Herregud!!! Skandalen i varenda tidning o nyhetssändning. Men vår käre eminente o särdeles kompetente Claes Borgström bringar förhoppningsvis lite ordning!
http://postimg.org/image/os4dbxj8/
Så, om Irmeli och Sofia diskuterade möjligheten till målsägandebiträde, nog kan man väl misstänkta att Irmeli rekommenderade just Borgström? Även om det inte fick synas i förhöret.
Tillägg: Irmeli som var noga med att förklara att hon inte blev tillfrågad om våldtäktsrubriceringen tycks dock ändå anse att det var våldtäkt, och inte en "mindre grov" sådan. 2 december 2010 skrev hon så här på facebook:
"...våldtäkt av mindre allvarlig art..." kallar advokaten det. Gubbtjyv! 
http://postimg.org/image/oscn0o04/
Jag levde i förvillelsen att Irmeli inte tyckte att Sofias redogörelse räckte för våldtäkt men att hon blev upprörd när Finné la ner fallet helt. Jag hade alltså fel. Hon hatar Assange så till den grad att det trötta samtyckta morgonsexet för henne utgör en grov våldtäkt. Men hon är i alla fall "hygglig" nog att erkänna hotet från USA:
Vederbörande e typ efterlyst och skall höras...nu verkar han dock vara eftersökt av mååånga underrättelseenheter. Vill INTE va i hans kläder...
Så låter alltså den superjäviga poliskvinna som förhörde Sofia ensam och utan inspelning. Så vad var det som gjorde Sofia så okoncentrerad att hon undvek att svara på frågor? Bara Sofia och jäviga Irmeli vet. Inget neutralt vittne finns.