Ojoj, nu har jag endast haft körkort och bil i några månader men redan hunnit bli frustrerad över en hel del saker. Har såklart inte läst hela tråden så upprepningar kan förekomma.
Först och främst, vare sig personbil eller lastbil, ni som ligger och pressar så nära bakom att jag kan läsa på era läppar vilken låt ni sjunger med i. Givetvis lägger jag mig då ca 5km/h under tillåten hastighet. Åk tio minuter tidigare så slipper du stressa.
Dagspendlare överlag, särskilt ni som bor i småhålor eller på landet och jobbar "inne i stan". Att ligga 30-40 km/h för fort oavsett väder eller väglag får mig önska att ni krockar och får rattstången genom halsen.
När vi är inne på väder och väglag, alla tomtar som fortsätter att köra som om det vore torr asfalt när det regnar, snöar eller kommit is på vägen. Ni förtjänar att krocka.
Ni som flashar med helljusen innan omkörning. Jag har speglar och ser om du påbörjar omkörning eller ej som det är. Bli inte heller överraskad om jag, när du är klar, meddelar att omkörningen gick bra genom att flasha mina helljus.
Ni som bländar av alldeles för sent eller inte alls. Bländar ni av för sent, bländar jag på för tidigt. Bländar ni inte av alls, bländar jag på för tidigt.
Bländar ni påför tidigt, tja, då finns det inte så mycket att göra än att svära lite för sig själv.
Ni som kör OMOTIVERAT långsamt. Typ ligger i 20-30 på en 50-väg när det är plusgrader och solsken.
Nonchalanta fotgängare som helt utan förvarning gör en 90-graders sväng rakt ut på ett övergångsställe. Givetvis har de företräde, men någon sorts självbevarelsedrift torde de ha att söka ögonkontakt med föraren som kör.