2016-03-09, 10:34
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Har ej odlat detta släkte innan. Vill odla earlies som jag förstått är fotosensitiva, är inne på Royal Dane x Thyphoon. Tar gärna emot förslag på annan strain som ni tycker är bättre. ~61N här. Har lite frågor. När påbörjar en förkultiveringen - och - kan det bli galet vid utplantering eftersom extrabelysning varit på, alltså kontrasten till antal ljustimmar?

Har också funderat på planteringsgrop. Är inte det att föredra framför upphöjd bädd då gropen mycket bättre håller vatten? Eller vad får växten att mögla oftast, för mycket fukt eller för torrt som många andra arter som då får bladmögel? Är också enklare att kamouflera, särskilt om en gräver grop, sedan lite tidningspapper runt stammen och sedan lite avryckt ogräs ovanpå.

Royal Nepal är fin. De här råden har jag skrivit ihop efter att ha odlat ute i +15år. Där får du svar på många av dina frågor.

Saxat från sid.2 i denna tråd.

ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.

Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.
Citera
2016-03-09, 19:21
Medlem
Bakaxels avatar
Tack, jag hade missat den sammanställningen. Du förordar Royal Nepal framför hybriden jag nämnde alltså?

Jag kommer testa odlingsgropar, fyller de med billigast möjliga köpejord, det är ju samma torvbaserade skit alltihop. De ekologiska har bäst sammansättning och bara organiska näringsämnen förstås, men är helt enkelt för dyra. De vanliga påsarna är ju i regel torv, sand och hönsskit de med. Det sjuka är att ekopåsarna också har hönsskit, som är från oekologiska gårdar. Snacka om blåsning.

Tror dock det är viktigt med rätt näring för att förebygga mögel och bygga upp motståndskraft. Kommer blanda säckjorden med aska och i botten lägga mycket nässlor som bryts ned under tiden och förser plantan med kväve. Vid behov kommer jag vattna med utspädd urin. Köp inga näringslösningar hörni!
Citera
2016-03-09, 19:41
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack, jag hade missat den sammanställningen. Du förordar Royal Nepal framför hybriden jag nämnde alltså?

Jag kommer testa odlingsgropar, fyller de med billigast möjliga köpejord, det är ju samma torvbaserade skit alltihop. De ekologiska har bäst sammansättning och bara organiska näringsämnen förstås, men är helt enkelt för dyra. De vanliga påsarna är ju i regel torv, sand och hönsskit de med. Det sjuka är att ekopåsarna också har hönsskit, som är från oekologiska gårdar. Snacka om blåsning.

Tror dock det är viktigt med rätt näring för att förebygga mögel och bygga upp motståndskraft. Kommer blanda säckjorden med aska och i botten lägga mycket nässlor som bryts ned under tiden och förser plantan med kväve. Vid behov kommer jag vattna med utspädd urin. Köp inga näringslösningar hörni!

Tja det sättet jag beskrivit är ett av de minst komplicerade sätten man kan får fina skördar med ute.
Det som vanligtvis gör att de möglar är (som jag skrev flera gånger) sensommarens skyhöga rh när det går från varm dag till kall natt. Då trycks det in ordentligt med fukt i budsen som sen när solen/värmen kommer blir en perfekt grogrund för mögel. Då är spot allt.
Det har alltså inte så mkt med gödningen att göra även om ex silica ger starkare celler som håller lite bättre och inte möglar/ruttnar så lätt.

Jag hade absolut inte kört en enda strain utan spridit riskerna genom fler strains och även ett gäng autos. Det är trots allt Sverige vi bor i och episka skitsommrar har vi haft gott om.

Om du gräver gropar så finns betydligt större risk att du just står med en vattenfylld grop vid en skitsommar. Men känner du att det är din grej och att du har en safe spot så är det väl bara köra.
Det ligger som sagt +15 år av uteodling bakom de råd jag skrivit. Känns det som du nailar det på något annat och bättre sätt så är det bara gratulera.

Jag kör bara billig skitjord/skit på påse 50/50.
Citera
2016-03-09, 20:58
Medlem
10Ls avatar
50/50 bäddarna så som beskrivits blir en blandning/kombination av raised beds, täckodling, gröngödsling och sheet mulching. Lägger man på inslag av hügelkultur (i med förmultnat/murket trä/stubbar/. Chunks med sånt ökar tolleransen vid uteblivet regn) på det så är det oerhört lättskött och ger bra.
År två slänger du på en säck hönsskit + benmjöl + tidningar ( + aska om man har tillgång). Laddad och klar för grow 2.

Det är mer eller mindre som att odla i en täckt kompost.
Citera
2016-03-09, 21:43
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
50/50 bäddarna så som beskrivits blir en blandning/kombination av raised beds, täckodling, gröngödsling och sheet mulching. Lägger man på inslag av hügelkultur (i med förmultnat/murket trä/stubbar/. Chunks med sånt ökar tolleransen vid uteblivet regn) på det så är det oerhört lättskött och ger bra.
År två slänger du på en säck hönsskit + benmjöl + tidningar ( + aska om man har tillgång). Laddad och klar för grow 2.

Det är mer eller mindre som att odla i en täckt kompost.
Tar emot dina tips baserade på ren erfarenhet med öppna armar. Tack för det. Ja jag siktar in mig på grävda gropar denna säsong, min uttänkta plats kommer nog snarare drabbas av torka än att bli vattensjuk men det beror ju som du skriver på vilken sommar det blir. Jag kommer köra uteslutande på earlyvarianter och inte autoblommande, vi får se hur det går helt enkelt. Detta pga att jag är ute efter stor skörd på minst antal motståndskraftiga plantor. Ska försöka följa dina råd så gott det går. Det som oroar mig lite är dock höjden, kan jag med fördel toppa dem vid ~2 meter?

Hur funkar earlies egentligen? Blommar de efter sin genetiska klocka eller av ljuset eller lite både och? Om jag ska förkultivera dem, hur länge vill jag ha på extrabelysning, ska jag dra ned den till 12 timmar innan utplantering för att kicka igång blomningen eller hur fungerar det?

Ledsen att jag matar dig med så mycket frågor, antar att du är van vid det, men tycker informationen är svårsållad här på FB och består mest av nissar som vill odla inne i pepparkaksburkar och allt möjligt, haha.
Citera
2016-03-09, 21:44
Medlem
Bakaxels avatar
Och en sista fråga. Haha sorry. Kan jag könsbestämma dem innan de går ut i jorden eller planterar du ut rubbet och nyper hanarna när det uppenbarat sig vilket kön de blir?
Citera
2016-03-09, 21:58
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tar emot dina tips baserade på ren erfarenhet med öppna armar. Tack för det. Ja jag siktar in mig på grävda gropar denna säsong, min uttänkta plats kommer nog snarare drabbas av torka än att bli vattensjuk men det beror ju som du skriver på vilken sommar det blir. Jag kommer köra uteslutande på earlyvarianter och inte autoblommande, vi får se hur det går helt enkelt. Detta pga att jag är ute efter stor skörd på minst antal motståndskraftiga plantor. Ska försöka följa dina råd så gott det går. Det som oroar mig lite är dock höjden, kan jag med fördel toppa dem vid ~2 meter?

Hur funkar earlies egentligen? Blommar de efter sin genetiska klocka eller av ljuset eller lite både och? Om jag ska förkultivera dem, hur länge vill jag ha på extrabelysning, ska jag dra ned den till 12 timmar innan utplantering för att kicka igång blomningen eller hur fungerar det?

Ledsen att jag matar dig med så mycket frågor, antar att du är van vid det, men tycker informationen är svårsållad här på FB och består mest av nissar som vill odla inne i pepparkaksburkar och allt möjligt, haha.

Jag tror du underskattar jobbet att bryta mark. Läs ivf om sheet mulching innan du köper spade stövlar och handskar.

Early är mycket diffust och inte alls enkelt. Är det sen helt random blandat så kan mycket hända.
Min bästa ute i år var en UK cheese x GoldenDane. På pappret helt klart en vanlig photo men finns det lite tuffa gener någonstans så verkar de ivf fixa på pappret omöjliga X.
Early kan styras av ljus,värme,vatten,rotbunden. Tidiga/early är en rätt bra fingervisning vad det handlar om.

24h ljus och ej rootbundna vid utplantering.
Utplantering när du ser nässlor (fråga farmor/googla nässelsoppa).
Citera
2016-03-09, 22:12
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Och en sista fråga. Haha sorry. Kan jag könsbestämma dem innan de går ut i jorden eller planterar du ut rubbet och nyper hanarna när det uppenbarat sig vilket kön de blir?

Jag direktsår (kräver mycket frön). Typ sog och gör ett stort urval tills det ser vettigt ut. Inshalla.

Du kan börja förodla hemma med ljus 24h och köra upp till 5-10L hinkar om du har plats/ljus nog.
Du kan sexa dina plantor i hinkar på spoten och gräva ner de du vill spara och slänga resten (gröngödsling).

Med risk för tjat så överväg verkligen om det är gropar du ska köra. Jag hade inte valt det. Jag vattnar inte öht. Allt sköter sig självt.
Citera
2016-03-10, 15:52
Medlem
Vad exakt är det som gör att man "måste" ha med sig massa köpjord till sina odlingsbäddar istället för använda sig av jorden som finns på plats?
Att det blir mycket bättre när de växer i en jord som man har 100 koll på vad den innehåller förstår jag men varför funkar det inte att man t.ex. gödslar ordentligt med benmjöl, blandar i lite äggskal, aska och gräs och löv runt omkring och vänder jorden riktigt och dödar ev rötter och växter runt omkring några gånger innan man planterar ut plantor som är typ 2 veckor gamla och växt upp först inomhus i fönster några dagar sen utplanterat i ett växthus i resterande 2 veckor?

Problemet är att jag inte kan ta mig osett till ställena där jag tänkt odla (plats 1:lövskog plats2: blandad skog vid kanten av en åker) släpandes på massa jord då stigen dit ofta har folk som går med hunden plus att de här hemma kommer fatta om det försvinner för mycket jord. Jag kan kanske få ut ca 40l plantjord fördelat på 10 plantor som max om jag packar en vanlig väska med jord, mindre spade osv och säger att jag ska på picknick med hunden och går några gånger under mars och april innan det blir för suspekt. Det är auto viking ak-47 och tropical om det är av betydelse.

Har försökt söka upp mitt svar men måste ha sökt konstigt eller något för har inte hittat något svar alls ..
Citera
2016-03-10, 17:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
Vad exakt är det som gör att man "måste" ha med sig massa köpjord till sina odlingsbäddar istället för använda sig av jorden som finns på plats?
Att det blir mycket bättre när de växer i en jord som man har 100 koll på vad den innehåller förstår jag men varför funkar det inte att man t.ex. gödslar ordentligt med benmjöl, blandar i lite äggskal, aska och gräs och löv runt omkring och vänder jorden riktigt och dödar ev rötter och växter runt omkring några gånger innan man planterar ut plantor som är typ 2 veckor gamla och växt upp först inomhus i fönster några dagar sen utplanterat i ett växthus i resterande 2 veckor?

Problemet är att jag inte kan ta mig osett till ställena där jag tänkt odla (plats 1:lövskog plats2: blandad skog vid kanten av en åker) släpandes på massa jord då stigen dit ofta har folk som går med hunden plus att de här hemma kommer fatta om det försvinner för mycket jord. Jag kan kanske få ut ca 40l plantjord fördelat på 10 plantor som max om jag packar en vanlig väska med jord, mindre spade osv och säger att jag ska på picknick med hunden och går några gånger under mars och april innan det blir för suspekt. Det är auto viking ak-47 och tropical om det är av betydelse.

Har försökt söka upp mitt svar men måste ha sökt konstigt eller något för har inte hittat något svar alls ..

Det går utmärkt att anv jord från platsen men det är jävligt mycket jobbigare. 4L jord/planta är hursomhelst för lite för en utegrow.
De bör minst ha 10L och även det är jävligt snålt.
Säg till Fritzl att släppa ut dig lite oftare är mitt bästa tips.
Citera
2016-03-11, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gulabananer
... Är det någon som lyckats torka utomhus i typ kartong eller soppåse hängandes i träd med botten ett par dm från marken eller har något annat tips för hur jag kan torka utomhus om jag inte har hunnit fixa lägenhet?

Två gånger har jag vattenkurerat och torkat skörden utomhus. För att torka utomhus har jag skaffat mig en sånhär https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/tradgardsskotsel/lovkassar-och-korgar/lovkasse-709095/.

Jag tar lövkassen, tejpar fast grenar och stammar med trimmade buds i bottnen, vänder den upp-o-ner, säkrar fast den på plats och klipper hål på varsin sida så att det blir luftgenomströmning, and voila! Funkar förvånansvärt bra, bara att det kan ta några dagar längre beroende på väder.

Första gången så var det regnväder flera dagar i rad, men efter 9 dagar så hade det torkat väldigt fint! Det viktigaste är bra luftgenomströmning så att de torkar och att det inte blir en bastu där inne.

Vattenkureringen har inte gått lika bra... Varje gång har det blivit väldigt torrt, strävare än vanligt, och tappat potens då jag har behövt konsumera samma mängd som vanligt fastän det ska vara mer thc per volym och vikt.

Det kan lukta i början, kanske de två första dagarna (andra gången körde jag med en glassburk som var öppen, vilket jag misstänker var bättre än att ha den stängd), men sen är det princip luktfritt. Hade den under sängen och märkte ingenting.

Citat:

Hahaha, underbart!
Citera
2016-03-11, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Det går utmärkt att anv jord från platsen men det är jävligt mycket jobbigare. 4L jord/planta är hursomhelst för lite för en utegrow.
De bör minst ha 10L och även det är jävligt snålt.

Så det går utmärkt att använda jorden på plats men ändå inte?
Fritzl låter mig vara ute hur mycket jag vill och det är inte ovanligt att jag försvinner några timmar med hunden så det är inte det som är problemet. Problemet är att vi är alla trädgårdsintresserade här hemma och har ca 10x40l jord hemma nu så om jag köper hem ytterligare jord så kommer det verka konstigt, speciellt om det helt plötsligt försvinner igen. Om jag tar av säckarna vi redan har hemma kommer det också bli konstigt då 10 säckar inte är så svårt att hålla reda på och det syns om de har använts i trädgården eller inte.

Så åter igen , vad är det som behöver tillföras med plantjord som man inte kan åstadkomma på en plats med jord som består av flera års förmultnade lövträd, nässlor, löv o.s.v, blanda i ca 4 dl plantjord och sen lite nässelvatten, aska, epsomsalt mm vid behov?

Citat:
Ursprungligen postat av Geve
Två gånger har jag vattenkurerat och torkat skörden utomhus. För att torka utomhus har jag skaffat mig en sånhär https://www.jula.se/catalog/tradgard/tradgardsredskap/tradgardsskotsel/lovkassar-och-korgar/lovkasse-709095/.

Jag tar lövkassen, tejpar fast grenar och stammar med trimmade buds i bottnen, vänder den upp-o-ner, säkrar fast den på plats och klipper hål på varsin sida så att det blir luftgenomströmning, and voila! Funkar förvånansvärt bra, bara att det kan ta några dagar längre beroende på väder.

Första gången så var det regnväder flera dagar i rad, men efter 9 dagar så hade det torkat väldigt fint! Det viktigaste är bra luftgenomströmning så att de torkar och att det inte blir en bastu där inne.

Vattenkureringen har inte gått lika bra... Varje gång har det blivit väldigt torrt, strävare än vanligt, och tappat potens då jag har behövt konsumera samma mängd som vanligt fastän det ska vara mer thc per volym och vikt.

Det kan lukta i början, kanske de två första dagarna (andra gången körde jag med en glassburk som var öppen, vilket jag misstänker var bättre än att ha den stängd), men sen är det princip luktfritt. Hade den under sängen och märkte ingenting.
Tack för tipset , detta kommer nog att testas! Höjde du upp lövkassen från marken något eller lät du den stå direkt på marken och säkrade fast den?

Vad synd att vattenkurering inte funkat så bra för dig, det verkar råda rätt delade meningar om resultatet. Om jag fortfarande inte fått tag i en ledig lägenhet när det är dags för torkning och kan torka i garderob eller tält med kolfilter så tar jag nog och provar lite olika metoder ("lövkassen", vattenkurering och någon regntät anordning med natriumklorid i botten) och ser vad som funkar bäst för utomhustorkning och delar med mig i tråden
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in