2016-02-16, 08:36
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av booooooooom
Ni som odlar utomhus, hur ofta vattnar ni? Räcker regnvatten? Veggar ni inomhus eller nej? Vilken månad placerar ni era plantor/frön och hur vet ni odlingen är busted

Saxat från sidan två.
ATT ODLA UTE I SVERIGE.
Kort guide. Ej avancerat.

SORTER/TYPER/STRAINS.
Auto. Möglar gärna. Tidig skörd. Låg vikt/planta. Blommar efter mognad ej ljus. Sällan över 120cm.
Ex. Dieselryder.

Early. Stora som faan. Sen skörd och lite av en chansning +61N. Potenta. Underbara. Går både efter ljus och mognad (där anser jag genetiken inte är helt 100% klarlagd). Tidiga stora damer helt enkelt. Jag har sett 800g på en planta 60N i Sverige. Kan bli +3m.
Ex Royal Dane , Thyphoon, Royal Nepal.

SPOT.
Fri sol sydost/syd (morgonsol är viktigt för att undvika mögel). Ej ren barrskog (kalka).
Helst inte en massa högt gräs (ökad marknära rh=mögel).

BÄDD
10autos 3 early
8x40L koskit/p-jord (ex granngårdens naturgödsel/p-jord) . Typ 400kr + ett paket benmjöl.

Trampa till gräset på din spot. Kratta/hacka lite om du pallar annars skit i det (jobb in=lön ut).
Häll ut all skit (4x40L) rätt på marken som en limpa.
Häll sen på en halv påse benmjöl och på med all p-jord.
Gör helst detta i mars-ish innan skit har börjat växa.
Täck din bädd med torrt gräs från spoten. 5cm tjockt helst.
Nu får din bädd koka till sig lite.

SÅDD
Naturen säger till när det är dags. Om du förgror inne eller direktsår så får inget fart innan det är varmt nog i jorden vid utplantering. När brännässlorna tittar upp är det varmt nog ute för att de ska braka iväg.
Förtidig utplantering kan ge senare och sämre skörd.
Vattna som faan (40-50L eller efter flera dagars regn) vid utplantering och låt dom sen sköta vattenbiten själva.
Repa gräs och skit som växer upp runt bädden och lägg det på bädden ( snabb gröngödsling N rik, vegg).

Vattna bara i extremfall +20-ish heta dagar utan regn, rötterna ska ner i backen. Det pajar du om du vattnar för mycket. Du binder ris vid egen rygg.

SKÖRDA. Kör fram till du ser första antydning till mögel sen hugger du dom. Autos vid ok säsong i augusti. Early från sep-okt.

Lägg inte alla ägg i samma korg. Dela upp bädden eller gör fler. Kör både early och auto.
Jag hade köpt frön på cannaseeds.dk eller seadheaven.net
Båda är grönare än mina fingrar och billiga som skam. Nej deras frön kommer inte i fancy paket men det är åratal av selektion bakom. En av få gånger pris och kvalitet ej hänger ihop.

Där har ni 1A enkel odling med bra skörd och minimalt med jobb.
Kopiera fritt till valfri slö idiot som inte orkar googla.
Citera
2016-02-16, 23:36
Medlem
Vilken auto är bäst på 56-57N, kikade på denna riktigt billiga seedmix från cannaseeds http://www.cannaseeds.dk/butik3/en/outdoor-seeds/84-early-seedmix.html
Det är bara earlys dock, jag vill ha autos, vilka rekommenderar ni?
Citera
2016-02-17, 08:15
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Vilken auto är bäst på 56-57N, kikade på denna riktigt billiga seedmix från cannaseeds http://www.cannaseeds.dk/butik3/en/outdoor-seeds/84-early-seedmix.html
Det är bara earlys dock, jag vill ha autos, vilka rekommenderar ni?

Autos är relativt kassa på mögel bara så du fattat att det är mögel du väljer om du avstår early för 100% auto.
Norden seeds dieselryder är relativt bra och billig auto. Femmad så du slipper tänka.....
Citera
2016-02-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Autos är relativt kassa på mögel bara så du fattat att det är mögel du väljer om du avstår early för 100% auto.
Norden seeds dieselryder är relativt bra och billig auto. Femmad så du slipper tänka.....
Jag tänkte jag skulle köra 50 % autos och 50 % earlys, tycker du man ska bara köra early?
Citera
2016-02-17, 09:24
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Jag tänkte jag skulle köra 50 % autos och 50 % earlys, tycker du man ska bara köra early?

Nej eftersom du inte bor så vansinnigt högt upp så hade jag kört typ 50/50 eller en övervikt på early. Early ger fruktansvärt mkt mer om man är påläst.
Royal Nepal och Royal Dane hade jag satsat på på dina breddgrader.
Citera
2016-02-20, 12:05
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Nej eftersom du inte bor så vansinnigt högt upp så hade jag kört typ 50/50 eller en övervikt på early. Early ger fruktansvärt mkt mer om man är påläst.
Royal Nepal och Royal Dane hade jag satsat på på dina breddgrader.
Det här med early är lite intressant tycker jag. Kvalitén på fröna verkar dock inte vara något vidare. Inga feminserade och dålig groddning. Kanske bara är mina fördomar dock.

Går det att säga mer om early? Ex Royal Nepal, genomsnitt höjd, thc halt, skörd, dagar för skörd och så vidare? Det finns bra autos idag, vet en auto strain som blir 1.5 - 2 meter. Men om early håller kvalité och nu ger bättre skörd kanske de vore värt att prova.
Senast redigerad av smellyproof 2016-02-20 kl. 12:09.
Citera
2016-02-20, 13:54
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Det här med early är lite intressant tycker jag. Kvalitén på fröna verkar dock inte vara något vidare. Inga feminserade och dålig groddning. Kanske bara är mina fördomar dock.

Går det att säga mer om early? Ex Royal Nepal, genomsnitt höjd, thc halt, skörd, dagar för skörd och så vidare? Det finns bra autos idag, vet en auto strain som blir 1.5 - 2 meter. Men om early håller kvalité och nu ger bättre skörd kanske de vore värt att prova.

Alltså early och auto blommar vanligtvis vid olika tider och autos brukar plocka in sin buddning mitt när det är som absolut jävligast mögelmässigt. Slutet juli- aug. Jag skulle ge skit och inget för en auto som i Spanien/Holland blir 2m. Risken att hela skiten möglar är överhängande.

Nej germraten brukar vara precis som vanligt (varför skulle den vara sämre). De finns inte i femmade för marknaden är för liten och i grund och botten handlar det om entusiaster som gör frön för entusiaster. Därav även priset. Därför är inget heller testat. Generellt så kör folk fram till de ser tecken på mögel/väderomslag därför finns ej odlingstider. För övrigt säger en hydro körd auto inget om hur lång tid den tar på sig +60N med nattemperatur på 12c.

Jag håller forum early's väldigt högt pga åratal av naturligt urval på höga breddgrader och det finns väldigt liten anl att ljuga och skicka ut frön gratis och fucka upp sina relationer till andra growers.

Det är en helt underbar gratisvärld som finns bortom trista cash breeders.
Senast redigerad av 10L 2016-02-20 kl. 13:57.
Citera
2016-02-20, 14:15
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Alltså early och auto blommar vanligtvis vid olika tider och autos brukar plocka in sin buddning mitt när det är som absolut jävligast mögelmässigt. Slutet juli- aug. Jag skulle ge skit och inget för en auto som i Spanien/Holland blir 2m. Risken att hela skiten möglar är överhängande.

Nej germraten brukar vara precis som vanligt (varför skulle den vara sämre). De finns inte i femmade för marknaden är för liten och i grund och botten handlar det om entusiaster som gör frön för entusiaster. Därav även priset. Därför är inget heller testat. Generellt så kör folk fram till de ser tecken på mögel/väderomslag därför finns ej odlingstider. För övrigt säger en hydro körd auto inget om hur lång tid den tar på sig +60N med nattemperatur på 12c.

Jag håller forum early's väldigt högt pga åratal av naturligt urval på höga breddgrader och det finns väldigt liten anl att ljuga och skicka ut frön gratis och fucka upp sina relationer till andra growers.

Det är en helt underbar gratisvärld som finns bortom trista cash breeders.
Tack för din information, men du glömde det viktigaste. Hur mycket gram per planta i genomsnitt ger dessa early strains? Vet att 3 st feta auto i en liten bädd ger helt klart 100-150 gram. Då är de feminiserade också. Kör man några såna bäddar så får man ändå en ganska stor skörd.
Senast redigerad av smellyproof 2016-02-20 kl. 14:18.
Citera
2016-02-20, 14:52
Medlem
Tjena! Har beställt 5 st auto viking tropical och 5 st auto viking ak47 som jag tänkt odla när jag tar min oskuld på utomhusodling. Det kanske blir några early från cannaseeds också men då jag räknar med att ha hittat egen lägenhet ungefär samtidigt eller innan jag skördar så bör slutprodukten räcka gott och väl tills jag fått igång inomhusodling.

Om jag inte har lyckats få tag i egen lägenhet tills det är dags att skörda får det antagligen bli vattenkurering(jag vet att vikten blir mindre men då det blir mer potent gör det inget då jag inte ska sälja) ute i garaget eller något. Har någon här provat vattenkurering och kan berätta hur mycket det luktar om ens alls när man torkar det(efter vattenkureringen) före det läggs ner i burkar? Går det att ha i t.ex papperspåsar med ris i botten bredvid ett element på rummet under natten och förmiddag när dom andra i hushållet är på jobb o.s.v och sedan stoppa undan det några timmar när det finns risk att någon kommer in på rummet eller luktar det för mycket?
Är det någon som lyckats torka utomhus i typ kartong eller soppåse hängandes i träd med botten ett par dm från marken eller har något annat tips för hur jag kan torka utomhus om jag inte har hunnit fixa lägenhet?

Jag är egentligen inte så förtjust i autos och jag vet att många här föredrar plantor med fotosyntes men jag har länge velat prova ruset på dessa strains och har hellre tåliga plantor som blommar tidigt med mindre gram än tåliga plantor som blommar längre och ger mer vikt så den diskussionen behöver vi inte ha igen

Är det någon som provat dessa fröna och har märkt något speciellt i sättet hur dom växer som kan vara värt att tänka på(typ att dom luktar mer än vanligt eller får kvävebrist tidigare än genomsnittet osv) ?
Samt finns det inget man kan göra för att öka yield på autos, typ toppa under de två-tre innan de har kommit in i blom eller är det bästa att bara låta dom växa av sig själv? (Självklart med bra jord, placering , skydd för växter osv)
Citera
2016-02-20, 15:23
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Tack för din information, men du glömde det viktigaste. Hur mycket gram per planta i genomsnitt ger dessa early strains? Vet att 3 st feta auto i en liten bädd ger helt klart 100-150 gram. Då är de feminiserade också. Kör man några såna bäddar så får man ändå en ganska stor skörd.

Från 300-800g/planta beroende på skills och sommar.
Citera
2016-02-20, 19:20
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Från 300-800g/planta beroende på skills och sommar.
Okej imponerande!
Citera
2016-02-20, 20:50
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Okej imponerande!

800g är max vad jag sett +60N. Bra forumgenetik odlat med stor skicklighet. Ej vanligt.
300g är däremot lättare att nå om man svettas lite och läser en del.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in