2016-02-23, 09:04
Medlem
Nu är det snart dags igen. Hade tänkt att slå på större detta år och har lite funderingar kring skörd.
Jag har gjort detta i många år nu med varierande resultat, men har alltid varit nöjd med kvalitén.

Nu till min fråga: Efter att ha skördat allt, dvs cirka 200 plantor, var gör ni av allting?
Jag kommer inte ens överväga att ta med detta hem för att torka, det får inte finnas någon risk.
Tidigare år har jag trimmat och tagit med det hem i en ryggsäck, men nu för tiden så ser omständigheterna annorlunda ut och jag måste vara 100% på att inget sker.

Finns det några möjligheter att torka detta utomhus?

Har funderingar på övergivna lador, alternativt övergivna hus. Men jag går även i tankarna på att bygga mig någonting där det går att torka. Finns det ens möjlighet att bygga ett tält där det kan hänga, där man ordnar konstant luftgenomströmnig och evt ett drös med hemmasnickrade "torrbollar"?

Hur gör ni för att inte behöva lämna storskogen förrän allting är färdigt?
Citera
2016-02-23, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Razeback
Finns det några möjligheter att torka detta utomhus?

Byggde en anordning baserad på en teknik där man använder kalciumklorid som binder med fukt i luften (25kg kostar 140-ish spänn) och torkade HELA skörden utomhus förra säsongen. Även om detta givetvis inte är optimalt fungerade det hur bra som helst, såg inte röken av ens antydan till mögel och då stod "torklådan" i regn två dagar i sträck. Resten sköter kureringen.

https://www.icmag.com/ic/showthread.php?t=37821
Citera
2016-02-23, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChateauDuPape
Byggde en anordning baserad på en teknik där man använder kalciumklorid som binder med fukt i luften (25kg kostar 140-ish spänn) och torkade HELA skörden utomhus förra säsongen. Även om detta givetvis inte är optimalt fungerade det hur bra som helst, såg inte röken av ens antydan till mögel och då stod "torklådan" i regn två dagar i sträck. Resten sköter kureringen.

Den som säljs på granngården fungerar alltså bra?
Är det behållare utav plast som gäller? Läste nämligen att det reagerar med metall.
Räcker det att ha en större behållare med kalciumklorid på botten som absorberar vätskan och snören för att hänga upp allt? Hur påverkas absorberingsförmågan när det blir blött/fuktigt? Behöver det bytas ut efter ett tag och hur mycket behövs för att torka förslagsvis 2kg blöt produkt?

Om jag förstått det rätt, så blir alltså detta en gigantisk "torrboll"? Antar att man ska undvika ventilationshål för att inte bidra med mer fukt ifrån luften utomhus?

Vet du hur stor skillnaden är på natriumklorid och kalciumklorid? Vilken utav dessa fungerar bäst i +15c? Det skiljer trots allt ganska mycket i pris.
Senast redigerad av Razeback 2016-02-23 kl. 10:16.
Citera
2016-02-23, 10:52
Medlem
Citat:

Shit vilket bra tips, detta ska jag kolla upp direkt!

Tack för den
Citera
2016-02-23, 10:54
Medlem
Citat:
Den som säljs på granngården fungerar alltså bra?
Är det behållare utav plast som gäller? Läste nämligen att det reagerar med metall.
Räcker det att ha en större behållare med kalciumklorid på botten som absorberar vätskan och snören för att hänga upp allt? Hur påverkas absorberingsförmågan när det blir blött/fuktigt? Behöver det bytas ut efter ett tag och hur mycket behövs för att torka förslagsvis 2kg blöt produkt?

Om jag förstått det rätt, så blir alltså detta en gigantisk "torrboll"? Antar att man ska undvika ventilationshål för att inte bidra med mer fukt ifrån luften utomhus?

Vet du hur stor skillnaden är på natriumklorid och kalciumklorid? Vilken utav dessa fungerar bäst i +15c? Det skiljer trots allt ganska mycket i pris.

Granngårdens fungerar alldeles utmärkt. Köp en dynlåda, klipp ut en bit av ett starkare myggnät större än hela botten på lådan och lägg i botten (bla för att underlätta tömningen av kalciumklorinet, väger fucking bly när det absorberat), i med en halv säck kalciumklorid, kanske lite mindre till och med. Sätt snören övanför, häng i gräset, stäng locket och på med hänglås om du känner för det. Voilà, släng i glasburkar och börja kurera. Tog någon vecka innan det blev torrt.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/tradgardsmobler/dynor-och-dynlador/dynlada-791131/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat/Myggnat-2000034246/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Tradgardssnore-2000017523/

Osäker på kemin där, natriumklorid är ju vanligt koksalt och hur pass bra det binder vattenmolekyler kontra kalciumklorid har jag faktiskt ingen aning om. Torrbollar består av kalciumklorid och det har väl sin anledning tänker jag.
Senast redigerad av ChateauDuPape 2016-02-23 kl. 10:59.
Citera
2016-02-23, 14:11
Medlem
Citat:
Granngårdens fungerar alldeles utmärkt. Köp en dynlåda, klipp ut en bit av ett starkare myggnät större än hela botten på lådan och lägg i botten (bla för att underlätta tömningen av kalciumklorinet, väger fucking bly när det absorberat), i med en halv säck kalciumklorid, kanske lite mindre till och med. Sätt snören övanför, häng i gräset, stäng locket och på med hänglås om du känner för det. Voilà, släng i glasburkar och börja kurera. Tog någon vecka innan det blev torrt.

https://www.jula.se/catalog/tradgard/utemiljo/tradgardsmobler/dynor-och-dynlador/dynlada-791131/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Nat/Myggnat-2000034246/
http://www.biltema.se/sv/Fritid/Tradgard/Plantering-och-skotsel/Tillbehor/Tradgardssnore-2000017523/

Osäker på kemin där, natriumklorid är ju vanligt koksalt och hur pass bra det binder vattenmolekyler kontra kalciumklorid har jag faktiskt ingen aning om. Torrbollar består av kalciumklorid och det har väl sin anledning tänker jag.

Jag har nu införskaffat mig 5kg kalciumklorid för att experimentera lite. Vill lära mig hur mycket det absorberar, hur snabbt det absorberar och hur ofta det behöver tömmas.

Hade tänkt att använda mig utav mossa i experimenten.

Angående vad som är bäst så köper jag helt klart din förklaring. Jag blev bara lite fundersam eftersom att "torrbollen" innehåller cirka 50/50% utav natrium/kalciumklorid, men jag antar att det beror på att den ska kunna användas i både varmt och kallt.

Kan lägga upp lite info på vad jag kommer fram till när jag är färdig.

Tusen tack för tipset iaf!
Citera
2016-02-23, 14:27
Medlem
Citat:
Jag har nu införskaffat mig 5kg kalciumklorid för att experimentera lite. Vill lära mig hur mycket det absorberar, hur snabbt det absorberar och hur ofta det behöver tömmas.

Hade tänkt att använda mig utav mossa i experimenten.

Angående vad som är bäst så köper jag helt klart din förklaring. Jag blev bara lite fundersam eftersom att "torrbollen" innehåller cirka 50/50% utav natrium/kalciumklorid, men jag antar att det beror på att den ska kunna användas i både varmt och kallt.

Kan lägga upp lite info på vad jag kommer fram till när jag är färdig.

Tusen tack för tipset iaf!

Jaså torrbollarna innehåller alltså natriumklorid också? Där ser man, trodde det var någon blandning av magnesium/kalciumklorid, något nytt lär man sig då varje dag haha

Snyggt, det är bara att experimentera! Återge gärna resultatet sen (:

http://school.chem.umu.se/Experiment/180

Hittade lite snabbt något exempel på experiment med kalciumklorid här. Kör hårt!
Citera
2016-03-05, 20:03
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Finnarna är generellt på en lite högre nivå och har generna varit och vänt långt upp i Finland så kan man vara rätt säker på att det är tuff skit.
Jag är i Finalnd just nu, kan vi ta det i PM?
[Cannabisrelaterat]
Citera
2016-03-05, 20:22
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therpgmaster
Jag är i Finalnd just nu, kan vi ta det i PM?
[Cannabisrelaterat]

Eh ok. Själv är jag i Sverige. Med theee internet och post behöver man inte direkt åka just dit där de gör bra frön.
Nej jag kommer inte läsa ditt pm. Ta det här eller googla.
Citera
2016-03-06, 20:04
Medlem
therpgmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Nej jag kommer inte läsa ditt pm. Ta det här eller googla.
k ville bara inte riskera att hamna ot, men de e ju relaterat till cannabisodlingen så.
hur olika är lagen (frön, odling) i finland mot sverige?
Citera
2016-03-06, 20:27
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av therpgmaster
k ville bara inte riskera att hamna ot, men de e ju relaterat till cannabisodlingen så.
hur olika är lagen (frön, odling) i finland mot sverige?

Google FFS. Jag är inte finne.
Citera
2016-03-09, 00:03
Medlem
Bakaxels avatar
Har ej odlat detta släkte innan. Vill odla earlies som jag förstått är fotosensitiva, är inne på Royal Dane x Thyphoon. Tar gärna emot förslag på annan strain som ni tycker är bättre. ~61N här. Har lite frågor. När påbörjar en förkultiveringen - och - kan det bli galet vid utplantering eftersom extrabelysning varit på, alltså kontrasten till antal ljustimmar?

Har också funderat på planteringsgrop. Är inte det att föredra framför upphöjd bädd då gropen mycket bättre håller vatten? Eller vad får växten att mögla oftast, för mycket fukt eller för torrt som många andra arter som då får bladmögel? Är också enklare att kamouflera, särskilt om en gräver grop, sedan lite tidningspapper runt stammen och sedan lite avryckt ogräs ovanpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in