2016-03-10, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Ja. Jag håller med, det finns inget som helst tecken på psykisk ohälsa (men vad vet jag; man ska väl inte överskatta "diagnosen" man kan sätta på någon efter ett kikat på Facebookprofilen) eller någon form av politisk agenda.

Å andra sidan finns det märkligheter i historien också...

Vad för märkligheter är det som folk har fastnat vid gällande detta fall?
Det i Nora gick inte ens ihop på något sätt..

Är det att överfallet skedde mitt på dagen utan vittnen på en plats där det brukar finnas mycket människor och känseln i benen?
Citera
2016-03-10, 12:35
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linsanity
Vad för märkligheter är det som folk har fastnat vid gällande detta fall?
Det i Nora gick inte ens ihop på något sätt..

Är det att överfallet skedde mitt på dagen utan vittnen på en plats där det brukar finnas mycket människor och känseln i benen?

Jag vet inte om det brukar finnas annat folk på platsen. Men just då kanske det var folktomt, och hade det inte varit det så hade de inte misshandlat henne?

Men det jag tycker är mest märkligt är avsaknaden av motiv (i alla fall vad vi vet om). Att flera män ger sig på en yngre tjej och misshandlar henne grovt utan rimligt motiv tror jag inte är så vanligt. Hade BO varit kille hade det varit en helt annan sak, då behövs inte alltid något motiv överhuvudtaget – det räcker med att det är kul att slåss eller att man gärningsmännen vill visa upp sig för varandra.
Citera
2016-03-10, 12:37
Medlem
Jag skulle vilja höra vad Leif GW har att säga om saken. En nestor med huvudet på skaft. Tycker det är märkligt att mamman säger "Det är INTE ett hedersrelaterat brott där vi som föräldrar skickat några kusiner att slå på henne". - See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.3017351-sophie-misshandlades-svart-foraldrarna-dementerar-rykten#sthash.217YBNX1.dpuf
Citera
2016-03-10, 13:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Richenbacker
Jag skulle vilja höra vad Leif GW har att säga om saken. En nestor med huvudet på skaft. Tycker det är märkligt att mamman säger "Det är INTE ett hedersrelaterat brott där vi som föräldrar skickat några kusiner att slå på henne". - See more at: http://www.gp.se/nyheter/vastsverige/1.3017351-sophie-misshandlades-svart-foraldrarna-dementerar-rykten#sthash.217YBNX1.dpuf

Att mamman/flickans familj inte är inblandade säger ju inget om ifall det är hedersrelaterat. Det kan ju vara så att flickan har kränkt någons heder och straffas för det av personens kompisar/bruschor. Nobbat eller mobbat exempelvis. Eller bara inte ville knolla.
Citera
2016-03-10, 13:40
Moderator
Meijis avatar
Citat:
... det jag tycker är mest märkligt är avsaknaden av motiv (i alla fall vad vi vet om). Att flera män ger sig på en yngre tjej och misshandlar henne grovt utan rimligt motiv tror jag inte är så vanligt. Hade BO varit kille hade det varit en helt annan sak, då behövs inte alltid något motiv överhuvudtaget – det räcker med att det är kul att slåss eller att man gärningsmännen vill visa upp sig för varandra.

Det är rimligen vanligare att det finns något personligt motiv jämfört med att personligt motiv saknas.

Men, dels kan misshandeln ha drabbat "fel" person (GM misstog Sophie för någon annan). Dels är oprovocerad misshandel av kvinnor tyvärr inte lika sällsynt idag som tidigare:

Citat:
Ursprungligen postat av Lejoninna83
I Örebro för ett par år sedan så blev flera tjejer och killar nedslagna när de gick eller cyklade själva, helt oprovocerat. Inget som tydde på något sexuellt motiv, utan det var ren misshandel utfört av 2-3 personer varje gång.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2663541-ny-oprovocerad-misshandel-utreds

http://na.se/nyheter/orebro/1.2655891--de-var-bara-ute-efter-att-skada-mig-

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/fyra-oprovocerade-overfall-i-orebro-pa-kort-tid

Å det har hänt på fler ställen...

Citat:
Ursprungligen postat av Lejoninna83
Här är ytterligare fall av provocerad misshandel av ensamma kvinnor runt om i Sverige där det inte finns några tecken på sexuellt motiv...

http://norran.se/nyheter/blaljus-nyheter/60-arig-kvinna-oprovocerat-misshandlad-mitt-pa-gata-i-umea-493553

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/kvinna-med-hund-slogs-ned-av-okanda

http://mobil.mvt.se/nyheter/motala/slogs-i-ansiktet-av-okand-man-om4029144.aspx

http://www.expressen.se/gt/tre-kvinnor-overfallna-av-okanda-unga-man/
Senast redigerad av Meiji 2016-03-10 kl. 13:43.
Citera
2016-03-10, 13:58
Medlem
Sternococktails avatar
Hur ska man gå tillväga när man ställs inför osäker information - man vet inte om det är sant eller falskt, eller delvis sant men också förvanskat? Ett sätt är att använda principen "Ockhams rakkniv" (Occam's razor) - att som utgångspunkt eller grundantagande (default) välja den minst krångliga.

(Denna princip försöker ett internationellt kollektiv av konspirationsteoretiker mörda - de vänder det upp och ned och ut och in.)

En annan hållpunkt är de teoretiska kunskaper man har lagrade i sitt huvud - en tes som stöds av att de mest långsökta förslagen ofta kommer från personer med en blygsam utbildning, särskilt sådan som är relevant för frågan. En tredje infallsvinkel är den egna livserfarenheten, och man kan ju som en fjärde kasta in humanism och empati - som att inte bemöta någon som mycket väl kan ha drabbats av något traumatiskt med misstro och skepticism. Som en sorts specialfall av tes nummer ett kan nämnas statistik - hur vanligt förekommande är förklaring A, och hur vanlig är B?

Jag förmodar, att när människor anmäler att de utsatts för brott, så är det vanligare att de talar sanning än att de hittar på, ljuger och fabulerar. Och om det skulle hända att en familjemedlem, vän eller nära anhörig berättar om ett brott - sätter man då, på vilka grunder, större tilltro till den berättelsen än ifall den kom från en främling?

Med detta är det inte sagt, att man inte förutsättningslöst ska undersöka fallet och efterforska sanningen.

(Med sanning menar jag den gamla betydelsen, den objektiva och vetenskapliga. Två rivaliserande sanningsbegrepp har blivit mycket vanliga de senare åren - dels den kommunistiska sanningen, det som gagnar ideologin och partiet är sant. En ny vinkling är att allt som "spelar Sverigedemokraterna i händerna" ska betecknas som lögn. Dels har vi den postmoderna varianten, särskilt omhuldad av "genusvetenskapen", att det inte finns någon objektiv sanning. "Alla har rätt till sin egen sanning, och den kan ingen ta ifrån någon". På sistone har detta i media börjat kallas "min berättelse". Man får kanske inte glömma en tredje, den "religiösa sanningen", släkt och föregångare till den politiska sanningen - att religiösa läror, dogmer och skrifter står för sanningen, och det som talar emot är lögn och Satans bländverk.)
Citera
2016-03-10, 14:26
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Är flickan Muslim? Kan det vara något med att hon dejtar en svensk kille?

Sophie Fathers är inte muslim. Här är en video, där hon själv berättar kort.

http://www.expressen.se/gt/sophie-om-overfallet-jag-vet-inte-varfor/

-----

TILLÄGG

Här är en artikel från igår:

Citat:
Polisen jagar tre gärningsmän efter att två kvinnor blivit brutalt överfallna i Kungsbacka. Men än finns inga misstänkta i fallet.

http://www.expressen.se/gt/sa-jagas-mannen-efter-de-brutala-overfallen/
Senast redigerad av Meiji 2016-03-10 kl. 14:33.
Citera
2016-03-10, 14:29
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Jag vet inte om det brukar finnas annat folk på platsen. Men just då kanske det var folktomt, och hade det inte varit det så hade de inte misshandlat henne?

Men det jag tycker är mest märkligt är avsaknaden av motiv (i alla fall vad vi vet om). Att flera män ger sig på en yngre tjej och misshandlar henne grovt utan rimligt motiv tror jag inte är så vanligt. Hade BO varit kille hade det varit en helt annan sak, då behövs inte alltid något motiv överhuvudtaget – det räcker med att det är kul att slåss eller att man gärningsmännen vill visa upp sig för varandra.

För några dagar sedan så läste jag i Expressen (tror jag det var?) ett uttalande av en av bröderna Fuxborg, Göteborgspolisen.
Han nämnde något om oklara omständigheter som behöver tittas närmare på. En omständighet var att det kanske fanns en möjlighet att gärningsmännen kunde ha någon anknytning till en f.d. pojkvän. Men det var inte ett klart ställningstagande utan det handlade om att man ellaborerade om detta eventuellt kunde vara en möjlighet?
Tyvärr så sparade jag inte länken.
Citera
2016-03-10, 14:46
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
För några dagar sedan så läste jag i Expressen (tror jag det var?) ett uttalande av en av bröderna Fuxborg, Göteborgspolisen.
Han nämnde något om oklara omständigheter som behöver tittas närmare på. En omständighet var att det kanske fanns en möjlighet att gärningsmännen kunde ha någon anknytning till en f.d. pojkvän. Men det var inte ett klart ställningstagande utan det handlade om att man ellaborerade om detta eventuellt kunde vara en möjlighet?
Tyvärr så sparade jag inte länken.

Crister Fuxborg, polisens presstalesman, intervjuades av Fria Tider och framförde, att han 1. inte kände till flickans identitet samt undrade, 2. om det kunde finnas något hedersmotiv.

Fria Tider hade lagt ut samtalet (ca 7 min) och jag lyssnade på det. Crister Fuxborg framhöll, att den utredande polisen naturligtvis kände till BOs identitet - men som presstalesman hade han inte tillgång till den uppgiften.

Man undrar ju, om Fuxborgs funderingar om hedersmotiv kvarstår, nu när flickans identitet är allmänt känd.

----

PS "bröderna Fuxborg"? Hur många Fuxborgare finns det i Göteborgspolisen?
Citera
2016-03-10, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Crister Fuxborg, polisens presstalesman, intervjuades av Fria Tider och framförde, att han 1. inte kände till flickans identitet samt undrade, 2. om det kunde finnas något hedersmotiv.

Fria Tider hade lagt ut samtalet (ca 7 min) och jag lyssnade på det. Crister Fuxborg framhöll, att den utredande polisen naturligtvis kände till BOs identitet - men som presstalesman hade han inte tillgång till den uppgiften.

Man undrar ju, om Fuxborgs funderingar om hedersmotiv kvarstår, nu när flickans identitet är allmänt känd.

----

PS "bröderna Fuxborg"? Hur många Fuxborgare finns det i Göteborgspolisen?

Det Fuxborg säger är ungefär lika tillförlitligt som de flesta spekulationer i denna tråden. Han visste i princip ingenting om fallet och spekulerade utifrån hans egna gissningar som har visat sig vara felaktiga...

Flera personer i tråden har pekat på hans resonemang som argumentation för olika teorier, men han visste ju inte mycket han heller...
Citera
2016-03-10, 15:10
Avstängd
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Bara för att det till synes inte finns något motiv så betyder inte detta att det inte finns ett... Samtidigt så importerar vi genom massinvällningen flera fenomen som cirkulerat i Belgien, Nederländerna, Frankrike, USA etc. där manliga (nåja) kretiner oprovocerat slår ner både kvinnor, män, flickor och pojkar. Inget konstigt alls att det inte finns något motiv, eller bevis för ev motiv, då det mest troligt inte finns.

Detta är något vi kommer få uppleva mycket utav nu och framgent. Alla dessa apor som vägrar repatrieras och går under jorden och lever på brottslighet - vad tror du dessa lågintelligenta amöbor sysselsätter sig med när de vill ha "roligt"? Detta finns säkert på någons mobilkamera - redo att hamna på Youtube, när saker och ting lugnat ner sig, var så säker...

Edit: Att jag sedan inte är säker på om något skett, eller inte, det är en annan diskussion...
Senast redigerad av AutDisceAutDiscede 2016-03-10 kl. 15:26.
Citera
2016-03-10, 15:24
Medlem
GormDenGamles avatar
Får dåliga vibbar av henne och hela situationen, när man direkt går ut i en tidning med video och allt, och ska berätta.
Istället borde hon skyddas. Stackars flickebarn oavsett vad som har hänt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in