Citat:
Ursprungligen postat av
ASKnot
Tänker lite att om de lagarna fortfarande är validabla så är det ju tillbaks till forntid.
Steningar och sånt...
Nä...tror inte de lagarna är tillämpliga längre.
Förbudet mot blod infördes på Noas tid och gällde alla människor. Lagförbundet infördes långt senare på Mose tid, och gällde hans utvalda folk. Sedan skulle det komma ett nytt förbund:
"
Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.
Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk." (Jer 31:31-33 Bibel2000)
Detta gamla förbund upphörde i och med Jesu död, genom hans blod som betydde det nya förbundet:
"
Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)
Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna. (Hebr 8:13 Bibel2000)
Så det förbundet som skulle försvinna, slöt Gud med Israel när han "förde dem ut ur Egypten", medan förbundet med Noa gäller fortfarande:
"
Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta."(1 Mose 9:3-4 Bibel2000)