2016-03-04, 23:14
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om någon från JV är med om en allvarlig olycka och förs medvetslös till sjukhus för t.ex. akut operation och där får donerat blod i sig, vad gör denna person då?

Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Mår som en våldtagen person.

Finns det någon risk att så skulle ske? Jag menar finns det något som Jehovas Vittnen allmänt bär på sig som gör läkarna uppmärksamma på att de vägrar ta emot blod?
Citera
2016-03-10, 11:14
Medlem
Citat:
Äh sluta!
Går inte att jämföra.

Varje gång du äter kött finns det blod kvar i det, även om djuret är avrunnet.
Det är det du ser i plastförpackningenom du köper i affär. Även kallat köttsaft.
Finns en anledning till att det är rött!!

Går du frenetiskt och spottar om du biter hål i läppen?
Citera
2016-03-10, 11:29
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Om någon från JV är med om en allvarlig olycka och förs medvetslös till sjukhus för t.ex. akut operation och där får donerat blod i sig, vad gör denna person då?

Citat:

Ja det kan man ju förstå. Blod är reserverat för din demiurg-'gud' och han accepterar knappast några ursäkter om denna regel brytas.
Citera
2016-03-10, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Ja det kan man ju förstå. Blod är reserverat för din demiurg-'gud' och han accepterar knappast några ursäkter om denna regel brytas.
Jag uppfattar det mer som en handling av respekt gentemot det levande som blir dött för att kunna ge föda åt oss.
Att man låter blodet(livet, själen bildligt) gå tillbaks till jorden.

Finns utbredda seder där man häller ut en del alkohol för att hedra en närståendes bortgång eller minne. Har själv gjort det vid flera tillfällen. Tror det är samma symbolik.
Citera
2016-03-10, 12:19
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av ASKnot
Jag uppfattar det mer som en handling av respekt gentemot det levande som blir dött för att kunna ge föda åt oss.
Att man låter blodet(livet, själen bildligt) gå tillbaks till jorden.

Jag refererade till GTs regelverk.
Citera
2016-03-10, 12:28
Medlem
Citat:
Ok. Ja, där finns mycket att hämta.

Men funkar det fortfarande med de regler/lagarna?
Citera
2016-03-10, 12:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Men funkar det fortfarande med de regler/lagarna?

Därom tvistas pådyvlande kristna intensivt.
Citera
2016-03-10, 12:37
Medlem
Citat:
Därom tvistas pådyvlande kristna intensivt.
Tänker lite att om de lagarna fortfarande är validabla så är det ju tillbaks till forntid.

Steningar och sånt...

Nä...tror inte de lagarna är tillämpliga längre.
Citera
2016-03-10, 12:46
Medlem
Citat:
Tänker lite att om de lagarna fortfarande är validabla så är det ju tillbaks till forntid.

Steningar och sånt...

Lagförbundet med bl.a. stening gäller inte för kristna längre, men Jesus kom med ett nytt förbund, där förbudet mot blod inte är avskaffat, detta bekräftas av apostlarna och dom kristna äldste i Jerusalem i detta skriftställe som finns i NT:

Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28,29 Bibel2000)
Citera
2016-03-10, 13:01
Medlem
Citat:
Lagförbundet med bl.a. stening gäller inte för kristna längre, men Jesus kom med ett nytt förbund, där förbudet mot blod inte är avskaffat, detta bekräftas av apostlarna och dom kristna äldste i Jerusalem i detta skriftställe som finns i NT:

Den heliga anden och vi har beslutat att inte lägga någon börda på er utöver följande oeftergivliga krav: att ni avhåller er från... blod"(Apg 15:28,29 Bibel2000)
Ja , men inget om hur strikt detta avhållande ska vara.

Som jag sagt tidigare tror jag det mer är en symbolhandling av respekt för livet.
Citera
2016-03-10, 13:02
Medlem
Citat:

Steningar och sånt...

Förbudet mot blod infördes på Noas tid och gällde alla människor. Lagförbundet infördes långt senare på Mose tid, och gällde hans utvalda folk. Sedan skulle det komma ett nytt förbund:

"Det skall komma en tid, säger Herren, då jag skall sluta ett nytt förbund med Israel och med Juda, inte ett sådant förbund som jag slöt med deras fäder när jag tog dem vid handen och förde dem ut ur Egypten, det förbund med mig som de bröt, fastän jag var deras herre, säger Herren.

Nej, detta är det förbund jag skall sluta med Israel när tiden är inne, säger Herren: Jag skall lägga min lag i deras bröst och skriva den i deras hjärtan. Jag skall vara deras Gud och de skall vara mitt folk.
" (Jer 31:31-33 Bibel2000)

Detta gamla förbund upphörde i och med Jesu död, genom hans blod som betydde det nya förbundet:

"Efter måltiden tog han på samma sätt bägaren och sade: ”Denna bägare är det nya förbundet genom mitt blod, som blir utgjutet för er." (Lukas 22:20 Bibel2000)

Genom att tala om ett nytt förbund har han gjort det förra föråldrat. Och det som blir gammalt och föråldrat skall snart försvinna. (Hebr 8:13 Bibel2000)

Så det förbundet som skulle försvinna, slöt Gud med Israel när han "förde dem ut ur Egypten", medan förbundet med Noa gäller fortfarande:

"Allt som lever och rör sig skall vara er föda; allt detta ger jag er så som jag gav er de gröna örterna. Men kött som har liv, det vill säga blod, i sig får ni inte äta."(1 Mose 9:3-4 Bibel2000)
Citera
2016-03-10, 13:10
Medlem
Citat:
Ja , men inget om hur strikt detta avhållande ska vara.

Som jag sagt tidigare tror jag det mer är en symbolhandling av respekt för livet.

Det är precis det som det handlar om, respekt för livet och symbolhandling att man häller ut blodet och inte använder det.

Det handlar alltså inte om att få ut varenda blodcell när man tappar djuret på blodet, utan att man visar respekten för livet genom att inte ta till vara på blodet, utan häller ut det på marken.

Om jag skulle medvetet äta blod, så skulle jag må dåligt av mitt samvete. På liknande sätt skulle inte jag må bra om man hade tvingat mig att ta emot en blodtransfusion, jag skulle känna mig våldtagen, så det går visst att jämföra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in