2016-03-10, 05:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
1. Tack för det.
2. Det står Rättsintyg/yttrande högst upp på sidan 476. Kalla det vad du vill, det är på det papperet rättsläkarna skriver att fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.
I diskussionen blandar du äpplen och päron hej vilt: Obduktion blandas ihop med kriminalteknisk undersökning och FUP. Om hon blev strypt eller hängd är heller inte en aktuell fråga.

1. Konstaterande av dödsfall samt kroppsundersökning sker på brottsplatsen. Detta utfördes av Ström vilket jag redan skrivit.
Jag har dess innan beskrivit att det är krim.tekniker som är in charge på en brottsplats.

2. Obduktion vilket i detta fall handlar om utvidgad. Utförd av AB och Ström samt ytterligare en person närvarande. Denna är helt separat och handlar om kroppen (inkl snaran).

Utöver detta har sen ännu en rättsläkare kopplats in via Rönnbäck och nu kommer trumvirveln:

Lisa har dödats av annan person. Ingen ifrågasätter detta förutom du som uppenbart anser dig förmer än erfarna rättsläkare då du skrev:
Citat:
Jag förstår varför rättsläkarna drog den förhastade slutsatsen.
.. Som svar på Grandiosos ord:
Citat:
instuvad i ett trångt klädskåp i en byggbod med metervis med tejp runt huvudet, närmast naken, och med en snara av blått balsnöre runt sin hals, så skriker det MORD långa vägar. Det ges liksom inga minsta signaler om en självförvållad död.
Rättsintyg:
Citat:
Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person

Nu tycks du tro att du kan angripa rättsintyget via ordbajseri. Återgå till punkt 1+2 så kanske det klarnar även för dig.
Senast redigerad av develi 2016-03-10 kl. 05:25.
2016-03-10, 06:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I diskussionen blandar du äpplen och päron hej vilt:

.. Som svar på Grandiosos ord:

Rättsintyg:

Nu tycks du tro att du kan angripa rättsintyget via ordbajseri. Återgå till punkt 1+2 så kanske det klarnar även för dig.

Där kommer det aldrig att klarna så det kan du lika gärna släppa (Xeniaonastopp)

Jag gissar fortfarande på att NB kommer att säga att det är frun han skyddar 😊

Och det fanns spår av hennes DNA på Lisas kläder
2016-03-10, 06:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Varför önsketänker somliga att det korrekta förhållningssättet för en läkare som skall bedöma skador är att låtsas att kroppen de undersöker befunnit sig i ett vacuum. Det gäller aldrig. Vare sig levande eller döda kroppar. Omständigheter runt omkring måste alltid vägas in.
Det är inget önsketänkande. Jag konstaterar bara att rättsläkarna har tagit del av ickemedicinska omständigheter.
2016-03-10, 08:11
Medlem
Citat:
Rättsläkare MOF har sett fårorna på bild, rättsläkare AB såg dem IRL under obduktionen. Den senare hävdade i TR att fårorna gick vertikalt. Eftersom rättsläkarna är oense valde TR att inte ta ställning, det kan inte fastställas.

Jag inser inte hur man överhuvudtaget kan få vertikala snörfåror vid hängning.
När säger rättsläkare AB att snörfårorna är vertikala?
2016-03-10, 08:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
När säger rättsläkare AB att snörfårorna är vertikala?
I så fall spelar det ingen roll, det är inte från snörfårorna rättsläkarna drar sin slutsats, det är från ickemedicinska omständigheter.
2016-03-10, 08:23
Medlem
develis avatar
Citat:
I så fall spelar det ingen roll, det är inte från snörfårorna rättsläkarna drar sin slutsats, det är från ickemedicinska omständigheter.
Återgår till ursprunget av diskussion trots ditt repetativa nya påfund "ickemedicinska omständigheter".
Citat:
Dödssätt: Fynden och omständigheterna visar att döden orsakats av annan person.
Citat:
Skalsteg
- visar: Fynden/resultaten visar och alternativ är uteslutna.
- talar starkt för: Fynden/resultaten har karaktaristiska som är typiska. Sannolikheten för alternativ är mycket liten.
- talar för: Fynden/resultaten har karaktaristiska som är vanliga. Alternativ är möjliga men mindre troliga.
- kan tala för/ talar möjligen för: Fynden/resultaten har karaktäristiska som kan förekomma. Alternativ är nästintill lika troliga.
- talar varken för eller emot/tillåter ingen slutsats om: Fynden/resultaten har inga eller ospecifika karaktaristiska.
.... osv i skalstegen.
2016-03-10, 08:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Återgår till ursprunget av diskussion trots ditt repetativa nya påfund "ickemedicinska omständigheter".
Och jag upprepar. Det är inte alls svårt att förstå rättsläkarnas slutsats: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
2016-03-10, 08:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Och jag upprepar. Det är inte alls svårt att förstå rättsläkarnas slutsats: (FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad.
Blev det förfinat ordval nu? Du ansåg snarare att erfarna rättsläkare drog förhastade slutsatser:
Citat:
Jag förstår varför rättsläkarna drog den förhastade slutsatsen.
2016-03-10, 08:33
Medlem
Citat:

???

Min fråga gällde inte slutsats, den gällde obervationer under obduktionen.

Du skriver att rättsläkare AB som sett skadorna IRL under obduktionen hävdar att snörfårorna gick vertikalt. MOF som bara sett bilder säger att de var horisontella. Det är en skillnad på 90°.
När säger AB att fårorna gick vertikalt?
2016-03-10, 08:34
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Blev det förfinat ordval nu? Du ansåg snarare att erfarna rättsläkare drog förhastade slutsatser:
Ja, de drog en slutsats och den var förhastad.
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Och du tycker förstås att rättsläkarna trots sin kompetens har dragit en felaktig slutsats?
Rättsläkare har haft fel förr.
2016-03-10, 08:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, de drog en slutsats och den var förhastad.
Nej, det är mer troligt att du har förhastade slutsatser som novis och helt okunnig, som inte varit med på varken brottsplats eller obduktion eller för all del inte ens sett obduktionsbilder och protokoll för övrigt.

... Till skillnad från de mångårigt erfarna rättsläkarna vill säga.
Senast redigerad av develi 2016-03-10 kl. 08:41.
2016-03-10, 08:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
???

Min fråga gällde inte slutsats, den gällde obervationer under obduktionen.

Du skriver att rättsläkare AB som sett skadorna IRL under obduktionen hävdar att snörfårorna gick vertikalt. MOF som bara sett bilder säger att de var horisontella. Det är en skillnad på 90°.
När säger AB att fårorna gick vertikalt?
Du skrev
Citat:
och i så fall spelar inte vittnesmålet någon roll. Om man vid hängning inte kan få vertikala snörfåror kan man inte avgöra av fårornas riktning vem som dödade Lisa.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in