2016-03-09, 23:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Tack, men tyvärr samma problem där. Inspelningen med AB upphör vid 4:21. (Är det bara för mig det blir så?)
XeniaOnatopp har ofta skrivit att han lyssnat på AB och därför hoppades jag han ville dela med sig till övriga.

Någon annan med tillgång till hela inspelningen med rättsläkare AB?
Det var märkligt. Hittade inspelningen på en par ställen till men den upphör efter några minuter där också.
Men, den måste finnas komplett nånstans.
Här är ett referat så länge:
http://www.homokozo.se/lh/forhor/lekare.pdf
2016-03-09, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Det var märkligt. Hittade inspelningen på en par ställen till men den upphör efter några minuter där också.
Men, den måste finnas komplett nånstans.
Här är ett referat så länge:
http://www.homokozo.se/lh/forhor/lekare.pdf

Då är det inte bara för mig det blir fel.
Det referatet har jag läst. Rättsläkaren verkar prata snabbt, berätta mycket och ingående så referenten hoppar över flera partier.

Trist för balansen i tråden om någon har fungerande inspelning utan att dela med sig.

Hoppas någon länkar.
2016-03-09, 23:49
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Då är det inte bara för mig det blir fel.
Det referatet har jag läst. Rättsläkaren verkar prata snabbt, berätta mycket och ingående så referenten hoppar över flera partier.

Trist för balansen i tråden om någon har fungerande inspelning utan att dela med sig.

Hoppas någon länkar.
Vilken balans? Låt dem få ett halmstrå... det hjälper dem inte. Nerijus Bilevicius kan enbart vara oskyldig i ett parallellt universum.
2016-03-09, 23:58
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Vilken balans? Låt dem få ett halmstrå... det hjälper dem inte. Nerijus Bilevicius kan enbart vara oskyldig i ett parallellt universum.

Och just därför är det så viktigt att bortse från, mörka, eller bagatellisera allt som kan tala för att han är oskyldig?
2016-03-09, 23:59
Medlem
Citat:

Med balans menar jag att i en god öppen debatt ska alla få möjlighet att ta del av samma offentligt material, annars blir det en obalans i diskussioen. Vissa är bättre än andra på att skaffa fram offentliga handlingar och brukar solidariskt dela med sig.
Rättsläkarens vittnesmål är en central del i utredningen, speciellt när obduktionsrapporten är sekretessad till största delen.

Tycker du inte öppna kort utan fulspel är att föredra oavsett vad man anser i skuldfrågan?
Senast redigerad av Prudent 2016-03-10 kl. 00:02.
2016-03-10, 00:01
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Och just därför är det så viktigt att bortse från, mörka, eller bagatellisera allt som kan tala för att han är oskyldig?
Tala på du, jag kan inte se någonting som tyder på hans oskuld - inga alternativa GM, inga realistiska alternativa teorier.
2016-03-10, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag förstår varför rättsläkarna drog den förhastade slutsatsen.

Jeg förstår också varför han drog den slutsatsen. Det gick nog hastigt eftersom det framstår som skrivet i eldskrift. Förhastat är det däremot inte.
2016-03-10, 00:06
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:
Med balans menar jag att i en god öppen debatt ska alla få möjlighet att ta del av samma offentligt material, annars blir det en obalans i diskussioen. Vissa är bättre än andra på att skaffa fram offentliga handlingar och brukar solidarislt dela med sig.
Rättsläkarens beskrivning är en central del i utredningen, speciellt när obduktionsrapporten är selretessad till största delen.

Tycker du inte öppna kort utan fulspel är att föredra oavsett vad man anser i skuldfrågan?
Jag fattar vad du menar, men det är bortkastat med tid att diskutera med någon som bara bestämt sig för att vara obstinat. Däremot är det ju fortfarande intressant att försöka reda ut exakt hur händelseförloppet gått till. Men om nu rättsläkarna har två olika uppfattningar blir det ju svårt för oss lekmän att bidra.
2016-03-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tror snarare det är Hurtig som sagt A till NB - men även om Hurtig utökar med B så kommer NB att hålla fast vid sin version: Han har aldrig varken sett eller träffat LH.

NB vet vad han gjort och skulle inte riskera den ventil det innebär för honom att hans närmaste kan få fortsätta tro att han är offer för en konspiration. Minsta lilla avsteg från den berättelse han lämnat i såväl TR som HR innebär att hans trovärdighet för alltid går förlorad.

NB har alldeles för mycket emot sig för att en aldrig så hurtig advokat ska kunna åstadkomma något mer spektakulärt i fallet. Det gäller inte enbart den övertygande DNA-bevisningen; det gäller också NB:s uppenbara lögner betr. sitt alibi för den kritiska tiden. Vidare gäller det joggerskans säkra utpekande samt de två grannar som sett att han vid 19.30-tiden som en biltjyv kommit körandes från Martorpshållet.

Hur ska detta kunna samordnas i ett alternativt händelseförlopp som inte utmynnar i rena bevisvärderingsfrågor – för att inte säga fablernas värld? – Hurtig kan väl alltid mäta diametern på lampkupan inne på toaletten, eller fundera på vad 6 m silvertejp använts till innan LH tejpades kring huvudet. – Kanske hittar han också ett okänt DNA någonstans. – Men det räcker inte på långa vägar.

Jag är helt enig med dig. Jag tror IR och Hurtig (nu) inte har med sig sin klient på försvarspelet. NB kommer inte vika en tum.

Som Irina sa har han inget att vinna säger han inget.

Han blev påkommen med fingrarna i syltburken och vill inte begrava dom djupare.

Som en som är medveten om sitt brott beter han sig högst rationell.
Senast redigerad av Remark 2016-03-10 kl. 00:18.
2016-03-10, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, i så fall hade inte rättsläkarna behöva ta del av delar av resten av FUP, vilket de gjorde.

Varför önsketänker somliga att det korrekta förhållningssättet för en läkare som skall bedöma skador är att låtsas att kroppen de undersöker befunnit sig i ett vacuum. Det gäller aldrig. Vare sig levande eller döda kroppar. Omständigheter runt omkring måste alltid vägas in.
2016-03-10, 00:20
Medlem
Citat:
Jag fattar vad du menar, men det är bortkastat med tid att diskutera med någon som bara bestämt sig för att vara obstinat. Däremot är det ju fortfarande intressant att försöka reda ut exakt hur händelseförloppet gått till. Men om nu rättsläkarna har två olika uppfattningar blir det ju svårt för oss lekmän att bidra.

Vad jag förstår är till viss del oense om sannolikheten för hängning kontra srtypning innan hängningen och den tolkning. Är det mer av vikt de är oense om?
2016-03-10, 00:39
Medlem
Citat:
Vad jag förstår är till viss del oense om sannolikheten för hängning kontra srtypning innan hängningen och den tolkning. Är det mer av vikt de är oense om?

Det tror jag inte, det var väl snarast den direkta dödsorsaken.
Senast redigerad av Remark 2016-03-10 kl. 00:44.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in