2015-05-17, 00:31
Medlem
Castlevanias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Ersättningen för CD-skivor ligger inte i nedladdning Via t ex Flac eftersom nedladdning inte ger samma ljudkvalité som CD.

För dom som vill äga sin musik i någon form är alltså inte nedladdning/streaming lösningen. Det finns trots allt en grupp musikintresserade som inte enbart lyssnar på Spotify och som kräver högre kvalitet på det ljudmaterialet som man kör via sin väl tilltagna musikanläggning.

Alltså...streaming/nedladdning är en sak och musik med högre upplösning är en annan sak.

Tog upp nedladdning som exempel då det är ett billigare och smartare sätt att konsumera musik, än din idé på USB-minne med musik. MP3 eller högupplöst spelar ingen roll. Med dagens snabba uppkopplingar går det att ladda ner stora filer. Då kan man bäst man behagar använda filerna till vad man vill. Rippa på skiva och bränna till hemmastereon eller bara lyssna via datorn.

Nu är det som sagt var begränsat med valmöjligheter hos CDON. Tror inte det går att få högre kvalitet än 320 kbit/s i dagsläget.

Streaming är en sak. Nedladdning en annan. Jag äger musiken som jag köper via t.ex. CDON. Kan konsumera den hur jag vill.
Senast redigerad av Castlevania 2015-05-17 kl. 00:46.
Citera
2015-05-19, 07:19
Medlem
Rebali179s avatar
jag köpte faktiskt en CD i går, har dock hört blandat om den,
Men jag är väldigt nyfiken på den Whitesnake The Purple Album CD + DVD
Citera
2015-05-19, 07:23
Medlem
George Wittigs avatar
Vill jag köpa CDs fortfarande? Ja. Men lite hårda överväganden har gjort att det nu är ett bra tag sen jag sist köpte en platta. Dels platsbrist, sen också en insikt om att det absolut vanligaste sättet jag lyssnar på musik är via mobilen när jag är i bilen eller på väg nånstans. Vet inte när jag sist hade möjlighet att kräma på stereon ordentligt. Enda gången man har tid är på kvällen, men tror knappast ungarna skulle uppskatta om jag drar igång Brutal Truths "Walking Corpse" kl 22 på kvällen...

Det som gäller för tillfället är streama eller iTunes.
Citera
2016-03-08, 22:41
Medlem
Blodsritens avatar
Jovisst gör jag det. Har någå 100+ skivor i hyllan. Finns inget bättre än att dricka ett glas whisky och lyssna på musik via stereon när ovädret härjar utanför
Citera
2016-03-09, 20:03
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blodsriten
Jovisst gör jag det. Har någå 100+ skivor i hyllan. Finns inget bättre än att dricka ett glas whisky och lyssna på musik via stereon när ovädret härjar utanför

Whisky och CD-skivor, en ädel kombination. Jo visst köper jag fortfarande CD-skivor. Jag har 3-400 och många fler ska det bli, det går ju att hitta billigt begagnat.
Citera
2016-03-09, 23:02
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Whisky och CD-skivor, en ädel kombination. Jo visst köper jag fortfarande CD-skivor. Jag har 3-400 och många fler ska det bli, det går ju att hitta billigt begagnat.
Jag köper bara nytt. vågar int rikit köpa begagnat om jag inte vet i hurudant skick skivan e eller om den har några skråmor
Citera
2016-03-10, 09:06
Medlem
Citat:
Jag köper bara nytt. vågar int rikit köpa begagnat om jag inte vet i hurudant skick skivan e eller om den har några skråmor

I de flesta butiker som säljer begagnat får man lov att inspektera skivan innan köp. Butiker tar inte emot skivor som inte ser ut att vara i "nyskick".
Citera
2016-03-10, 09:46
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:

Jag har stött på några butiker som säljer CD-skivor i tveksamt skick, men oftast brukar dom sänka priset av sig själva och skivan brukar fungera ändå. Har bara köpt två CD-skivor som tagit skada ifrån start. Oftast brukar dom vara noga med skicket dock och säljs dom i dåligt skick är det ofta att dessa säljs för 10 kronor styck för att rea ut eller dyligt. Men köper man en CD-skiva för 10 kronor som brukar kosta 50 - 200 kronor är det logiskt att det inte är nyskick precis.

Jag köpte några CD-skivor vid tillfälle. I kassan märkte försäljaren att en skiva var under all kritik så jag fick den gratis. När jag kom hem fungerade den utan problem. Dock blir den svårsåld vid senare tillfälle.

Skivbutiker vet nog idag att alla kunder är värdefulla då det är en begränsad krets som handlar. Det är många som brukar säga "Kom tillbaka och byt om det blir några problem". Jag tror dom flesta tänker så.
Citera
2016-03-10, 15:40
Medlem
MagnusJ666s avatar
Köper aldrig CD skivor. Men däremot vinyl. Inte singlar med LP album. Vet egentligen inte om ljudet är direkt bättre, men blir mer aktiv lyssning med vinyl, samt att det är kul att samla på och fin känsla med det "svarta guldet". CD är tråkigt.
Citera
2016-03-25, 00:54
Medlem
Blodsritens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Jag har stött på några butiker som säljer CD-skivor i tveksamt skick, men oftast brukar dom sänka priset av sig själva och skivan brukar fungera ändå. Har bara köpt två CD-skivor som tagit skada ifrån start. Oftast brukar dom vara noga med skicket dock och säljs dom i dåligt skick är det ofta att dessa säljs för 10 kronor styck för att rea ut eller dyligt. Men köper man en CD-skiva för 10 kronor som brukar kosta 50 - 200 kronor är det logiskt att det inte är nyskick precis.

Jag köpte några CD-skivor vid tillfälle. I kassan märkte försäljaren att en skiva var under all kritik så jag fick den gratis. När jag kom hem fungerade den utan problem. Dock blir den svårsåld vid senare tillfälle.

Skivbutiker vet nog idag att alla kunder är värdefulla då det är en begränsad krets som handlar. Det är många som brukar säga "Kom tillbaka och byt om det blir några problem". Jag tror dom flesta tänker så.
Den skivbutik jag är stammis hos brukar vara ganska laid-back. Ha prövat nu köpa en begagnad cd-skiva så får se hur det går.
Citera
2016-06-18, 15:21
Medlem
HasseBanans avatar
Alltså man blir förvånad över hur snabbt folk glömmer i takt med teknikens framsteg. En kvinna på facebook i övre medelåldern var vansinnig för några dagar sedan för att hon inte kunde spela låtar i Spotify, trots att hon betalar 99kr/månad. Jag skrev kör med gamla hederliga CD-skivor istället, varpå hon svarade att hon inte hade någon CD-spelare på datorn. Har du ingen vanlig gammal stereo då, frågade jag. Det visade sig att hon hade packat ihop den för längesen eftersom hon trott att i framtiden kommer stereoapparater att vara helt ute och passe. Självklart lyssnar man ju hellre på musik i en riktig stereo än på mesiga och dysdunktionella Spotify. Skrämmande hur lättledda folk är när det gäller vad som är inne och vad som är passe.
Citera
2016-06-18, 15:47
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HasseBanan
Alltså man blir förvånad över hur snabbt folk glömmer i takt med teknikens framsteg. En kvinna på facebook i övre medelåldern var vansinnig för några dagar sedan för att hon inte kunde spela låtar i Spotify, trots att hon betalar 99kr/månad. Jag skrev kör med gamla hederliga CD-skivor istället, varpå hon svarade att hon inte hade någon CD-spelare på datorn. Har du ingen vanlig gammal stereo då, frågade jag. Det visade sig att hon hade packat ihop den för längesen eftersom hon trott att i framtiden kommer stereoapparater att vara helt ute och passe. Självklart lyssnar man ju hellre på musik i en riktig stereo än på mesiga och dysdunktionella Spotify. Skrämmande hur lättledda folk är när det gäller vad som är inne och vad som är passe.

Samtidigt får man skilja på "kvalificerad" och "mindre kvalificerad" lyssning. Vill jag ha lite bra bakgrundsmusik utan krav på HighEnd-kvalité så gör Spotify jobbet. Ett annat alternativ är att lyssna på radio.

Vill man njuta maximalt av musiken så spelar man CD via CD-skiva (alternativt vinyl) eller också överför man sin CD-musik utan kvalitetsförlust till sin dator vilket är ett smidigt sätt. Musik tar inte heller lika mycket plats som BD-filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in