2022-07-12, 18:32
Medlem
Pratat med handfull olika skivbutiker nu under semestern. Alla är mest inriktade på begagnat och vinyl, men har även små sektioner med CD.

Kan säga att samtliga affärer sa att folk efterfrågar CD i mycket större omfattning nu. Efterfrågan på originalpress från främst 80-talet och tidigt 90-tal är stor. Men det är svårt att få fram skivor! Detta bekräftas av en titt på tex Discogs. Priset på alternativ/lite udda musik har skjutit i höjden.
Citera
2022-07-12, 19:19
Medlem
Min tidigare post för mer än tre år sedan är fortfarande helt ackurat när det gäller mina köpvanor. Jag har inte slutat köpa eller lyssna på vare sig CD eller LP, men ser inget behov alls av att handla dem till fullpris i första säljledet:

(FB) Köper ingen CD-Skivor längre?!

Jag har nog inte köpt mer än ett halvdussin CD till vanligt fullpris och i den vanliga skivbutiken (butik för fabriksnya skivor, fysisk eller på nätet) sedan 2010. Då räknar jag inte in när jag har handlat på det sättet vid reor, men framförallt köper jag på loppis, Erikshjälpen, Tradera och liknande ställen. Ofta i eller nära nyskick.
Citera
2022-07-19, 15:28
Medlem
Köper både begagnade och nya CD-skivor. Streaming är trist.
Citera
2022-07-19, 16:34
Medlem
Rebali179s avatar
Det händer allt att jag köper både LP & CD fortfarande.
Citera
2022-07-19, 16:41
Medlem
Ghastens avatar
Köpte precis en cd för att den var så billig. Kastade ut den från en bro så att ingen skulle råka höra den usla artisten.
Citera
2023-02-21, 01:26
Bannlyst
Jag tror att det fortfarande är läge att köpa CD-skivor till bra priser även om priserna verkar ha gått up en del på senare tid. Många CD-skivors priser lär skjuta i höjden. Tydligen är det redan kört inom hip-hop/rap att köpa billiga skivor som går upp rejält i värde. "Det tåget har redan gått" sa en expert på CD inom hip-hop till mig häromdagen. Det CD-tåget gick tydligen för ungefär ett år sen. Jag gissar att det är inom metal priserna kommer öka mest från dom som gäller idag. Jag såg att en vill sälja Like an Ever Flowing Stream (press är inte specificerad) för 750:. Det verkar dyrt. Jag betalade ca. 100kr för den för tre år sen.
Citera
2023-02-21, 05:56
Medlem
Jorå, har en stor samling av CD-skivor, också av DVD-filmer och retro-tv spel i fysiska form.

Samlar nörd deluxe men om 40+ år kan jag sälja allt och leva gott som pensionär om allt annat skiter sig.
Citera
2023-02-21, 06:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jorå, har en stor samling av CD-skivor, också av DVD-filmer och retro-tv spel i fysiska form.

Samlar nörd deluxe men om 40+ år kan jag sälja allt och leva gott som pensionär om allt annat skiter sig.

Lycka till. Spotify kostar 109:/månad. Och där finns det mesta. Själv köpte jag cd bara för ha lite bättre ljud, men tycker det är enklare styra allt från iPaden numera.
Citera
2023-02-21, 06:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Lycka till. Spotify kostar 109:/månad. Och där finns det mesta. Själv köpte jag cd bara för ha lite bättre ljud, men tycker det är enklare styra allt från iPaden numera.

Jag är övertygad om att även CD-skivor och DVD filmer kommer öka i värde i framtiden, fysisk media har en charm. TV-spelen har redan ökat rejält, de kommer gå upp så det bara knakar.

Personligen har jag alltid gillat känslan att äga något, att ha det i handen och säga att detta är MITT, ingen kan ta det ifrån mig. Jag kan aldrig tappa detta om internet skulle försvinna eller om de slutar streama något eller ta ner det från hemsidan. Har jag bara elektricitet så kan jag njuta av alla filmer och all musik jämt, aldrig vara beroende av andra änden, eller betala prenumerationer.
Citera
2023-02-21, 11:25
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret

Spotify har 1% av allt som släppts på skiva
Citera
2023-02-21, 11:49
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Spotify har 1% av allt som släppts på skiva

Från nätet ", Varje dag laddas drygt 10 000 nya låtar upp och plattformen har kommit att bli en självklar mötesplats för musikälskare. Med Spotify för företag suddas gränsen ut mellan privat och kommersiell lyssning vilket gör möjligheten att dela musik obegränsad."

Tror det stod 40k i en artikel i DI.

Missar kanske något, men det kvittar.
Citera
2023-02-22, 09:08
Medlem
Spotify har många fördelar med mycket musik att välja på! Men, vill jag lyssna på musik med bra ljudkvalitet då väljs Spotify bort. Både Qobuz och Tidal har en mycket högre ljudkvalitet. Kostar lite mer i månaden, men det kan det vara värt.

Den musik jag verkligen gillar köps på Cd!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in