2016-03-09, 13:31
Medlem
Doctors avatar
De utsända journalisterna verkar inte fatta nåt.
"-Om du skulle beskriva det här för ett barn som inte kan nåt om flygning, hur säger du då?"
Citera
2016-03-09, 13:32
Medlem
Uppfattade jag det hela rätt om att de misstänkte att piloterna inte hade fått rätt information på sina skärmar ang. olika aktuella flygdata? Var det möjligen någon/några datainsamlingsenhet(er) som hade börjat ge fel signaler till piloterna?
Citera
2016-03-09, 13:34
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Uppfattade jag det hela rätt om att de misstänkte att piloterna inte hade fått rätt information på sina skärmar ang. olika aktuella flygdata? Var det möjligen någon/några datainsamlingsenhet(er) som hade börjat ge fel signaler till piloterna?

Alla skenande parametrar verkar komma från samma enhet (IRU).
Citera
2016-03-09, 13:35
Medlem
Doctors avatar
ytterligare en pärla.

Journalist: Vad är orsaken till att hastigheten går upp?
Havkom: Det är jordens gravitation.
Citera
2016-03-09, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doctor
Alla skenande parametrar verkar komma från samma enhet (IRU).
Så om man inte får rätt input så hur ska man då veta vad man ska göra? Än värre är väl risken för att det man gör efter fel input leder till ett än värre resultat?

Om det nu är fallet så påminner det om den franska pitotrörsolyckan i Atlanten för ett antal år sedan? Instrumenrfel och felaktiga slutsatser.
Citera
2016-03-09, 13:49
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:

Det är som sagt en möjlig teori men man vet ännu inte. Men det är en av troliga saker, nu har vi fått bort isbildning, terrorism, självmord o alla andra dumma förslag ur bilden iallafall. Troligtvis är felet tekniskt och ja, det är inte omöjligt att det är en av IRU:erna som förstört det hela.

Citat:
ytterligare en pärla.

Journalist: Vad är orsaken till att hastigheten går upp?
Havkom: Det är jordens gravitation.

Som vanligt verkar det som att hela Sveriges journalistkår måste gå om grundskolan.

Nyss sa den ena journalisten: "Jag är ju inte pilot så kan du förklara grafen för mig".... man behöver väll fan inte vara pilot för att kunna läsa statistik eller tolka en graf. Rikspuckon!
Citera
2016-03-09, 13:50
Medlem
PilotHockeys avatar
Citat:
Så om man inte får rätt input så hur ska man då veta vad man ska göra? Än värre är väl risken för att det man gör efter fel input leder till ett än värre resultat?

Om det nu är fallet så påminner det om den franska pitotrörsolyckan i Atlanten för ett antal år sedan? Instrumenrfel och felaktiga slutsatser.

Det som jag tycker är konstigt är att även om det skulle visa sig att piloterna får fel info på sina skärmar så har man backup instrument som inte tar data ifrån IRU. Dessa skall man kunna flyga på.
Citera
2016-03-09, 13:55
Medlem
ksvs avatar
Jag såg bara slutet. Vad menade de med att "pitchvinkel inte var kompatibel"?
Saknas pitch- och rollvinkel från FDR?

Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Det som jag tycker är konstigt är att även om det skulle visa sig att piloterna får fel info på sina skärmar så har man backup instrument som inte tar data ifrån IRU. Dessa skall man kunna flyga på.
Dessutom var de ju VMC.
Visserligen nattflygning, men ändå.
Citera
2016-03-09, 13:59
Medlem
Doctors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Jag såg bara slutet. Vad menade de med att "pitchvinkel inte var kompatibel"?
Saknas pitch- och rollvinkel från FDR?

Dessutom var de ju VMC.
Visserligen nattflygning, men ändå.

Den registrerade vinkeln var 90-grader rakt upp, alltså inte sannolik.
Citera
2016-03-09, 14:00
Medlem
Citat:
För mig som lekman så lät det som att de misstänker tekniskt fel.

Statusrapporten kommer att publiceras på havkom.se under eftermiddagen.

Låter som ett tekniskt fel på höjdroder. Något har helt enkelt smällt av i fenan, varpå höjdrodret ändrat vinkel, autopiloten stängs automatiskt av pga detta och piloterna gör ett försök att höja nosen manuellt med ratten, men misslyckas. De får varning för overspeed varpå de drar ner motorerna till tomgång.

Kapten ska ha sagt "what?!" När autopiloten stängs av. Kanske förbryllad...

Jag tror att höjdrodret är boven.
Citera
2016-03-09, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PilotHockey
Lät som det fanns två IRUn? En för kapten resp. styrman. Om nu en av dessa IRUn havererar vems ska man då lita på? Blir det inte lite av dilemmat som med urmakaren som inte vet hur mycket klockan är?

Kaptenen tar det självklara befälet med felaktig input?
Citera
2016-03-09, 14:03
Medlem
Häftet som journalisterna fick av utredarna, kommer samma info läggas ut på havkoms hemsida i eftermiddag?

Nyfiken på dessa grafer de presenterade...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in