2016-03-07, 22:48
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
https://www.avanza.se/mina-sidor/min-profil/min-profil/courtageklasser.html

Den är helt blank för mig förutom rubriken courtageklasser.
Citera
2016-03-07, 22:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Den är helt blank för mig förutom rubriken courtageklasser.

Testa annan webbläsare. Fungerar för mig i Safari och Chrome.
Citera
2016-03-07, 23:04
Medlem
Verbeeks avatar
Citat:
Testa annan webbläsare. Fungerar för mig i Safari och Chrome.

Funkar varken i Chrome eller Edge. Får ta och ringa dom imorgon.
Citera
2016-03-08, 16:31
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verbeek
Funkar varken i Chrome eller Edge. Får ta och ringa dom imorgon.

Hej!

Har du kunnat få hjälp med ditt ärende? Det finns nog inte så mycket jag kan göra härifrån utan att kunna se ditt konto så det bästa är nog om du ringer in.

Återkom gärna om några andra frågor dyker upp.

Vänligen
Arvid, Avanza
Citera
2016-03-08, 18:04
Medlem
En dum fråga, om jag har 1000 kr på avanza ISK som av en otrolig händelse under tre år ökar till 10000kr. Skattar jag då enligt schablon under de tre åren på tusenlappen OCH skattar de resterande 9000kr i vinst om jag tar ut dom till cash? Eller skattar man enbart via schablon under tre år och inget på vinsten.

Hoppas någon förstår min luddiga fråga.
Citera
2016-03-08, 18:13
Medlem
Halvt kriminell kurssättning i denna idag. Gillas inte.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/566312/bear-olja-x10-ava

Kan acceptera att en utställare inte vill sälja hur mycket som helst och kortsiktigt kan vägra ställa ut säljkurser, men när utställaren under en hel handelsdag sätter köpkurs med ett undervärde på 10-15% känns det inte rumsrent. Jag trodde Morgan Stanley och Avanza var mer seriösa än så här.
Citera
2016-03-08, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
En dum fråga, om jag har 1000 kr på avanza ISK som av en otrolig händelse under tre år ökar till 10000kr. Skattar jag då enligt schablon under de tre åren på tusenlappen OCH skattar de resterande 9000kr i vinst om jag tar ut dom till cash? Eller skattar man enbart via schablon under tre år och inget på vinsten.

Hoppas någon förstår min luddiga fråga.
Du skattar bara schablonskatten, ingenting på vinsten.
Citera
2016-03-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Halvt kriminell kurssättning i denna idag. Gillas inte.

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/om-certifikatet.html/566312/bear-olja-x10-ava

Kan acceptera att en utställare inte vill sälja hur mycket som helst och kortsiktigt kan vägra ställa ut säljkurser,
Eftersom det bara finns ett begränsat antal certifikat så kan de ju inte sälja fler än dessa, eller hur? Ungefär som att "acceptera" att ICA "vägrar" sälja tomater när de är slut. Vad är det de ska sälja? Läs på lite mer om hur certifikat fungerar innan du blir arg.

Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
men när utställaren under en hel handelsdag sätter köpkurs med ett undervärde på 10-15% känns det inte rumsrent.

Motivera varför den ställda köpkursen var 10-15% under den korrekta. Dessutom är det ju i princip omöjligt att ställa helt korrekta kurser när certifikat kommit ner på öresnivåer. Frågan är snarare varför du köpt ett jävla hävstångscertifikat som urholkats till förbannelse. Jag vågar lova att Morgan Stanleys kurser som sätts är den korrekta, och inte den du har kommit fram till. Motbevisa mig gärna.
Citera
2016-03-08, 18:44
Medlem
Citat:
Du skattar bara schablonskatten, ingenting på vinsten.

Tack för svar.

Men om vi säger 100k på ett år då i ren vinst? Ingen skatt då heller? Vad säger Skatteverket om jag har så mkt extra när man deklarerar?
Citera
2016-03-08, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chev.Chelios
Tack för svar.

Men om vi säger 100k på ett år då i ren vinst? Ingen skatt då heller? Vad säger Skatteverket om jag har så mkt extra när man deklarerar?
Nej, fortfarande bara schablonskatten, om det så vore 1 miljard. Däremot blir ju schablonskatten högre ju större summa du har på kontot.

Skatteverket säger ingenting. Varför skulle de göra det menar du?
Citera
2016-03-08, 18:56
Medlem
Citat:
Eftersom det bara finns ett begränsat antal certifikat så kan de ju inte sälja fler än dessa, eller hur? Ungefär som att "acceptera" att ICA "vägrar" sälja tomater när de är slut. Vad är det de ska sälja? Läs på lite mer om hur certifikat fungerar innan du blir arg.

Motivera varför den ställda köpkursen var 10-15% under den korrekta. Dessutom är det ju i princip omöjligt att ställa helt korrekta kurser när certifikat kommit ner på öresnivåer. Frågan är snarare varför du köpt ett jävla hävstångscertifikat som urholkats till förbannelse. Jag vågar lova att Morgan Stanleys kurser som sätts är den korrekta, och inte den du har kommit fram till. Motbevisa mig gärna.

Skrev ju att jag kan acceptera att det är slutsålt.

Vad som är "korrekt kurs"? Jag kan inte ange en definitiv exakt kurs då jag inte har exakta data från igår men ungefär så här:

7 mars:
Brentolja 40 dollar. Köpkurs 0.45. Säljkurs ca 0.47-0.48.
Priset steg senare till ca 40.80 dvs certifikatets kurs sjunker med 20%. Om handel varit öppen så sent borde alltså köpkursen då legat på ungefär 0.36 (0,45x0,8).
edit: Ändrar detta. Utgångskurs för 7 mars var ca 0.60 och 20 proc ner räknas såklart från den. Därmed blir värdet 0.45-0.12 = 0.33.

8 mars:
Ny kurs. Ny beräkning. Någon procent ner pga ny handelsdag. Säljkurs ej längre satt. Utställaren sätter maximal spread till 5% och lägger sig i nederkant.
Ny utgångskurs 0,36x0,94= 0.34.
edit: Skall därmed vara 0.33x0.94 = 0,31

Därefter sjönk brentkursen till 40.50, dvs 0,7 proc ner vilket borde ge 7 proc upp på köpkursen.
dvs: 0,34x1,07= 0,36
edit: Skall därmed vara 0.34 (se ovan edit).

Men utställaren lade sig på 0.30 vid brentkurs 40.50 vid öppning och kursen har under dagen utgått från dessa 0.30 och därefter minus o plus som vanligt.

0.36-0,30 = 0,06 = ca 16,5% underprisat och det jag menar med "halvt kriminell köpkurs".
edit: 0.34-0.30 = 0.04 = "bara" 12% underprisat.. plus då att dom har lagt sig med ytterligare 5% spread (vilket är max om jag förstår prospekt korrekt)

(edit: Vi snackar om ett par tusen kr i insats för min del. Egentligen ingen big deal när det kommer till pengarna, men jag accepterar inte att bli lurad ens om det handlar om 20 kr. Och fuskar MST o AVA här.. hur kan man lita på att övriga produkter är rumsrena?)
Senast redigerad av Burkgurka 2016-03-08 kl. 19:21.
Citera
2016-03-08, 19:01
Medlem
Citat:
Nej, fortfarande bara schablonskatten, om det så vore 1 miljard. Däremot blir ju schablonskatten högre ju större summa du har på kontot.

Skatteverket säger ingenting. Varför skulle de göra det menar du?

Är rookie på detta så har som sagt ingen koll.

Men skattar jag på mitt belopp jag har på kontot tre ggr om året eller på summorna jag har satt in?

Ex om jag har totalt saldo på 10000 och av dessa har jag satt in tre tusen, skattar jag då schablon på 10000 eller de tre tusen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in