Citat:
Ursprungligen postat av
_Baste_
Eftersom det bara finns ett begränsat antal certifikat så kan de ju inte sälja fler än dessa, eller hur? Ungefär som att "acceptera" att ICA "vägrar" sälja tomater när de är slut. Vad är det de ska sälja? Läs på lite mer om hur certifikat fungerar innan du blir arg.
Motivera varför den ställda köpkursen var 10-15% under den korrekta. Dessutom är det ju i princip omöjligt att ställa helt korrekta kurser när certifikat kommit ner på öresnivåer. Frågan är snarare varför du köpt ett jävla hävstångscertifikat som urholkats till förbannelse. Jag vågar lova att Morgan Stanleys kurser som sätts är den korrekta, och inte den du har kommit fram till. Motbevisa mig gärna.
Skrev ju att jag kan acceptera att det är slutsålt.
Vad som är "korrekt kurs"? Jag kan inte ange en definitiv exakt kurs då jag inte har exakta data från igår men ungefär så här:
7 mars:
Brentolja 40 dollar. Köpkurs 0.45. Säljkurs ca 0.47-0.48.
Priset steg senare till ca 40.80 dvs certifikatets kurs sjunker med 20%. Om handel varit öppen så sent borde alltså köpkursen då legat på ungefär 0.36 (0,45x0,8).
edit: Ändrar detta. Utgångskurs för 7 mars var ca 0.60 och 20 proc ner räknas såklart från den. Därmed blir värdet 0.45-0.12 = 0.33.
8 mars:
Ny kurs. Ny beräkning. Någon procent ner pga ny handelsdag. Säljkurs ej längre satt. Utställaren sätter maximal spread till 5% och lägger sig i nederkant.
Ny utgångskurs 0,36x0,94= 0.34.
edit: Skall därmed vara 0.33x0.94 = 0,31
Därefter sjönk brentkursen till 40.50, dvs 0,7 proc ner vilket borde ge 7 proc upp på köpkursen.
dvs: 0,34x1,07= 0,36
edit: Skall därmed vara 0.34 (se ovan edit).
Men utställaren lade sig på 0.30 vid brentkurs 40.50 vid öppning och kursen har under dagen utgått från dessa 0.30 och därefter minus o plus som vanligt.
0.36-0,30 = 0,06 = ca 16,5% underprisat och det jag menar med "halvt kriminell köpkurs".
edit: 0.34-0.30 = 0.04 = "bara" 12% underprisat.. plus då att dom har lagt sig med ytterligare 5% spread (vilket är max om jag förstår prospekt korrekt)
(edit: Vi snackar om ett par tusen kr i insats för min del. Egentligen ingen big deal när det kommer till pengarna, men jag accepterar inte att bli lurad ens om det handlar om 20 kr. Och fuskar MST o AVA här.. hur kan man lita på att övriga produkter är rumsrena?)