2015-07-30, 08:34
Avslutad
skatten dras inte direkt från kontot nej, utan avanza (och andra banker/låneinstitut) skickar bara en en lista till skatteverket med hur det gått för dig, så hamnar det på din inkomstdeklaration och där får du då betala alternativt få tillbaka pengar. så du behöver inte oroa dig för att du går och köper aktier för pengar du inte har.

och fråga två, eftersom skatten sköts av inkomsdeklarationen och skatteverket så är det inga problem att köpa lika mycket i isken som du hade i din vanliga aktiedepå
Citera
2015-07-30, 09:18
Medlem
Hur funkar Avanza´s Valuta handel ang "Leverage" Belåning.. funkar det fast man har anmärkningar på Kronofogden?
Citera
2015-07-30, 10:05
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av efterna
Hur funkar Avanza´s Valuta handel ang "Leverage" Belåning.. funkar det fast man har anmärkningar på Kronofogden?

Hej!

Vi bedömer alla kreditansökningar individuellt, men jag vet att det är oerhört svårt att få en beviljad kredit om man har en anmärkning hos kronofogden.

Kreditansökan finns på sajten under rubriken FX-konto. Se länk nedan:

https://www.avanza.se/konton/fx-konto.html

Återkom gärna vid fler frågor eller funderingar!

/Dan, Avanza
Citera
2015-07-30, 12:19
Avslutad
Två små frågor bara till Avanza,

1. Har ni några planer på att erbjuda handel för aktier noterade på DAX? Pappa vill ha en bmw.... aktie

2. Förslag på förbättring, när man loggar in med mobilt bankid hos skatteverket så fyller man i perssonnummer och sen har de en knapp på sidan med "öppna mobilt bankid", då skickas man direkt till appen, och när man skrivit in sin kod så skickas man automatiskt tillbaka till browsern. På avanzas sida måste man manuellt själv byta till bankid och sen manuellt byta tillbaka till browser, kan kännas ganska oväsentligt men vore lite välfärds-höjande för mig som är lat
Citera
2015-07-30, 14:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
Två små frågor bara till Avanza,

1. Har ni några planer på att erbjuda handel för aktier noterade på DAX? Pappa vill ha en bmw.... aktie

2. Förslag på förbättring, när man loggar in med mobilt bankid hos skatteverket så fyller man i perssonnummer och sen har de en knapp på sidan med "öppna mobilt bankid", då skickas man direkt till appen, och när man skrivit in sin kod så skickas man automatiskt tillbaka till browsern. På avanzas sida måste man manuellt själv byta till bankid och sen manuellt byta tillbaka till browser, kan kännas ganska oväsentligt men vore lite välfärds-höjande för mig som är lat

Hej,

1, Vi ser över möjligheten med handel på andra utländska marknader via sajten (antar att det är det du menar) men det är i dagsläget inte några långt gångna planer. Är det främst aktier i Tyskland som du är ute efter? Det går absolut att handla BMW noterat på Frankfurt Xetra via vårt mäklarbord. Det kostar från 19 EUR.

2, Jag är helt med på vad du menar. Vi har tidigare tagit upp det och jag ska se om jag kan trycka lite extra på just funktionen. Samtidigt så vet jag också att vårt mål är att våra appar ska vara så pass bra att man inte ska behöva logga in så mycket på sajten.

Tack för att du delar med dig av dina åsikter och återkom gärna om det är något mer du tänker på.

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-02, 14:57
Medlem
Spaders avatar
Finns det möjlighet för er att skaffa fler fonder i erat utbud om fonderna ifråga finns hos era konkurrenter?
Exempel på två fonder som finns hos Nordnet men ej hos er:
Parvest Equity World Cons Durables C USD
iShares MSCI World Minimum Volatility

Ni borde för övrigt skapa lite nordiska fonder likt "Superfonderna" som Nordnet har. Avanza Norgefond, Avanza Danmarksfond, osv... Danska börsen har gått bra i år och jag skulle vilja investera i den direkt men hittar inga fonder hos er som är lämpliga. Bästa alternativet där blir ju Nordnet Superfonden Danmark :/
Senast redigerad av Spader 2015-08-02 kl. 15:01.
Citera
2015-08-03, 12:06
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spader
Finns det möjlighet för er att skaffa fler fonder i erat utbud om fonderna ifråga finns hos era konkurrenter?
Exempel på två fonder som finns hos Nordnet men ej hos er:
Parvest Equity World Cons Durables C USD
iShares MSCI World Minimum Volatility

Ni borde för övrigt skapa lite nordiska fonder likt "Superfonderna" som Nordnet har. Avanza Norgefond, Avanza Danmarksfond, osv... Danska börsen har gått bra i år och jag skulle vilja investera i den direkt men hittar inga fonder hos er som är lämpliga. Bästa alternativet där blir ju Nordnet Superfonden Danmark :/

Tja,

Det är alltid en fråga om vilka samarbeten som vi har med respektive fondbolag samt hur våra avtal ser ut. I de flesta fall så styr fondbolagen själva över vilka fonder som det erbjuder hos respektive aktör. Jag ska hör mig för med vår tredjepartsavdelning och se om det är möjligt för oss att få in Parvest-fonden i vårt utbud. Jag återkommer då jag får svar.

Beträffande iShares-ETFen så har jag meddelat önskemålet om att kunna handla den via sajten. Det bör dröja ett par dagar innan den syns på sajten för handel.

Jag ska framföra önskemålet om att kunna handla liknande fonder som Avanza Zero fast för de andra nordiska börserna. I dagsläget så finns det inte många renodlade indexfonder som inriktar sig mot Danmark eller Norge (bortsett Nordnets fonder). Det danska indexet består av 20 st bolag så det går självklart att handla ett par av dessa bolag själv om man vill bygga sin egna portfölj.

Tack för att du hör av dig med din feedback!

/Dan, Avanza
Senast redigerad av AvanzaBank 2015-08-03 kl. 12:13.
Citera
2015-08-03, 14:37
Medlem
KarlDenMindres avatar
Skulle önska en bättre sökfunktion för att kunna sålla fram aktier med vissa egenskaper & nyckeltal t.ex efter strategin Magic Formula.
Citera
2015-08-03, 15:16
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Skulle önska en bättre sökfunktion för att kunna sålla fram aktier med vissa egenskaper & nyckeltal t.ex efter strategin Magic Formula.

Hej!

Jag ska ta det med mig. Det är det säkert fler som efterfrågar en sådan funktion, även om det är främst riktar sig till dem som är relativt insatta i aktiehandel. Under tiden så vill jag passa på att tipsa om sidan Börsdata om det inte är så att du har sett den tjänsten innan.

/Dan, Avanza
Citera
2015-08-03, 15:59
Medlem
Dras skatt från investeringssparkonto direkt varje kvartal eller kommer det i en klump på deklarationen i efterkant?
Om ja, går detta att ändra så det dras direkt om man har likvida medel på kontot?
Citera
2015-08-03, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av workinman
Dras skatt från investeringssparkonto direkt varje kvartal eller kommer det i en klump på deklarationen i efterkant?
Om ja, går detta att ändra så det dras direkt om man har likvida medel på kontot?

Skatten kommer förtryckt på din deklaration. På Kapitalförsäkringar däremot dras skatten från kontot varje kvartal så du kan alltid öppna en sån.
Citera
2015-08-03, 19:21
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank
.

Ett önskemål från min sida: Om ni erbjöd fler förmåner kopplade till de olika förmånsnivåerna och fler förmånsnivåer, skulle spararna sannolikt bli mer benägna att samla sina konton och sitt sparande hos er.

Vad gäller fler förmåner, så kan jag säga att personligen har jag konto hos både er och NN, och när det inte erbjuds fler/större förmåner med att samla mitt sparande hos en aktör, så fortsätter jag att ha mitt sparkapital hos två olika aktörer.

Vad gäller det andra önskemålet jag nämner, med fler förmånsnivåer, så syftar jag på att det inte finns några nivåer mellan 250 K och 1 miljon. Jag hade gärna sett att det fanns en nivå vid 500 K och 750 K, och som ovan nämnt fler förmåner som ökar incitamenten att samla sparandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in