2016-03-06, 14:10
Medlem
nineteen74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaronVonHelsing
Jo?

Det ses som något vackert i bibeln förmodar jag.
Citera
2016-03-06, 17:50
Medlem
HORJESUSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiberalGuy
Man marker hur okunniga folk ar nar ni pastar att schizofreni ar samma som tro. Min syster jobbar med psykiskt sjuka och ingen av dem har visat tendens till tro eller nagon gud. Religiosa manniskor har inget bekymmer med att visa upp sig och vara bland folk medans schizofreni drar sig undan och isolerar sig fran omvarlden.

Schizofreni visar sig framförallt genom:

Att man blir inåtvänd och drar drar sig undan familj och vänner.
Hallucinationer och besynnerliga vanföreställningar, som att man är förföljd eller övervakad utan att vara det.
Oro, sömnsvårigheter eller plötsliga vredesutbrott.

Är det pastafaristerna som pastar att schizofreni är samma som tro menar du??
Citera
2016-03-07, 15:07
Medlem
LiberalGuys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORJESUS
Är det pastafaristerna som pastar att schizofreni är samma som tro menar du??

Det har jag inte sa stor koll pa men mitt inlagg var ett forsvar for schizofrena inte religiosa. Visst, finns det sakert psykiskt sjuka patienter som tror pa Gud men som jag lankade sa ar det andra symptom an just hallucinationer och vanforestallningar.
Citera
2016-03-07, 18:20
Medlem
Bogomils avatar
För nya läsare summerar jag min tes om mental dysfunktionalitet i pådyvlande teister.

Teism kan bl.a. definitionsmässigt subkategoriseras i:

1/ Vettig teism ... som manifesterar sig som live-and-let-live, prodemokratisk och/eller intellektuellt hederlig. Denna kategori är som "folk".

2/ Pådyvlande teism ... som manifesterar sig som särbehandlande/elitistisk, teokrati-förespråkande och/eller intellektuellt ohederlig.

Kategori 2 kan ytterliga subkategoriseras i:

A/ Zombier. D.v.s. individer som p.g.a. biologiska/mekaniska anledninger, genom påtryckning eller eget val har minimerat intellektuell kapacitet.

Dessa är den pådyvlande teismens fotfolk som bl.a. skickas ut i fysiska konflikter eller som papegoje-likt läser högt från nån missionsmanual ... utan att förstå mycket av vad och varför.

B/ Mentalsjuka (i ordets medicinska betydelse). Dessa är neurotiker, bordeliners eller psykotier som antingen har en diagnos och som sen sökar hjälp i teism/tro/religion/teism (vilket för NÅGRA KAN bli en hjälp, för andra det motsatta), eller svårt existentiellt osäkra, som söker existentiella svar i teism/tro/religion, där NÅGRA hittar svar och andra hittar blind fanatism.

Dessa är liksom individer i kategori A inte särskild intellektuellt välfungerande, men där kategori A-typen är naturligt inkapabell för intellektuell aktivitet är kategori B-typen intellektuellt lågfungerande av emotionella skäl i en sorts anti-intellektualism.

Denna kategori manifesterar ofta emotionell labilitet och tydlig antagonism mot intellektualitet ... iblant så långt som till att intellektualism är "demonisk".

C/ Sociopat-kategorin, som egentligen strunter i innehållet i den teism/tro/religion dom bekänner sig till, men bara användar den som "surfbräda".

Förutom egentlig sociopati omfattar denna kategori också narcissister och "curling"-personligheter.
Citera
2016-03-07, 18:41
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För nya läsare summerar jag min tes om mental dysfunktionalitet i pådyvlande teister.

Teism kan bl.a. definitionsmässigt subkategoriseras i:

1/ Vettig teism ... som manifesterar sig som live-and-let-live, prodemokratisk och/eller intellektuellt hederlig. Denna kategori är som "folk".

2/ Pådyvlande teism ... som manifesterar sig som särbehandlande/elitistisk, teokrati-förespråkande och/eller intellektuellt ohederlig.

Kategori 2 kan ytterliga subkategoriseras i:

A/ Zombier. D.v.s. individer som p.g.a. biologiska/mekaniska anledninger, genom påtryckning eller eget val har minimerat intellektuell kapacitet.

Dessa är den pådyvlande teismens fotfolk som bl.a. skickas ut i fysiska konflikter eller som papegoje-likt läser högt från nån missionsmanual ... utan att förstå mycket av vad och varför.

B/ Mentalsjuka (i ordets medicinska betydelse). Dessa är neurotiker, bordeliners eller psykotier som antingen har en diagnos och som sen sökar hjälp i teism/tro/religion/teism (vilket för NÅGRA KAN bli en hjälp, för andra det motsatta), eller svårt existentiellt osäkra, som söker existentiella svar i teism/tro/religion, där NÅGRA hittar svar och andra hittar blind fanatism.

Dessa är liksom individer i kategori A inte särskild intellektuellt välfungerande, men där kategori A-typen är naturligt inkapabell för intellektuell aktivitet är kategori B-typen intellektuellt lågfungerande av emotionella skäl i en sorts anti-intellektualism.

Denna kategori manifesterar ofta emotionell labilitet och tydlig antagonism mot intellektualitet ... iblant så långt som till att intellektualism är "demonisk".

C/ Sociopat-kategorin, som egentligen strunter i innehållet i den teism/tro/religion dom bekänner sig till, men bara användar den som "surfbräda".

Förutom egentlig sociopati omfattar denna kategori också narcissister och "curling"-personligheter.

Vilken sorts mentalsjuka har du själv? OCD är iaf tydlig men det är ju bara en störning. 50000 inlägg och det här kliande tvånget du har att svara på precis allt i det här underforumet är lite utanför det normala.
Citera
2016-03-07, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Vilken sorts mentalsjuka har du själv? OCD är iaf tydlig men det är ju bara en störning. 50000 inlägg och det här kliande tvånget du har att svara på precis allt i det här underforumet är lite utanför det normala.
Vilken siffra är normal?
Citera
2016-03-07, 19:43
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Vilken siffra är normal?
Det "normala" torde ligga runt 1041, tillsammans med att ha ett överdrivet intresse av/för andra debattörers/medlemmars hälsotillstånd.
Citera
2016-03-07, 20:04
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Det "normala" torde ligga runt 1041, tillsammans med att ha ett överdrivet intresse av/för andra debattörers/medlemmars hälsotillstånd.

Rätt ok respons. Bra. Glöm nu bara inte att "andra debattörer" även inkluderar såna som är religiösa. Att använda psykiatriska sjukdomsstämplar på andra bara för att de inte tycker/tror/tänker som en själv är ju rena Sovjet när det var som värst.

Wikipedia: Political abuse of psychiatry in the Soviet Union

Läs. Där det iofs mest drabbade politiska dissidenter, men även i hög grad religiösa.

Den här trådens uppslag är i samma anda.
Citera
2016-03-07, 20:12
Medlem
Citat:
Att använda psykiatriska sjukdomsstämplar på andra bara för att de inte tycker/tror/tänker som en själv är ju rena Sovjet när det var som värst.
Det håller jag med om.
Men det är knappast en betydande stor del som anser att folk som inte är av samma åsikt är mentalsjuka just därför.

Läs tex Bogomils förtydligande av vilka typer av teister han anser lider utav olika typer av mentala sjukdomar. I det fallet har det ingenting alls med meningsskiljaktigheter att göra.
Citera
2016-03-07, 20:29
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Rätt ok respons. Bra. Glöm nu bara inte att "andra debattörer" även inkluderar såna som är religiösa.
Frasen "andra debattörer", i mitt inlägg, med ett "s" på slutet exkluderar inte religiösa debattörer.

Citat:
Att använda psykiatriska sjukdomsstämplar på andra bara för att de inte tycker/tror/tänker som en själv är ju rena Sovjet när det var som värst.
Eller t.ex att förfölja och att anklaga någon enbart på gissningar.
Citera
2016-03-07, 20:29
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Det håller jag med om.
Men det är knappast en betydande stor del som anser att folk som inte är av samma åsikt är mentalsjuka just därför.

Det får vi hoppas.

Citat:
Ursprungligen postat av Sir.
Läs tex Bogomils förtydligande av vilka typer av teister han anser lider utav olika typer av mentala sjukdomar. I det fallet har det ingenting alls med meningsskiljaktigheter att göra.

Nej det har det inte, men religiösa tycks känna sig "lite" förföljda för att andra inte "köper" osynliga produkter.
Citera
2016-03-07, 20:31
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Eller t.ex att förfölja och att anklaga någon enbart på gissningar.

Japp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in