2016-03-07, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Nej det har det inte, men religiösa tycks känna sig "lite" förföljda för att andra inte "köper" osynliga produkter.

Ja, en del teister är besatta av antal som är av samma uppfattning som dem.

Och visst är det så att många helt obefogat hävdar att de är "förföljda" så fort de får utstå kritik.
Citera
2016-03-07, 21:08
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir.

Indeedidoodie

Citat:
Och visst är det så att många helt obefogat hävdar att de är "förföljda" så fort de får utstå kritik.

Själv har jag börjat fått nog av det här. Jag har inga problem med med människor som har sina gudar (och förhoppningsvis gudinnor), men när deras "privata" tro ej längre är privat... så ska dessa idéer förpassas till soptippen.
Senast redigerad av S.Gangbangsdottir 2016-03-07 kl. 21:10.
Citera
2016-03-07, 21:10
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Frasen "andra debattörer", i mitt inlägg, med ett "s" på slutet exkluderar inte religiösa debattörer.

Eller t.ex att förfölja och att anklaga någon enbart på gissningar.

Vi är helt överens. Bra.
Citera
2016-03-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Själv har jag börjat fått nog av det här. Jag har inga problem med med människor som har sina gudar (och förhoppningsvis gudinnor), men när deras "privata" tro ej längre är privat... så ska dessa idéer förpassas till soptippen.

Ja, om man öppet propagerar för sin tro, så måste man såklart räkna med att folk kommer kritisera den, precis som vilken annan idé som helst.
Om man då tror sig vara förföljd, så är det dags att uppsöka professionell hjälp för sin paranoia.
Citera
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Att jämföra vissa gruppers övertygelser med mentalsjukdom, som den här tråden faktiskt går ut på, är inte kritik. Det är bara en onödig och ful provokation.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, om man öppet propagerar för sin tro, så måste man såklart räkna med att med att folk kommer kritisera den, precis som vilken annan idé som helst.
Om man då tror sig vara förföljd, så är det dags att uppsöka professionell hjälp för sin paranoia.

Citera
2016-03-07, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Att jämföra vissa gruppers övertygelser med mentalsjukdom, som den här tråden faktiskt går ut på, är inte kritik. Det är bara en onödig och ful provokation.

Nej min vän, det är en nödvändighet.
Citera
2016-03-07, 21:25
Medlem
Citat:

Det är inte bara detta som tråden går ut på.

Men gällande att övertygelser kan ha med mentalsjukdom att göra, så beror det ju på vilka övertygelser vi talar om.

En del kreationistiska övertygelser kan enligt mig inte förklaras med annat än indoktrinering och/eller mentalsjukdom.
Citera
2016-03-07, 21:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
För nya läsare summerar jag min tes om mental dysfunktionalitet i pådyvlande teister.

Teism kan bl.a. definitionsmässigt subkategoriseras i:

1/ Vettig teism ... som manifesterar sig som live-and-let-live, prodemokratisk och/eller intellektuellt hederlig. Denna kategori är som "folk".

2/ Pådyvlande teism ... som manifesterar sig som särbehandlande/elitistisk, teokrati-förespråkande och/eller intellektuellt ohederlig.

Kategori 2 kan ytterliga subkategoriseras i:

A/ Zombier. D.v.s. individer som p.g.a. biologiska/mekaniska anledninger, genom påtryckning eller eget val har minimerat intellektuell kapacitet.

Dessa är den pådyvlande teismens fotfolk som bl.a. skickas ut i fysiska konflikter eller som papegoje-likt läser högt från nån missionsmanual ... utan att förstå mycket av vad och varför.

B/ Mentalsjuka (i ordets medicinska betydelse). Dessa är neurotiker, bordeliners eller psykotier som antingen har en diagnos och som sen sökar hjälp i teism/tro/religion/teism (vilket för NÅGRA KAN bli en hjälp, för andra det motsatta), eller svårt existentiellt osäkra, som söker existentiella svar i teism/tro/religion, där NÅGRA hittar svar och andra hittar blind fanatism.

Dessa är liksom individer i kategori A inte särskild intellektuellt välfungerande, men där kategori A-typen är naturligt inkapabell för intellektuell aktivitet är kategori B-typen intellektuellt lågfungerande av emotionella skäl i en sorts anti-intellektualism.

Denna kategori manifesterar ofta emotionell labilitet och tydlig antagonism mot intellektualitet ... iblant så långt som till att intellektualism är "demonisk".

C/ Sociopat-kategorin, som egentligen strunter i innehållet i den teism/tro/religion dom bekänner sig till, men bara användar den som "surfbräda".

Förutom egentlig sociopati omfattar denna kategori också narcissister och "curling"-personligheter.

Citat:
Vilken sorts mentalsjuka har du själv?

Ja, svara mig på det, du.

Citat:
OCD är iaf tydlig men det är ju bara en störning. 50000 inlägg och det här kliande tvånget du har att svara på precis allt i det här underforumet är lite utanför det normala.

Jaså; är non-konformitet en mentalsjukdom? Berätta gärna mer.
Citera
2016-03-07, 21:33
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Det är inte bara detta som tråden går ut på.

Men gällande att övertygelser kan ha med mentalsjukdom att göra, så beror det ju på vilka övertygelser vi talar om.

En del kreationistiska övertygelser kan enligt mig inte förklaras med annat än indoktrinering och/eller mentalsjukdom.

Det låter konstigt tycker jag. Har du stöd för den tesen i någon forskning? Ge gärna en länk.
Citera
2016-03-07, 21:35
Medlem
Hassebosse47s avatar
Folk som citerar Richard Dawkins: http://bit.ly/24MCCrg

Jag är övertygad i min tro till Kristendomen. Kalla mig vad du vill men att jag skulle vara mentalsjuk är absurt.
Citera
2016-03-07, 21:35
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Att använda psykiatriska sjukdomsstämplar på andra bara för att de inte tycker/tror/tänker som en själv är ju rena Sovjet när det var som värst.

Men var då tacksam för att några av oss försöker undvika svepande generaliseringer och istället begränser kritiken av teister till att omfatta endast en teist-subkategori.
Senast redigerad av Bogomil 2016-03-07 kl. 21:39.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in