Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
Brösttoner oh förolämpningar gör inte dina argument bättre; tvärtom.
Fjellström skrev apropå åklagarmyndighetens agerande:
”Agerandet strider mot principerna för rimlighet, nödvändighet och proportionalitet i förhållande till sitt syfte, i vilket prövande av olika vägar ingår”.
Det är ju korrekt. Jag har inte sett att Rudlings artikel ens försökt bemöta detta påstående.
Fjellströms artikel avslutas med slutsatsen att …”det finns skäl för Sverige att av respekt för FN-organet följa dess rekommendation att häva frihetsberövandet…” Fjellström drar den enda rimliga slutsatsen av dödläget: Häv häktningen, dra tillbaka EAW:n och genomför förhöret.
Vet inte varför du, Bob Wright, slänger alla hämningar och gör dig till okritisk talesman för dagens Rudling? Du borde studera Göran Rudlings tidigare uppfattning, nerskriven i april 2011:
”Chefsåklagare Eva Finné fattade ett beslut den 25 augusti som jag uppfattar som ett riktigt beslut. Sofias berättelse är trovärdig. Det finns inte något brottsligt i Sofias berättelse. Varken våldtäkt, sexuellt tvång, sexuellt ofredande eller ofredande. Enligt nuvarande lagstiftning finns det ingen möjlighet att se att något brott har begåtts. Varför överåklagare Marianne Ny fortsätter att driva detta fall kan jag inte förstå. Det finns inte ens grund för ett åtal”.
Och även om man tror, mot alla odds, att det finns grund för åtal, så motiverar detta inte den serie av tvångsåtgärder som Åklagarmyndigheten initierat. Vilket är kärnan i UNWGAD:s uttalande.
Gud vet vad som hänt med Göran Rudling mellan april 2011 och mars 2016; Rudling 1 (”ingen grund för åtal”) har förvandlats till Rudling 2 (en Assange-hunter).
Bob Wright, däremellan, kliver fram som Rudlings onda genius med sin egen kampanj mot Assange här i tråden. Det är inte konstruktivt.
Trenterx,
Av din kommentar har jag dragit följande slutsats. Allt det som Fjellström påstår i sin debattartikel är felaktigt utom det enda som Rudling i sitt svar inte bemöter. Det vore hederligt om de erkände det men hederlighet verkar inte vara din starka sida. Du är mer oralt lagd.
Fjellström skriver:
Citat:
Brott sker, menar gruppen, då Assange i England sattes i isolering i tio dagar, sedan hölls i husarrest i 550 dagar, slutligen från 2012 varit polisbevakad på Ecuadors ambassad som beviljat honom en asyl som vare sig Sverige eller Storbritannien accepterat. Den sistnämnda instängningen låter man dra ut i det oändliga trots att den enkelt skulle brytas om den svenska åklagaren genomförde önskade förhör med Assange på ambassaden eller via videolänk, något som Assange har godtagit. Agerandet strider mot principerna för rimlighet, nödvändighet och proportionalitet i förhållande till sitt syfte, i vilket prövande av olika vägar ingår.
Att gruppen, Fjellström och du inte fattat vad som krävs vid förhör med hjälp av MLA är inte konstigt. Vare sig gruppen, Fjellström eller du har försökt ta reda på det. Det enda ni sysslar med är att tugga om ”alternativa metoder” och ”proportionalitet” utan att förstå vad det innebär vid en utlämningsförhandling.
För att alternativa metoder, förhör enligt MLA, ska kunna genomföras krävs att den misstänkte samtycker. Det har Assange inte gjort. Det har Jennifer Robinson bekräftat i ”Brief to Canberra MPs”. Assange har inte samtyckt till förhör 2010, 2011, 2012, 2013, 2014, 2015 och även i år. Nu döljs hans brist på samtycke av att bananrepubliken Ecuador inte samtycker. Ecuadors trams med att en Ecuadoriansk åklagare ska genomföra förhören är ett bevis på det. Det krävs också att den misstänkte inte är en flyktrisk. Något som Assange motbevisat om och om igen. Men det har du kanske inte noterat. Hallå, din gosse har burat in sig på Ecuadors ambassad.
Varken gruppen, Fjellström eller du verkar ha förstått innebörden av domen i fallet Kandola. Kandola blev utlämnad trots att ”alternativa metoder” inte använts. Det finns inget krav på att alternativa metoder ska användas för personer som är betraktade som flyktrisker. Det är inte oproportionerligt att använda sig av EAW när man har att göra med personer av Assanges kaliber. Läs domen i Magistrates Court och High Court så blir det klart.
Jag har fattat att du hellre vill diskutera något annat än ditt eget tramsiga påstående:
Citat:
Ursprungligen postat av
trenterx
Det kommer mera gissar jag. Debatt är bättre än tystnad. Och Rudling misslyckades med att bemöta Fjellström.
Om du vill diskutera med Rudling huruvida han ändrat sig i en fråga han uttryckte sig om 2011 varför inte fråga honom.
Att du nu försöker komma undan frågan du själv, frivilligt antar jag, tog upp förstår jag. Du har inget att komma med. Precis som
annan välkänd figur.