2016-03-05, 20:07
Medlem
HulkenKKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwz
Fattade först inte vad du menade, då det är samma sak men sen fatta jag att du syfta på medicinen som även har namnet Pregabalin. Så ja, om du märker skillnad säg att du vill ha Lyrica nästa gång på apoteket även om den antagligen är dyrare. Det är ju olika hjälpmedel i dom även fast det är samma substans.
Lyrica kunde dom inte ge mig eftersom läkaren har skrivit ut just pregabalin..men de e strunt samma, blev bara väldigt förvånad när de bara klarna till i huvudet så fort Tur att läkaren skrev ut närmare 500st
Mvh HulkenKK
Citera
2016-03-06, 07:30
Medlem
Blir heltokig på skiten, (Lyrica), effekten sitter is 2-3 timmar sen kickar AT:n in. Mår piss. Vill inte käka skiten mer men vet fan inte hur jag ska klara sluta. Vill göra mej av med skiten. Frågan är bara hur länge jag kommer lida vid Cold Turkey vid ca 1500mg/dag. Ej varje dag dock men ca. 3 dagar i veckan har jag kört såhär 9-10 månader. Dumpar skiten nånstans eller på Apoteket.
Citera
2016-03-06, 07:31
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HulkenKK
Någon mer än jag som upplever att pregabalin går ur betydligt fortare än lyrica?Det är apoteksvaror ja pratar om
Slängde i mig tidigare idag,och ungefär 4a timmar efter att ruset dragit gång så blev ja helt klar i huvudet och kände ingenting längre.
Någon som känner igen sig?
Då blev ja lite bitter när läkaren bara skriver ut pregbalinen istället för lyrican nu.
Mvh HulkenKK

Pregabalin o lyrica hat ju samma verksamma substans. Som ex panodil o alvedon. Men när jag var till apoteket o skulle hämta min medicin så hade de inte pregabalin inne. frågade om de inte kunde byta till lyrica, men hon sa att de får inte det. Trots att det är samma substans. Det är tydligen inte beprövat om det tas upp på samma sätt. Hon ringde tom läkaren men det var nej. Jag har aldrig tagit vare sig det ena lr det andra. Tog min första tablett i går o min läkare har ord endast 50 mg per dag.

Vilken medicin!!! Jag har all ångest man kan tänka sig. Jag blev jätteskum första timmen sedan släppte min GAD o även de utsättningssymtom jag har då jag trappar ut stesolid. Men på kvällen kom det tillbaka igen...Effekten höll ca 7-8 tim. Är det normalt??
Senast redigerad av magica69 2016-03-06 kl. 08:03.
Citera
2016-03-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magica69
Pregabalin o lyrica hat ju samma verksamma substans. Som ex panodil o alvedon. Men när jag var till apoteket o skulle hämta min medicin så hade de inte pregabalin inne. frågade om de inte kunde byta till lyrica, men hon sa att de får inte det. Trots att det är samma substans. Det är tydligen inte beprövat om det tas upp på samma sätt. Hon ringde tom läkaren men det var nej. Jag har aldrig tagit vare sig det ena lr det andra. Tog min första tablett i går o min läkare har ord endast 50 mg per dag.

Vilken medicin!!! Jag har all ångest man kan tänka sig. Jag blev jätteskum första timmen sedan släppte min GAD o även de utsättningssymtom jag har då jag trappar ut stesolid. Men på kvällen kom det tillbaka igen...Effekten höll ca 7-8 tim. Är det normalt??

Jag upplever samma skit, vill bli av med medicinen
Citera
2016-03-06, 08:08
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwz
Om du märker ångestlindring vid 50mg så är det väl bra att stanna där?

Ang. Stesoliden på 5mg så är det nog bara att klippa den då du inte kommer så mycket lägre ner.

Har varit nere på 0,5 mg stess. Men jag blir såååå sjuk. Jag bryter inte ned stesolid som man ska då jag saknar det enzymet. 5 mg stess är runt 50 mg i mitt blod. Det är skitdrygt o en 0,5 är som en 5 mg.

Är rädd för toleransen på lyrica. Vad innebär den? Att effekten avtar o jag måste öka dosen till 100 för att slippa ångest?
Senast redigerad av magica69 2016-03-06 kl. 08:31.
Citera
2016-03-06, 08:11
Medlem
Citat:
Har varit nere på 0,5 mg stess. Men jag blir såååå sjuk. Jag bryter i ned stesolid då jag saknar det enzymet. 5 mg stess är runt 50 mg i mitt blod. Det är skitdrygt o en 0,5 är som en 5 mg.

Är rädd för toleransen på lyrica. Vad innebär den? Att effekten avtar o jag måste öka dosen till 100 för att slippa ångest?

Ja du måste öka dosen ganska fort för att uppnå ångestdämpande effekt.
Citera
2016-03-06, 08:14
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svajjig
Blir heltokig på skiten, (Lyrica), effekten sitter is 2-3 timmar sen kickar AT:n in. Mår piss. Vill inte käka skiten mer men vet fan inte hur jag ska klara sluta. Vill göra mej av med skiten. Frågan är bara hur länge jag kommer lida vid Cold Turkey vid ca 1500mg/dag. Ej varje dag dock men ca. 3 dagar i veckan har jag kört såhär 9-10 månader. Dumpar skiten nånstans eller på Apoteket.

Jag tog min första igår...bara 50 mg...Hur snabbt försvinner effekten o jag blir fast?
Det funkade bra men jag är livrädd för biverkningar. Har haft ett helvete att sluta med stesolid. Och även citodon. Jag har inte missbrukat ngn av dem utan blir lågdosberoende.Ska jag våga ta min lyrica på morgonen idag lr skippa den? Men min ångest gör mig galen. Jag rasar i vikt. Ligger på soffan o är typ handlingsförlamad.

Hur har du klarat dig med din vikt?
Vad startade du på för dos?
Hur snabbt kommer toleransen?
Min läkare gav mig bara 50 mg på morgonen
Senast redigerad av magica69 2016-03-06 kl. 08:17.
Citera
2016-03-06, 08:17
Medlem
Citat:
Jag tog min första igår...bara 50 mg...Hur snabbt försvinner effekten o jag blir fast?
Det funkade bra men jag är livrädd för biverkningar. Har haft ett helvete att sluta med stesolid. Och även citodon. Jag har inte missbrukat ngn av dem utan blir lågdosberoende.Ska jag våga ta min lyrica på morgonen idag lr skippa den? Men min ångest gör mig galen. Jag rasar i vikt. Ligger på soffan o är typ handlingsförlamaf.

Hur har du klarat dig med din vikt?
Vad startade du på för dos?
Måste jag höja inom någon vecka för annars kommer ångesten igen?

Jag äter inget på Lyrica, aptiten försvinner helt.
Startade med 25mg/dag men på ca 2 månader var jag uppe i 600mg/dag
Citera
2016-03-06, 08:21
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Jag äter inget på Lyrica, aptiten försvinner helt.
Startade med 25mg/dag men på ca 2 månader var jag uppe i 600mg/dag
Och du har AT efter några timmar nu?...jag kanske inbillar mig för jag känner efter så mkt pga min ångest. Men jag känner en annan konstig ångest idag på morgonen. Som om det är ngt som fattas. Vet inte om det är sug lr va det är för jag har aldrig haft det. Kan jag testa den i två veckor o sluta rakt av lr är jag fast då? Fick du ångestlindring på låg dos?
Citera
2016-03-06, 08:28
Medlem
Citat:
Och du har AT efter några timmar nu?...jag kanske inbillar mig för jag känner efter så mkt pga min ångest. Men jag känner en annan konstig ångest idag på morgonen. Som om det är ngt som fattas. Vet inte om det är sug lr va det är för jag har aldrig haft det. Kan jag testa den i två veckor o sluta rakt av lr är jag fast då? Fick du ångestlindring på låg dos?

Jag har lite svårt att svara på din fråga. Men nej ångestlindring fick jag först vid ca 300mg.
Halveringstiden är tydligen 6,3 timmar så man måste fylla på ett par gånger om dagen.
Jag tror att AT:n beror delvis på själva medicinen och delvis att ångesten ju kommer tillbaka. Vågar inte ta mer än de nästan 2g om dagen jag tar.

Toleransen kommer efter bara ett par timmar, ca 2 dagar efter första intag är jag ii princip immun och måste genomlida 2 dagars AT/ångest för stt toleransen ska gå ner igen. Men jag orkar inte hålla på såhär. Jag har haft Xanor och Oxascand för att dämpa topparna men mixtrat lite med Citodon också och det verkar funka bäst konstigt nog.
Citera
2016-03-06, 08:30
Medlem
Jag vill ta smällen nu och sluta helt och göra mej av med Lyrica-tabletterna men jag är osäker på hur länge jag kommer behöver lida, då menar jag sluta CT. Gå till 0 på en gång ingen nedtrappning.
Citera
2016-03-06, 08:38
Medlem
magica69s avatar
Citat:
Jag vill ta smällen nu och sluta helt och göra mej av med Lyrica-tabletterna men jag är osäker på hur länge jag kommer behöver lida, då menar jag sluta CT. Gå till 0 på en gång ingen nedtrappning.

Det är det här jag är rädd för. Jag vill inte byta ett beroende mot ett annat. Jag vet hur CT känns på citodon o den är vidrig men hanterbar. CT på stesolid går inte. Jag blir jättesjuk. CT är väl aldrig bra men jag förstår din frustration.Jag vågar inte ta lyrican idag. Jag vill inte bli fast i ett till helvete. 2gr är mkt. Så de 600 jag läst i fass att jag max ska äta för GAD är bara siffror...jag fastnar i ett helvete..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in