2016-03-05, 21:55
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Eller, mest troligt, Trump vore Demokraternas favoritkandidat...
Känns ju i vilket fall jäkligt festligt om Trump fick nomineringen. Det blir lite Dallas över det hela. Till och med min morsa snackar om Trump, he he. Han har ju en förmåga att väcka känslor, det får man ge honom.

Kan riktigt föreställa mig att han kommer att kunna säga något i stil med "Jag skulle aldrig tveka att att ge order om att avfyra kärnvapen mot Kina och Ryssland om jag tyckte att dom jävlades med USA, det tror jag inte herr Cruz är karl nog att göra!" om han börjar halka efter nu.
2016-03-05, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Axis.bold.as.love
Jaha, är han svag bland svarta? Det visste jag inte. Vem röstar på honom då? Latinos?

"Medelklassen" borde väl vara den största gruppen väljare, eller? Vapentokiga rednecks och den kristna högern väljer väl att rösta rött i vilket fall så den republikanske kandidaten kan väl lika gärna flörta lite med medelklassen.

Han har haft svårt med svarta röster i södern som har starka band till främst Bill Clinton. Bill och Hillary Clinton är bundis med kyrkorna där nere som har ett högt antal svarta medlemmar. Man kan säga att Bill Clinton är en slags legend för de svarta i södern. Han brukar kallas för den svarta presidenten i folkmun.

Sanders vann latino rösterna i Nevada och de svarta rösterna i Minnesota. Jag tror inte alls minoriteterna är lika bundna till Hillary Clinton ju mer norr, väst eller öst vi kommer dvs bort från södern.
2016-03-05, 22:06
Medlem
Axis.bold.as.loves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Han har haft svårt med svarta röster i södern som har starka band till främst Bill Clinton. Bill och Hillary Clinton är bundis med kyrkorna där nere som har ett högt antal svarta medlemmar. Man kan säga att Bill Clinton är en slags legend för de svarta i södern. Han brukar kallas för den svarta presidenten i folkmun.

Sanders vann latino rösterna i Nevada och de svarta rösterna i Minnesota. Jag tror inte alls minoriteterna är lika bundna till Hillary Clinton ju mer norr, väst eller öst vi kommer dvs bort från södern.
Sanders kanske är lite för mycket "nordöst" för djupa södern? Där uppe i högra hörnet kom väl Kennedy i från också. Mycket universitet där och så finns den förhatliga federala huvudstaden där också. Lite intellektuellt etablissemang över det området. Att Sanders är jude och halvkommunist gör väl sitt till också.

Clinton kom ju från södern så hans fru rider väl lite på det. Sen uppfattar jag henne som en feministisk vänsterliberal som har sin nuvarande bas i makteliten i nordöstra USA. En mer mittenkandidat borde kanske kunna ha vunnit de svarta i södern men det finns väl ingen förutom Sanders som är i närheten att kunna slå tant Clinton så de väljer väl henne då de ser Sanders som än värre.

Jag tror det blir Clintan mot Trumpen i slutduellen om vita huset. Tyvärr vinner väl fru Clinton där också.
Medlem
baggebo1s avatar
12% inne i Kansas nu. Cruz krossar Trump och alla andra. Jag har hela tiden undrat när Trumps första 50+ stat kommer, nu kan det bli så att det blir Cruz som tar den första.
Medlem
Nu börjar Trump äta in försprånget.
2016-03-05, 22:08
Medlem
Doktor Porks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Fast det är just det man kan. Somsagt, 1000 röster är fullt tillräckligt för att sånär som på några procent dra en slutsats om var det lär landa - givet att man korrigerar för hur urvalet ev. inte är representativt. Cruz kommer vinna Kansas, med ca 50% av rösterna +- 10 procentenheter.
Under förutsättning att de där rösterna är representativa ja, vilket ett enstaka valdistrikt per definition inte är. I så fall kunde vi ju om det här distriktet rapporterat första kunnat räkna med att FI defintivt skulle kommit in i riksdagen..

http://www.val.se/val/val2014/slutresultat/R/valdistrikt/01/80/1305/index.html

Sedan är ju fortfarande möjligt att Trump kommer att underprestera jämfört med polls här och förlora i och med att det är slutna val plus caucus. Då kan han ju inte stöd av independents och dessutom är det ju mycket färre som röstar i caucusstaterna vilket innebär att partiaktivisterna som i större utsträckningen vänder sig mot att en outsider tar över utgör en större andel av de som röstar plus att man i större utsträckning kan påverka väljarna med övertalning på ett långt möte.
2016-03-05, 22:09
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Känns ju i vilket fall jäkligt festligt om Trump fick nomineringen. Det blir lite Dallas över det hela. Till och med min morsa snackar om Trump, he he. Han har ju en förmåga att väcka känslor, det får man ge honom.

Kan riktigt föreställa mig att han kommer att kunna säga något i stil med "Jag skulle aldrig tveka att att ge order om att avfyra kärnvapen mot Kina och Ryssland om jag tyckte att dom jävlades med USA, det tror jag inte herr Cruz är karl nog att göra!" om han börjar halka efter nu.

Måste säga att det skulle bli ännu roligare att se hur Trump totalt kraschade, det skulle vara intressant att se live hur han störtar ihop och börjar skylla ifrån sig och samtidigt tvingas vittna i åtalet mot Trump University...
2016-03-05, 22:09
Medlem
Y2Ws avatar
Citat:
Jaha, är han svag bland svarta? Det visste jag inte. Vem röstar på honom då? Latinos?

"Medelklassen" borde väl vara den största gruppen väljare, eller? Vapentokiga rednecks och den kristna högern väljer väl att rösta rött i vilket fall så den republikanske kandidaten kan väl lika gärna flörta lite med medelklassen.

Framför allt unga vita med utbildning.
2016-03-05, 22:12
Medlem
kangaroozzicknesss avatar
Var följer ni valet?
2016-03-05, 22:13
Medlem
FSharps avatar
Citat:
Sorry, missade detta.

Så Sanders hänger kvar alltså. Har han någon reell chans mot tant Clinton? Förväntas han hänga kvar om han tar alla de delstater han spås plocka?

Är inte Trump i princip klar? De andra i röda laget känns väldigt svaga.

Det där med att om man tar en viss delstat så blir man också nominerad, det säger de vid varje val. Förrförra gången så sa de att när Hillary tog någon viss delstat så påpekade de att alla som tagit den hade också fått den slutliga nomineringen. Sen blev det ju inte så. Det går ju alltid att hitta något. Ibland säger de samma i svensk politik. 2008 ledde sossarna så kraftigt i Sifos stora väljarundersökning att de sade att inget oppositionsparti som hade haft så starka siffror mitt i en mandatperiod hade förlorat kommande val...men vi vet ju hur det gick. Reinfeldt blev ju omvald 2010.

Trump fick dock rejält med stryk i sneaste debatten. Känns som att Cruz lyckades ena den övriga högern. Så det kan nog vända, även om jag hoppas på Trump i rent underhållningsvärde.
2016-03-05, 22:13
Medlem
Joosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
12% inne i Kansas nu. Cruz krossar Trump och alla andra. Jag har hela tiden undrat när Trumps första 50+ stat kommer, nu kan det bli så att det blir Cruz som tar den första.

Så jävla gött!!
2016-03-05, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kangaroozzickness
Var följer ni valet?

https://www.washingtonpost.com/2016-election-results/kansas/

Kan välja alla staterna i fliken ovanför kartan

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto