2016-03-02, 20:33
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Ja den känns ju väldigt vårfräsch och antagligen lär den även funka i sommarvärme.

Har ju bara sprayat på papper än men tyckte den kändes rätt stark? Det är inte EdT du har?
Får iaf testa på huden nästa gång, det är ju gärna en sån doft man vill åtminstone lukta fräscht av i 5-6 timmar.

Tycker den är lite för vårig för mig nu! Men det är lite det citroniga, jag associerar det mer till vår/sommardofter än "all-around" dofter.

Det är parfum jag har. Insåg nu att den bara är 35ml.. men men. Den är i spray-flaska så märkte först inte att det var parfym (min enda andra parfum är en fin Guerlain i en fancy flaska utan spray) använde den kanske lite väl liberalt..

Tycker inte den är så stark ändå, inte på hud. Den är ganska "normal". Kommer inte ihåg om jag körde upp handleden i ansiktet på min kompis då hon gav mig en komplimang eller om det kom spontant..

Men jag har badat i lite mer kryddiga parfymer så vad jag tycker är stark kan vara lite annorlunda.

Fick btw också L'occitane Ambre sultan. Helt okej vinterdoft, och jag älskar ju ambre och dyl så för mig en den helt klart köpvärd.
Citera
2016-03-02, 20:37
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Fick btw också L'occitane Ambre sultan. Helt okej vinterdoft, och jag älskar ju ambre och dyl så för mig en den helt klart köpvärd.
Menar du inte Serge Lutens? Eller har L'Occitane också en Ambre Sultan?
Citera
2016-03-02, 21:28
Medlem
Grushkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Menar du inte Serge Lutens? Eller har L'Occitane också en Ambre Sultan?

Haha. Fel av mig! Ambre Santal är det ju! Har inte ens testat Lutens Ambre sultan men tycks alltid blanda ihop dem. Kanske är ett tecken att jag måste sampla den..

Får bli till nästa höst, att bada i amberparfymer.
Citera
2016-03-03, 07:33
Medlem
Bendriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grushka
Haha. Fel av mig! Ambre Santal är det ju! Har inte ens testat Lutens Ambre sultan men tycks alltid blanda ihop dem. Kanske är ett tecken att jag måste sampla den..

Får bli till nästa höst, att bada i amberparfymer.

Har dålig koll på amberparfymer men en jag känner till är Diors Ambre Nuit. Den tycker jag är riktigt fin. Är den representativ?
Citera
2016-03-05, 12:11
Medlem
tittletattles avatar
Var på besök i Stockholm(vilket jag är ganska ofta) i veckan och slängde mig förbi NK för att dofta lite på Creed - Aventus, efter hyllningarna här inne, som jag tidigare har läst.
För mig var det dessvärre en riktigt besvikelse utifrån tidigare recensioner i denna tråd. Luktade gott på stickan först. Sen hade jag på lite på armen som jag gick och sniffade på hela kvällen sen. Kanske var det min hud, men jag tyckte nog att det övergick till något som snarare påminde om gammal klassisk högstadiedoft a la Axe. Kanske är jag ensam om detta? är det min ovana näsa eller min dåligt anpassade parfymhud. Nej det kommer inte bli något köp

Min lilla samling består nu av(efter tips här inne samt egna test):
YSL L´Homme, Acqua Di Gio - Pour Homme, Armani Code, Röd Lacoste, Tom Ford - Grey Vetiver, YSL La Nuit L´Homme, Viktor & Rolf - Spicebomb, Chanel - Egoiste, Tom Ford - Noir Extreme, Paul Smith - Extreme Sport samt AdP - Colonia Intensa.

Är ute efter en skön vårdoft som verkligen ger ett fräscht intryck, då jag jobbar med sälj. Trodde att Aventus skulle vara den doften. Har gått tillbaka och läst i tråden(feb-april, 2013) för att få tips på dofter. Det är verkligen en blandad skara tips. Ska tillbaka till Sthlm om 1-2veckor och tänkte gå förbi NK/Åhlens på sniffningskväll. Vilka bör jag titta upp?
Citera
2016-03-05, 12:42
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Var på besök i Stockholm(vilket jag är ganska ofta) i veckan och slängde mig förbi NK för att dofta lite på Creed - Aventus, efter hyllningarna här inne, som jag tidigare har läst.
För mig var det dessvärre en riktigt besvikelse utifrån tidigare recensioner i denna tråd. Luktade gott på stickan först. Sen hade jag på lite på armen som jag gick och sniffade på hela kvällen sen. Kanske var det min hud, men jag tyckte nog att det övergick till något som snarare påminde om gammal klassisk högstadiedoft a la Axe. Kanske är jag ensam om detta? är det min ovana näsa eller min dåligt anpassade parfymhud. Nej det kommer inte bli något köp

Min lilla samling består nu av(efter tips här inne samt egna test):
YSL L´Homme, Acqua Di Gio - Pour Homme, Armani Code, Röd Lacoste, Tom Ford - Grey Vetiver, YSL La Nuit L´Homme, Viktor & Rolf - Spicebomb, Chanel - Egoiste, Tom Ford - Noir Extreme, Paul Smith - Extreme Sport samt AdP - Colonia Intensa.

Är ute efter en skön vårdoft som verkligen ger ett fräscht intryck, då jag jobbar med sälj. Trodde att Aventus skulle vara den doften. Har gått tillbaka och läst i tråden(feb-april, 2013) för att få tips på dofter. Det är verkligen en blandad skara tips. Ska tillbaka till Sthlm om 1-2veckor och tänkte gå förbi NK/Åhlens på sniffningskväll. Vilka bör jag titta upp?
Jag tycker Aventus är i en helt annan klass än AXE. Oavsett vad man tycker om själva doften så doftar det kvalitet. Du kanske ändå ska skaffa ett sample så du kan testa under lite olika förhållanden. Någon uttalad vårdoft kanske det inte är, men funkar bra vid många andra tillfällen.

Mina vårfavoriter som jag kommer på så här på rak arm är:
Tom Ford - Grey Vetiver (som du ju redan äger)
Acqua di Parma Colonia (originalet, ej intensa - ett MÅSTE för mig till vår/sommar)
Parfums MDCI - Invasion Barbare (funkar året runt, men funkar extra bra till våren enligt mig)
Creed - Green Irish Tweed (klassiker som funkar året runt)
Creed - Erolfa (frisk citrusdoft med inslag av trä)
Citera
2016-03-05, 15:20
Medlem
Parfymnewbie här som fått för sig att testa lite Creed. Har beställt 8 olika sampels och såhär tycker jag ungefär:

Silver mountain water: vid första användningen var det den bästa doft jag någonsin känt typ. Efter ett par användningar har jag dock tröttnat rejeält. Luktar lite som billig hårspray efter ett tag. Sliskigt.
Aventus: Besviken efter första sniffen pga all hype här, men den börjar långsamt växa på mig. Luktar väldigt fräscht.
Green irish tweed: Riktigt bra doft. Ljus och fräsch.
Royal oud: Alldeles för kryddig för min smak. Känns dessutom som en kvällsparfym och jag är ute efter en som funkar bra på jobbet och det gör inte den här.
Virgin island water: Luktar lite solkräm, typ. Lite kokos. Låter sliskigt men jag tyckte den var riktigt fräsch. Bra sommardoft.
Millisime imperial: Påminner ganska mycket om Silver mountain water. Verkar dessutom ha dålig hållbarhet.
Spice and wood: Här snackar vi. Riktigt stark och manlig doft. Stark projektion och hållbarhet. Lite mystisk doft, på ett positivt sätt. Dock även denna mer en kvällsparfym än en fräsch dagsparfym. Dessutom svindyr, tillhör tydligen deras exklusiva serie. 475 pund för 250 ml och jag hittar ingen mindre flaska.
Erofla: väldigt kryddig, men på ett ljusare sätt än Royal oud. Lite för stark doft för min smak.

Det är i dagsläget troligast att jag köper Green irish tweed till att börja med men jag ska fortsätta gå runt på dem ett tag, kanske ändrar mig.
Citera
2016-03-05, 15:56
Medlem
Lightnights avatar
Har sett på många ställen i tråden att folk skriver om Röd Lacoste (senast i inlägg 11 387). Vilken är det som avses? Är det Lacoste Homme Red eller Eau de Lacoste Rouge. Båda är ju röda.
Citera
2016-03-05, 16:12
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightnight
Har sett på många ställen i tråden att folk skriver om Röd Lacoste (senast i inlägg 11 387). Vilken är det som avses? Är det Lacoste Homme Red eller Eau de Lacoste Rouge. Båda är ju röda.

För min del är det Lacoste Homme Red. Använder den knappt och är väldigt gammal. Hade ingen koll på utbudet från Lacoste och står enbart "Lacoste" på flaskan.
Citera
2016-03-05, 16:15
Medlem
tittletattles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag tycker Aventus är i en helt annan klass än AXE. Oavsett vad man tycker om själva doften så doftar det kvalitet. Du kanske ändå ska skaffa ett sample så du kan testa under lite olika förhållanden. Någon uttalad vårdoft kanske det inte är, men funkar bra vid många andra tillfällen.

Mina vårfavoriter som jag kommer på så här på rak arm är:
Tom Ford - Grey Vetiver (som du ju redan äger)
Acqua di Parma Colonia (originalet, ej intensa - ett MÅSTE för mig till vår/sommar)
Parfums MDCI - Invasion Barbare (funkar året runt, men funkar extra bra till våren enligt mig)
Creed - Green Irish Tweed (klassiker som funkar året runt)
Creed - Erolfa (frisk citrusdoft med inslag av trä)

Klart det är klasskillnad mot Axe, men lukten var inte som jag hade föreställt mig. Kvalité och hållbarheten var ju självklart annorlunda mot Axe.

Tack för fina alternativ. Extremt tacksam över all hjälp man får i denna tråd. Har du koll på ifall de finns på Åhlens och NK?
Citera
2016-03-05, 16:28
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tittletattle
Klart det är klasskillnad mot Axe, men lukten var inte som jag hade föreställt mig. Kvalité och hållbarheten var ju självklart annorlunda mot Axe.

Tack för fina alternativ. Extremt tacksam över all hjälp man får i denna tråd. Har du koll på ifall de finns på Åhlens och NK?
Tror alla utom Invasion Barbare finns på NK/Åhléns.
Citera
2016-03-05, 21:15
Medlem
Testade Comme des garcons Wonderoud idag. Helt ok fast inget speciellt. Varade inte länge dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in