Citat:
Ursprungligen postat av
isol0607
Tack för svar... Nja. Jag hatet par kolstål sedan innan, rostfria också. I de kök jag jobbar i är det inga problem. Var mer om smeden är duktig jag tänkte på. Sorry för luddig fråga. Men jag fick de svar jag ville ha ändå😄. Köpte kniven igår och den är riktigt skön. Tycker dock inte skärpan var optimal direkt ur lådan. Men det är ju lätt fixat.
Wakui har blivit rätt populär under det senaste året, i alla fall om man läser lite på andra forum. Väldigt prisvärda knivar. Jag har en skalkniv, nakiri och kockkniv av Wakui och är väldigt nöjd med dessa. Tunna bakom eggen och bra geometri gör knivarna mycket allsidiga. Men jag är bara hemmakock så jag vet inte hur de kommer prestera i proffsmiljö.
Här är en länk till en tråd om Wakui på ett annat forum:
http://www.kitchenknifefora.com/threads/wakui-lust.2607/
Som du säger, skärpan var sisådär direkt ur lådan, men jag tyckte det räckte med en touch up på hög grit för att göra dom riktigt bra. Jag tyckte det var mest bett som saknades.
Citat:
Ursprungligen postat av
AndersArsenik
Inte så ovanligt att japanska knivar har dålig initialskärpa. Samtidigt är det lite befriande då initialskärpa är typ det enda som Globalknivar har att konkurrera med och kan man bara yttepyttelite så inser man att det inte är en viktig fråga.
Håller med. Tror det var en diskussion tidigare i den här tråden där det snackades mycket skärpa, hur det gick mäta med en maskin osv. Och visst kan slipvinkel och skärpa på kniven som är till salu ge en indikation på hur bra stålet är, men som sagt, många japanska knivar kan skärpan förbättras mycket på. Jag har köpt knivar av det välkända märket Konosuke som har levererats rent utav slöa. Det första man fick göra var att slipa upp dom, men nu är dom väldigt bra.
Sedan tror jag också det har sagts tidigare i den här mycket långa tråden att skärpan på primäreggen är en av delarna i ekvationen. Alla stål går att slipa vassa. Hur bra kniven skär beror sedan på primäreggens vinkel, efterföljande sekundäregg och hela bladets geometri. Och sedan handlar det förstås också om att skärpan ska hålla, dvs att primäreggen inte viker sig eller chippas sönder pga för snäv slipvinkel. Att låta en maskin skära med kniven i en pappersremsa är en sak, att hacka med kniven mot en skärbräda är en annan.