2016-02-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av isol0607
Jag är är ute efter en längre kockkniv för jobbet. Var inne och kände på denna idag, den känns väldigt fint i handen, tycker priset är ganska lågt. Det gör mig alltid lite misstänksam. Kan någon som har bättre koll än mig på stålen tex dePaul säga något om kniven. Är den bra eller kommer jag ångra köpet om ett år?http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv2015-04-28-09-56-43-detail

När det kommer till stålet så finns det bättre personer som kan uttala sig om det än mig. Men Min uppfattning är att det är ett BRA stål. Definitivt över medel. Men självklart beror det på hur kniven används och hur du tänkt att ta hand om den (om du slipar själv, hur ofta du använder den och hur långa pass osv).
Men när du säger att det är till jobbet så antar jag att du är kock?
Då skulle jag inte rekomendera ett kolstål. Det kommer bli väldigt jobbigt att hålla efter kniven hela tiden. Hemma när man hackar någon lök och lite grönsaker så är det ju lugnt eftersom man använder kniven i korta omgångar. Men ska du stå under långa perioder och hacka så tycker jag du ska gå på ett rostfritt alternativ.

Mvh
Citera
2016-02-20, 01:10
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Jag är är ute efter en längre kockkniv för jobbet. Var inne och kände på denna idag, den känns väldigt fint i handen, tycker priset är ganska lågt. Det gör mig alltid lite misstänksam. Kan någon som har bättre koll än mig på stålen tex dePaul säga något om kniven. Är den bra eller kommer jag ångra köpet om ett år?http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv2015-04-28-09-56-43-detail
Om du vet vad det innebär med en tunneggad japansk kockkniv och kolstål tror jag du kommer bli mycket nöjd.
Men jobbade jag i kök med slit och släng, stress och andra klåpare som lånar kniven skulle jag köpa en Frost för 300 och ha wakuin hemma och gosa med.
Citera
2016-02-20, 11:36
Medlem
Tack för svar... Nja. Jag hatet par kolstål sedan innan, rostfria också. I de kök jag jobbar i är det inga problem. Var mer om smeden är duktig jag tänkte på. Sorry för luddig fråga. Men jag fick de svar jag ville ha ändå😄. Köpte kniven igår och den är riktigt skön. Tycker dock inte skärpan var optimal direkt ur lådan. Men det är ju lätt fixat.
Citera
2016-02-20, 12:35
Medlem
Citat:
Tack för svar... Nja. Jag hatet par kolstål sedan innan, rostfria också. I de kök jag jobbar i är det inga problem. Var mer om smeden är duktig jag tänkte på. Sorry för luddig fråga. Men jag fick de svar jag ville ha ändå😄. Köpte kniven igår och den är riktigt skön. Tycker dock inte skärpan var optimal direkt ur lådan. Men det är ju lätt fixat.

Inte så ovanligt att japanska knivar har dålig initialskärpa. Samtidigt är det lite befriande då initialskärpa är typ det enda som Globalknivar har att konkurrera med och kan man bara yttepyttelite så inser man att det inte är en viktig fråga.
Citera
2016-02-20, 19:45
Medlem
Citat:
Wakui har blivit rätt populär under det senaste året, i alla fall om man läser lite på andra forum. Väldigt prisvärda knivar. Jag har en skalkniv, nakiri och kockkniv av Wakui och är väldigt nöjd med dessa. Tunna bakom eggen och bra geometri gör knivarna mycket allsidiga. Men jag är bara hemmakock så jag vet inte hur de kommer prestera i proffsmiljö.

Här är en länk till en tråd om Wakui på ett annat forum: http://www.kitchenknifefora.com/threads/wakui-lust.2607/

Som du säger, skärpan var sisådär direkt ur lådan, men jag tyckte det räckte med en touch up på hög grit för att göra dom riktigt bra. Jag tyckte det var mest bett som saknades.

Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Inte så ovanligt att japanska knivar har dålig initialskärpa. Samtidigt är det lite befriande då initialskärpa är typ det enda som Globalknivar har att konkurrera med och kan man bara yttepyttelite så inser man att det inte är en viktig fråga.

Håller med. Tror det var en diskussion tidigare i den här tråden där det snackades mycket skärpa, hur det gick mäta med en maskin osv. Och visst kan slipvinkel och skärpa på kniven som är till salu ge en indikation på hur bra stålet är, men som sagt, många japanska knivar kan skärpan förbättras mycket på. Jag har köpt knivar av det välkända märket Konosuke som har levererats rent utav slöa. Det första man fick göra var att slipa upp dom, men nu är dom väldigt bra.

Sedan tror jag också det har sagts tidigare i den här mycket långa tråden att skärpan på primäreggen är en av delarna i ekvationen. Alla stål går att slipa vassa. Hur bra kniven skär beror sedan på primäreggens vinkel, efterföljande sekundäregg och hela bladets geometri. Och sedan handlar det förstås också om att skärpan ska hålla, dvs att primäreggen inte viker sig eller chippas sönder pga för snäv slipvinkel. Att låta en maskin skära med kniven i en pappersremsa är en sak, att hacka med kniven mot en skärbräda är en annan.
Citera
2016-02-23, 15:36
Medlem
glyos avatar
Någon som vet ifall det finns en prisvärd grönsakskniv ute just nu? Köpte en billig jävel och blev helt såld. Skulle vilja skaffa en rejäl pjäs nu istället för den billiga.
Citera
2016-02-23, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glyo
Någon som vet ifall det finns en prisvärd grönsakskniv ute just nu? Köpte en billig jävel och blev helt såld. Skulle vilja skaffa en rejäl pjäs nu istället för den billiga.

Vad är det för fel på den billiga om du nu blev såld på den?
Citera
2016-02-24, 14:22
Medlem
Jag har idag japanska knivar. Två Santoku, två skalknivar. En av varje i kolstål och rostfritt.

Jag söker nu en mer rejäl kockkniv, något med lite kontrast till mina väldigt smidiga och fina japanska knivar. Jag tror att jag skulle gilla att ha någonting sådant att ta fram när jag ger mig på lite större grejer. Jag tror att jag hellre vill att den är 27 cm än 24 cm.

Jag söker också en filékniv till fisk, samt en boning knife.

Nu är jag på besök i Stockholm och är lite sugen på att klämma lite på en uppsättning av hög kvalitet. Som jag resonerar vill jag antingen ha bra grejer, eller avstå från köp. Jag skärper med en Sharpmaker.

Har ni några tips på vad jag bör titta på? Jag trivs med att ha flera knivar i få serier.

Edit: De här knivarna skall vara i rostfritt stål. Jag har som sagt kolstålsknivar och älskar charmen, känslan och livet i dem samt den skärpa jag får när jag vässar dem, men, min "arbetshäst" har blivit den i rostfritt, den tål mer.
Citera
2016-02-24, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thesensitivegay
Jag har idag japanska knivar. Två Santoku, två skalknivar. En av varje i kolstål och rostfritt.

Jag söker nu en mer rejäl kockkniv, något med lite kontrast till mina väldigt smidiga och fina japanska knivar. Jag tror att jag skulle gilla att ha någonting sådant att ta fram när jag ger mig på lite större grejer. Jag tror att jag hellre vill att den är 27 cm än 24 cm.

Jag söker också en filékniv till fisk, samt en boning knife.

Nu är jag på besök i Stockholm och är lite sugen på att klämma lite på en uppsättning av hög kvalitet. Som jag resonerar vill jag antingen ha bra grejer, eller avstå från köp. Jag skärper med en Sharpmaker.

Har ni några tips på vad jag bör titta på? Jag trivs med att ha flera knivar i få serier.

Edit: De här knivarna skall vara i rostfritt stål. Jag har som sagt kolstålsknivar och älskar charmen, känslan och livet i dem samt den skärpa jag får när jag vässar dem, men, min "arbetshäst" har blivit den i rostfritt, den tål mer.

När det kommer till storleken på kockkniven (24/27cm) Så är utbudet VÄLDIGT mycket mindre på 27cm. Så jag rekomenderar att du tar dig till Cleancuts butik i bromma och klämmer lite på knivarna. Personligen tycker jag 24cm är ultimat på kockknivar, medan en yanagiba gärna får vara lite längre. Men det är alltid bra att känna kniven i handen innan du köper. Plus att det finns massa annat roligt att klämma på i deras butik.

När det kommer till filékniv och boning knife eller "urbeningskniv" så tycker jag att Mora Frost ProGrip är the best bang for the buck. Ergonomiska handtag som ger bra fäste när man är kladdig om händerna. Dom är kanske inte snyggast, men för priset så finns det inte bättre knivar. Har filéat säkert 500 fiskar med dessa knivar och är supernöjd, Skärpan håller länge men man får ganska ofta göra touch-ups med stålet för att skärpan ska vara 100%.

Men om du vill ha en 27cm kockkniv, och som du säger, den inte ska användas så ofta, så behöver det inte vara ett superstål. Då kanske en av dessa går bra:
http://www.cleancut.se/butik/knivserier/ohishi-3-serier/ohishi-vg-5/kockkniv2013-10-28-09-27-01-detail
http://www.cleancut.se/rea/kockkniv2013-08-22-12-27-052013-08-22-12-27-05-654-detail

Mvh
Citera
2016-02-24, 15:10
Medlem
Några olika knivar från Ica, räcker gott och väl för mig att bena ur med och hacka grönsaker. Har ingen stress när jag lagar mat och tänker inte lägga 4000 på en jävla kniv.
Citera
2016-02-25, 03:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamknarkare
Några olika knivar från Ica, räcker gott och väl för mig att bena ur med och hacka grönsaker. Har ingen stress när jag lagar mat och tänker inte lägga 4000 på en jävla kniv.

Kul att du är nöjd med ICA-knivarna!

Mvh
Citera
2016-02-25, 08:17
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamknarkare
Hade det inlägget kommit tidigare hade jag sparat måmga sköna tusenlappar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in