2016-03-03, 15:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av happyjoy
Om vi skulle ta och återgå till "udda":

http://valvet.se/objektbeskrivning/4GIRU9UOA0FQM1GP/bilder/

Vilken jävla styggelse till hus. Jag känner ett behov att tvätta ögonen med både såpa och sulfa.

Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Udda och udda, jag tror faktiskt att det där är ett kataloghus, det finns flera tillverkare som har liknande varianter.

Om det är exakt samma vet jag inte men man kan ju välja bort eller lägga till detaljer när man bygger.
http://www.a-hus.se/vara-hus/2-plan/arholma
Citera
2016-03-03, 17:02
Medlem
PurrePs avatar
Direktörsvilla från -73,

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lundsbrunn-gotene-kommun-ledsjovagen-9-8682415

Vill ha... men inte i Lundsbrunn
Citera
2016-03-03, 18:21
Medlem
Spyrrans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Direktörsvilla från -73,

http://www.hemnet.se/bostad/villa-6rum-lundsbrunn-gotene-kommun-ledsjovagen-9-8682415

Ursäkta att jag frågar, men vad är det som får dig att vilja ha det huset?

Själv gillar jag inte själva utformningen (huset påminner om ett U). Planlösningen är heller inte att mycket att hurra över. Sedan har de inte direkt satsat på neutrala färger (tänker på vissa väggar samt golv) och vissa andra saker som kan verka avskräckande för vissa köpare.
Citera
2016-03-03, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spyrran

Själv gillar jag inte själva utformningen (huset påminner om ett U). Planlösningen är heller inte att mycket att hurra över. Sedan har de inte direkt satsat på neutrala färger (tänker på vissa väggar samt golv) och vissa andra saker som kan verka avskräckande för vissa köpare.

Fanns inte något ytmaterial jag gillade i huset utom något vitt slätt innertak. Planlösningen är helt okej och ett u-format hus ger en fin privat yta utomhus som ofta är varmare på vår och höst. Däremot gillar jag inte generellt källare i hus, det blir ofta fukt och små fönster. Var inspirerande att titta på och drömma sig bort i hur man hade rustat.
Citera
2016-03-03, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Direktörsvilla från -73,

tydligt skifte (till det estetiskt sämre) mellan 60- och 70-tal: från platt till lutande tak, från mörkt tegel till mexitegel.
Citera
2016-03-03, 20:47
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:

Färgen på ytor bör inte vara påverkande när man köper ett hus, då blir det extremt svårt att hitta det man vill ha. Det finns inget enklare än att justera just ytor. Håller dock med om att planlösningen inte är särskilt lyckad med tanke på att det är ett så stort hus. Men u-formen i sig brukar kunna vara bra för att dela upp privat/sällskap. Kunde gjorts bättre i detta fall. Sedan är mexitegel rent estetiskt ett ganska obegripligt material. Håller helt med meetthefockers här.
Citera
2016-03-03, 21:03
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Däremot gillar jag inte generellt källare i hus, det blir ofta fukt och små fönster. Var inspirerande att titta på och drömma sig bort i hur man hade rustat.

No offence, men det är ju därför man har källare, för att slippa markfukten i bostadsvåningen. Gedigna källare behöver dock ha en bra ventilation, så att den fuktiga luften vädras ut och ersätts med om inte varm så iallafall torr luft.
Citera
2016-03-03, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WalterNeff
No offence, men det är ju därför man har källare, för att slippa markfukten i bostadsvåningen. Gedigna källare behöver dock ha en bra ventilation, så att den fuktiga luften vädras ut och ersätts med om inte varm så iallafall torr luft.
None taken, men jag förstår inte vad du menar, no offence men källare är för mig synonymt med fukt. Äldre hus med källare är inte alltid dränerade ens i efterhand, byggs väl knappast villor med källare idag heller, det är vad jag vet bara höghus som byggs med väl dränerade källarväggar och golv som grund eller av utrymmesskäl.

Vanlig torpargrund ger ingen fukt i bostäder under förutsättning att allt byggs på rätt sätt.
Däremot så är källarväggar ständigt utsatta för markfukt och ska man klä väggar och golv i en källare måste man använda icke organiska material i direktkontakt med väggar och golv och luftspalter för ventilation. Hus av äldre modell med betongplatta är ofta fuktskadade men dagens betongplattor är väl dränerade.
Citera
2016-03-03, 21:53
Medlem
WalterNeffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
None taken, men jag förstår inte vad du menar, no offence men källare är för mig synonymt med fukt. Äldre hus med källare är inte alltid dränerade ens i efterhand, byggs väl knappast villor med källare idag heller, det är vad jag vet bara höghus som byggs med väl dränerade källarväggar och golv som grund eller av utrymmesskäl.

Vanlig torpargrund ger ingen fukt i bostäder under förutsättning att allt byggs på rätt sätt.
Däremot så är källarväggar ständigt utsatta för markfukt och ska man klä väggar och golv i en källare måste man använda icke organiska material i direktkontakt med väggar och golv och luftspalter för ventilation. Hus av äldre modell med betongplatta är ofta fuktskadade men dagens betongplattor är väl dränerade.

Poängen är, källare är ofta fuktiga, men det är heller inte tänkt att man ska bo i källarvåningen, det är ett senare påfund. Torpargrund eller stenkällare bygger på samma idé, att man lyfter upp boendet ovan marknivå, så att markfukten under boendet vädras ut. I hus med stampat jordgolv var det också en hiskelig markfukt och en hiskeligt dålig boendemiljö.

Platta på mark är ett senare påfund, och fuktproblem berodde ofta på dålig isolering, dvs att man inte hade grävt tillräckligt djup och dränerat, så att fukten steg upp genom plattan. Också det där med dom ingjutna syllarna på 70-talet, vilket gjorde att husen ruttnade underifrån. Klimatet i Sverige är såpass att den mesta fukten inte kommer ovanifrån eller från sidorna, utan från den konstant fuktiga marken. Utan vädring = fukt inomhus.

Att källarna användes för bostadsändamål berodde på dom där avdragen som jag nämnde tidigare, att folk fick sina villakällare subventionerade, och därmed använde dom som utökad boyta. Därför fuktiga rum i källaren. Men som sagt, det är inte tänkt att man ska bo i källaren heller...
Citera
2016-03-03, 21:54
Medlem
miklons avatar
Citat:
Jag tror hon symbolerar svårigheten med att sälja en högst ordinär standardvilla i ett väldigt vanligt villaområde i en vanlig småstad. Vad i helvete ska man ta sig till för att få bilderna att sticka ut? Humor och konstnärlighet funkar alltid...

Jag vet inte om det funkar i det här fallet, jag tycker bara att hon känns så sjukt malplacerad i en tråkig standardvilla. Det finns liksom ingen koppling alls mellan henne och omgivningen. Ingen tror att en människa som bor där är typen som går runt barfota i vit särk. Det hade kunnat funka i ett hus på landet kanske.

I det här fallet hade det nog varit bättre att hyra in en vanlig familj och spöka ut till familjen i Sune eller Svensson, Svensson eller nåt.
Citera
2016-03-03, 22:05
Medlem
miklons avatar
Citat:

Avskräckande för vissa köpare, absolut, men en stor del av charmen med huset är ju att det ser relativt orört, men välbevarat ut. Att det inte är så neutrala färger på golv och väggar beror rimligen på att de är "från tiden", som de brukar säga i Antikrundan. Dvs, de är original och ser följdaktligen ut som ett direktörshem gjorde i början av 70-talet.

Lägg till det att det sannolikt är ett arkitektritat hus med väldigt mycket tidstypiska detaljer, så är det inte svårt att förstå lockelsen. Att hitta ett hus som är i så bra skick och så orört och/eller varsamt renoverat är nog inte helt lätt.

Tyvärr är ju risken stor att fel köpare kommer göra det hela "ljust och fräscht".
Citera
2016-03-03, 22:10
Medlem
Citat:
Poängen är, källare är ofta fuktiga, men det är heller inte tänkt att man ska bo i källarvåningen, det är ett senare påfund. Torpargrund eller stenkällare bygger på samma idé, att man lyfter upp boendet ovan marknivå, så att markfukten under boendet vädras ut. I hus med stampat jordgolv var det också en hiskelig markfukt och en hiskeligt dålig boendemiljö.

Platta på mark är ett senare påfund, och fuktproblem berodde ofta på dålig isolering, dvs att man inte hade grävt tillräckligt djup och dränerat, så att fukten steg upp genom plattan. Också det där med dom ingjutna syllarna på 70-talet, vilket gjorde att husen ruttnade underifrån. Klimatet i Sverige är såpass att den mesta fukten inte kommer ovanifrån eller från sidorna, utan från den konstant fuktiga marken. Utan vädring = fukt inomhus.

Att källarna användes för bostadsändamål berodde på dom där avdragen som jag nämnde tidigare, att folk fick sina villakällare subventionerade, och därmed använde dom som utökad boyta. Därför fuktiga rum i källaren. Men som sagt, det är inte tänkt att man ska bo i källaren heller...

Även om huset är byggt så långt tillbaka i tiden att källaren inte avsågs som bostadsyta så gör ju en källare att osund luft stiger upp i bostadshuset. Det finns ofta en dörr som avskiljer trappan ner till källaren i äldre hus, sen har man ju möbler och uppehåller sig i en källare även om man inte sover där, hobbyrum, tvättstuga, badrum och liknande. Äldre hus med källare som dräneras i efterhand kan ändå aldrig få grunden/golvet dränerat vilket gör att jag aldrig skulle köpa ett sådant hus. Ögnade igenom beskrivningen på huset men ser inte att något nämns om dränering, grund och byggsätt. Tapeter och golv ser fina ut vad jag kan se, det är ju ett påkostat hus så det kan ju vara byggt med god dränering även om det är från 1973.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in