2016-03-03, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Jag tror att du känner dåligt samvete för att någon du tyckt om tog livet av sig, och så tar det sådana här uttryck, men om den personen tog livet av sig så kan det ha varit något fel på signalsubstanserna i hjärnan, eller vad det är, och det kan väl inte du veta hur det kändes för den personen. Du gjorde säkert allt du kunde göra för den här personen. Fast i Josefin Nilssons fall är det nog så att det var någon hjärt- och kärlsjukdom.....

Jamen jag säger ju att för att motverka sådana "signalsubstansfel" i hjärnan så måste man kämpa, ta ansvar och söka hjälp. Inte domna känslolivet med medikamenter. Även om det kan tyckas rätt för stunden, i ett kort perspektiv.

Det finns ju något som heter människokännedom, bortom påhitt av politiker och kallhamrade läkare.

Nu lämnar jag denna diskussion eftersom tråden handlar om Josefin Nilssons dödsfall. Sorgligt på sitt sätt. Må väl.
Citera
2016-03-03, 15:18
Medlem
Bagarnss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du skiter i alla efterlämnade, alla som gett av sig själva allt vad de orkat, i åratal?

Enligt din synsätt blir det ju därför meningslöst att ens bry sig om en sådan psykiskt sjuk person. Där är vi icke överens för fem öre.

Det är jävligt själviskt att tvinga kvar en person i livet som denne till varje pris vill slippa fortsätta leva i, enbart för att glädja personerna runtomkring. Du ska fortsätta att må piss, enbart för att glädja mig.
Citera
2016-03-03, 15:20
Medlem
Citat:
Jamen jag säger ju att för att motverka sådana "signalsubstansfel" i hjärnan så måste man kämpa, ta ansvar och söka hjälp. Inte domna känslolivet med medikamenter. Även om det kan tyckas rätt för stunden, i ett kort perspektiv.

Det är nog inte så lätt som vissa tror, för att orka just "kämpa, ta ansvar och söka hjälp" så krävs det ordning på just signalsubstanserna. Var glad att du själv är tillräckligt robust, att du har som det ska med den kemikaliska sammansättningen i hjärnan..så du orkar med...

Citat:
Nu lämnar jag denna diskussion eftersom tråden handlar om Josefin Nilssons dödsfall. Sorgligt på sitt sätt. Må väl.

Ja, det är bra hemskt vad ordspråket stämmer: "i dag röd, i morgon död". Livet är oerhört skört!
Citera
2016-03-03, 15:36
Medlem
mjukosten78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
OT - en 96-årig anhörig med blodpropp i tarm (ischemi tror jag det kallas) det sista dygnet av sitt liv hade svåra smärtor. Operation avråddes, hur man än gjorde skulle patienten knappast överleva. Sjukhuset var restriktiva med smärtstillande; det märktes hur patienten plågades.

Tillvänjningsrisk?

Josefine var inte en jävligt sjuk 96-åring. Jag hävdar att det är ovanligt med rena dödsolyckor när det kommer till narkotikaklassade mediciner. Ju friskare och yngre personen är desto ovanligare.
Jag har i alla inlägg upprepat att det inte är riskfritt men att någon som är såpass frisk att hen inte är inlagd råkar dö av sin medicin är mycket ovanligt. Föreställningen att det ska vara vanligt förekommande hävdar jag vidare bero på att det en gång i tiden var vanligare när andra farligare (läs, modernare mediciner är inte ofarliga) var vanligt förekommande.
Allt som allt vidhåller jag det jag skrev i mitt första inlägg.
"Det är svårare än vad folk tror att ta en dödlig överdos."
Nu spekulerar vi och jag menar att det är bra mycket troligare att det handlar om en medveten överdos, troligen en blandning av flera droger än en olycka.

Citat:
Jamen jag säger ju att för att motverka sådana "signalsubstansfel" i hjärnan så måste man kämpa, ta ansvar och söka hjälp. .

Nu tillhör det ju själva sjukdomen att man inte klarar av det.
Senast redigerad av mjukosten78 2016-03-03 kl. 15:40.
Citera
2016-03-03, 16:02
Medlem
Rintintins avatar
En undran runt hennes oförklarliga smärtor och håravfall. Min första tanke var EDS Ehler Danlos syndrom. En sällsynt och svårdiagnostiserad sjukdom. Dessa patienter får ofta lida länge innan de får hjälp med diagnos. Kan hon ha varit drabbad av EDS?
Citera
2016-03-03, 16:09
Medlem
elpirros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagarns
Det är jävligt själviskt att tvinga kvar en person i livet som denne till varje pris vill slippa fortsätta leva i, enbart för att glädja personerna runtomkring. Du ska fortsätta att må piss, enbart för att glädja mig.
Jupp, håller med dig om att självmord inte är själviskt. Men i min mening är ett självmord en permanent lösning på ett temporärt problem.
Citera
2016-03-03, 16:33
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rintintin
En undran runt hennes oförklarliga smärtor och håravfall. Min första tanke var EDS Ehler Danlos syndrom. En sällsynt och svårdiagnostiserad sjukdom. Dessa patienter får ofta lida länge innan de får hjälp med diagnos. Kan hon ha varit drabbad av EDS?
Också i en uppföljande artikel i Aftonbladet idag vidhåller familjen att dödsfallet kom oväntat och hittills oförklarligt. Vi får nog acceptera att hon dog bara, nånting i kroppen sa ifrån. Hon har ju uppenbarligen dragits med många skilda åkommor, som till slut blev för mycket.
Självmord hade nog inneburit både ett avskedsbrev och kanske några tomma pillerburkar. Varför lämna de anhöriga i ovisshet utan ett brev eller annat meddelande?
Citera
2016-03-03, 17:04
Medlem
Hennes kropp återhämtade sig aldrig från den grova misshandeln hon utsattes för vid flertalet tillfällen. Hon gick bokstavligt (och fysiskt) talat sönder av ÖR's våld och kunde inte jobba och fungera normalt på grund smärtor, operationer samt den medicinering som följer med detta. Det känns olustigt att ingen tidning skriver, eller tidigare har skrivit, om detta även om många journalister vet om det. Rädda för förtalsstämningar förmodligen. Men publicerade nyheter kan ju många gånger grunda sig på sämre källor än vad som finns i detta fall.
Citera
2016-03-03, 18:09
Medlem
Dupeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blajblajblaj
Hennes kropp återhämtade sig aldrig från den grova misshandeln hon utsattes för vid flertalet tillfällen. Hon gick bokstavligt (och fysiskt) talat sönder av ÖR's våld och kunde inte jobba och fungera normalt på grund smärtor, operationer samt den medicinering som följer med detta. Det känns olustigt att ingen tidning skriver, eller tidigare har skrivit, om detta även om många journalister vet om det. Rädda för förtalsstämningar förmodligen. Men publicerade nyheter kan ju många gånger grunda sig på sämre källor än vad som finns i detta fall.

Frågan är hur vet du att detta skulle vara ett faktum? Vad har du för källa?
Citera
2016-03-03, 18:14
Medlem
exoticspices avatar
När hade Josefin ett förhållande med Örjan Ramberg?
Citera
2016-03-03, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dupea
Frågan är hur vet du att detta skulle vara ett faktum? Vad har du för källa?

Ja, det är frågan. Det spelar kanske inte så stor roll. Det går ju att hitta på vad som helst här. Jag är inget ögonvittne och känner ingen av de inblandade. Men jag litar på mina källor.
Citera
2016-03-03, 18:30
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
När hade Josefin ett förhållande med Örjan Ramberg?
Avslutades kring -97 men de stötte på varandra ibland vad jag förstått.

(betoning på "på")
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in