2016-03-03, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Du missförstår totalt vad jag skrev. Nej, det är inte synd om psykiskt sjuka människor som VÄGRAR försöka utveckla sig själva som människor, utan bara tycker synd om sig själva och tar kemiska droger för att slippa känslor och sedan begår självmord trots stöd från omgivningen.
Börja se dig om efter varma, medkännande människor som ger av sig själva så förstår du skillnaden.

Att det är tragiskt är inte samma sak som att det är rätt eller ens förståeligt att begå självmord.

Du vet inget om missbruk. Jag vet. Du vet inget om att försöka slippa vardagen... när det gör så jävla ont i psyket så att du inte vill vara i din egna kropp och vet att inget annat hjälper.

Din föreställning är helt fel och du har ingen erfarenhet eller kunskap i ämnet, det märks, och ljug inte ihop någon livshistoria.

"Så förstår du skillnaden". Jag kan försäkra dig om att jag förstår skillnaden... jag vet så jävla mycket om detta så du inte har en aning. Jag tror heller du inte förstår hur människor rycker upp sig och har skapat ett bra liv trots ett helvete. Om du tror att människor som missbrukar eller har levt i ett helvete bokstavligt talat lever i rännstenen. De flesta syns det inte på, det är dina kollegor, folk du möter. De som har ett yttre som är helt normalt. Högutbildade, bra jobb och bra förhållande till både vänner och nära och kära.
Citera
2016-03-03, 12:35
Medlem
Citat:
Du skiter i alla efterlämnade, alla som gett av sig själva allt vad de orkat, i åratal?

Enligt din synsätt blir det ju därför meningslöst att ens bry sig om en sådan psykiskt sjuk person. Där är vi icke överens för fem öre.

Är man i melankoli så tänker man inte så... återigen läs på.
Citera
2016-03-03, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joeykiller
Du vet inget om missbruk. Jag vet. Du vet inget om att försöka slippa vardagen... när det gör så jävla ont i psyket så att du inte vill vara i din egna kropp och vet att inget annat hjälper.

Din föreställning är helt fel och du har ingen erfarenhet eller kunskap i ämnet, det märks, och ljug inte ihop någon livshistoria.

"Så förstår du skillnaden". Jag kan försäkra dig om att jag förstår skillnaden... jag vet så jävla mycket om detta så du inte har en aning. Jag tror heller du inte förstår hur människor rycker upp sig och har skapat ett bra liv trots ett helvete. Om du tror att människor som missbrukar eller har levt i ett helvete bokstavligt talat lever i rännstenen. De flesta syns det inte på, det är dina kollegor, folk du möter. De som har ett yttre som är helt normalt. Högutbildade, bra jobb och bra förhållande till både vänner och nära och kära.

Men sluta dra löjliga slutsatser om mig som person för att du saknar argument. Dina slutsatser är dessutom så fel så det blir löjligt och genant.

Konkretisera "helvete" tack.
Citera
2016-03-03, 12:41
Medlem
Citat:
Du missförstår totalt vad jag skrev. Nej, det är inte synd om psykiskt sjuka människor som VÄGRAR försöka utveckla sig själva som människor, utan bara tycker synd om sig själva och tar kemiska droger för att slippa känslor och sedan begår självmord trots stöd från omgivningen.

Såklart det är synd om dessa människorna..det här beror ju på att personen inte orkar vara så "duktig" som du själv orkar vara. Människor som mår dåligt och inte skadar andra än sig själva är det alltid synd om!!

Citat:
Börja se dig om efter varma, medkännande människor som ger av sig själva så förstår du skillnaden.

Det verkar inte vara någon idé att se sig om efter dig i alla fall!!

Citat:
Att det är tragiskt är inte samma sak som att det är rätt eller ens förståeligt att begå självmord.
TILLÄGG: Jag kan på ett mänskligt plan möjligtvis känna medkänsla på ett djupare plan med enskilda individer som har fruktansvärda liv där de aldrig någonsin får kärlek eller närhet och inte upplevt minsta förståelse från andra osv. Men det är så få som har det så illa som tur är.

Det har något med hormonhalterna i kroppen att göra ju!

Fast när det gäller Josefin Nilsson nu, så inte tror jag att hon har tagit livet av sig, absolut inte...med största sannolikhet så har hon drabbats av något pulsåderbråck, hjärnblödning, stroke eller liknande otäckt!!
Senast redigerad av Trapizo 2016-03-03 kl. 12:46.
Citera
2016-03-03, 13:03
Moderator
Allaballawallas avatar
Nu vet vi ju inte om Josefin Nilsson har tagit livet av sig eller dött av något annat. Tills vi fått en officiell dödsorsak är allt bara spekulationer och även om det nu skulle röra sig om ett självmord tillkommer dessutom alla spekulationer kring varför hon tog sitt liv och det kommer vi med största säkerhet aldrig att få reda på...

Citat:
Du skiter i alla efterlämnade, alla som gett av sig själva allt vad de orkat, i åratal?

Så det är bättre att fortsätta att lida och leva i åratal "bara" för att andra vill att man ska göra det, eller hur menar du?

Är det inte minst sagt pissigt och egoistiskt att kräva att en person som själv bara vill dö ska leva vidare för "min" skull?

Vems önskan är viktigast, den som är egoistisk, mår dåligt och bara vill dö eller den som av egoism vill ha kvar den sjuke för sitt eget välmåendes skull?

Ganska många som tar livet av sig är fullständigt övertygade om att deras död rent faktiskt är det allra bästa alternativet för allt och alla.

Citat:
Enligt din synsätt blir det ju därför meningslöst att ens bry sig om en sådan psykiskt sjuk person. Där är vi icke överens för fem öre.

Det du verkar missa fullständigt är det fetade i din text ovan...
Du förväntar dig att en sjuk person ska agera precis som om den vore frisk. Bra där...
Citera
2016-03-03, 13:08
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ditt bemötande bygger ju på intränade känsloargument, men utan helheten. Det är ju inte att kämpa att fly genom kemiska droger eller gömma sig bakom en diagnos, vad pratar du om?

Kom igen när du mött en människa som förträngt känslor i hela sitt liv, men trots psykiatrins motstånd mot det på egen hand lyckas bygga upp sig själv som individ. Där kan du snacka om en fin person.

Inte om en jävla ynkrygg som förstör andras liv genom att pissa på deras kärlek och stöd genom att ta sitt liv.

Och återigen, ångest och psykiska besvär är ingen ursäkt. Må vara en förklaring men ingen ursäkt. Det kryllar av människor som varje dag mår dåligt, skillnaden är att dem kämpar allt vad de orkar, gång på gång på gång. Gör man så om man t ex har känslostörningar så kommer man ALLTID framåt och mår bättre. Då har man mod och styrka.

Du dömer. Alla människor har inte "mod och styrka". Titta på bussen nästa gång, det är bara 1 av 10 som ens vågar säga ifrån till en zigenare. Så mod och styrka är inte jämnt fördelat över befolkningen. Särskilt i sverige där pojkarna feminiserats så kraftigt.
Citera
2016-03-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ditt bemötande bygger ju på intränade känsloargument, men utan helheten. Det är ju inte att kämpa att fly genom kemiska droger eller gömma sig bakom en diagnos, vad pratar du om?

Kom igen när du mött en människa som förträngt känslor i hela sitt liv, men trots psykiatrins motstånd mot det på egen hand lyckas bygga upp sig själv som individ. Där kan du snacka om en fin person.

Inte om en jävla ynkrygg som förstör andras liv genom att pissa på deras kärlek och stöd genom att ta sitt liv.

Och återigen, ångest och psykiska besvär är ingen ursäkt. Må vara en förklaring men ingen ursäkt. Det kryllar av människor som varje dag mår dåligt, skillnaden är att dem kämpar allt vad de orkar, gång på gång på gång. Gör man så om man t ex har känslostörningar så kommer man ALLTID framåt och mår bättre. Då har man mod och styrka.

Jag tror att du känner dåligt samvete för att någon du tyckt om tog livet av sig, och så tar det sådana här uttryck, men om den personen tog livet av sig så kan det ha varit något fel på signalsubstanserna i hjärnan, eller vad det är, och det kan väl inte du veta hur det kändes för den personen. Du gjorde säkert allt du kunde göra för den här personen. Fast i Josefin Nilssons fall är det nog så att det var någon hjärt- och kärlsjukdom.....
Citera
2016-03-03, 13:27
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:

Hoppsan Lillstrumpa. Ditt illa dolda hat mot suicidala personer får mig att tro på egna upplevelser där du tolkat självmördarens steg som ett svek mot en stöttande omgivning. Är det så?

Att vara deprimerad och självmordsbenägen är ett patologiskt tillstånd jämförbart med vilken sjukdom som helst. I dagens tidning presenteras rön som tyder på att det kan handla om autoimuna reaktioner. Infektioner i kroppen.

Mitt förslag är att du i konsekvensens namn upparbetar samma avsky mot de som är förkylda. Eller inser att självmördare som regel gör det enda de orkar med. Faktiskt utan en tanke på de efterlevande. Det handlar om att slippa ångest och smärta. Inte hämnad eller djävlas.
Citera
2016-03-03, 13:55
Medlem
HeroesSilencios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SS-Panzer-Division
Hur vet du det var det du som höll fast henne när Ramberg som du påstår våldtog henne, snacka inte så mycket skit.

Fanns med i anmälan mot svinet. Hon var rätt hårt ansatt av den grisen och var tydligen rent av rädd för att han skulle döda henne. I samma anmälan framkommer det betydligt grövre saker som han sysselsatte sig med än våldföra sig på henne i samband med misshandel. Han är ju en sexmissbrukare av rang och fått hjälp med det stundtals!

Tro vad du vill men om du är lite clever så hittar du en del på nätet om det. Jag har ingen anledning att spä på eller hitta på något, känner inte kvinnomisshandlaren personligen eller ens mött han i livet mer än via en teaterscen där han är ett fullblodsproffs.
Citera
2016-03-03, 13:57
Medlem
sephines avatar
Eftersom tråden tycks vara ok som spekulationstråd så kör även jag på med en teori.

Sjukvården. De har inte lyckats lokalisera varför hon har värk och har famlat bland kognitiva tankevurpor.
Läser att hon genomgått tre operationer. Kanske helt onödiga operationer då det egentliga fysiska felet missats. JN´s stackars kropp har fått kämpa med värk som läkarna inte kunnat lokalisera vart den kommit ifrån. Till slut gav den upp.

Nu kanske någon tar illa upp men en del läkare är så j#kla enkelspåriga. Hur ofta får man inte höra att utan oss inom vården -hur skulle det se ut då?
Det är ju inte så att varje generation läkare uppfinner vården på nytt. Mycket av fysiska åkommor som ger värk och svaghet finns dokumenterat men dessa dokument hittar inte till rätt näthinnor.

Dödsorsaken vid dödsögonblicket kan jag inte spekulera i men vad som i längden har lett till denna alltför tidiga bortgång kan kanske tillskrivas handhavandefel från läkare.

Hoppas återväxten bland goda representanter för ön fungerar för efter Josefin finns det ett stort hål att fylla.

Vila i frid människa
Citera
2016-03-03, 14:32
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trapizo
Det är förskräckligt hur hormonerna kan ställa till det om det blir något fel med det..serotonin eller vad det är...fasansfullt för dig och andra i familjen, precis som det är för JN:s nu!!
Fast i JN:s fall behöver det ju inte vara självmord utan någon olyckshändelse, eller akut fysisk sjukdom, det är hemskt vilket som.

Det är lugnt. Familjen sörjde snabbt och effektivt. Man ältar ett halvår till ett år sen så har man det ute ur systemet. Går såklart inte en enda dag utan att man tänker på det. Men i övrigt är det som vanligt, minus en bara.

Nä, jag vet att vi inte vet vad som ligger bakom dödsfallet. Jag ville bara "undervisa" att allt inte är som det ser ut att vara när det gäller deprimerade och självmordskandidater och så vidare. Jag har lärt mig att när någon som mår dåligt helt plötsligt mår bra så ska man inte tro att livet har vänt för dem.
Citera
2016-03-03, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B. Mystic
Det är lugnt. Familjen sörjde snabbt och effektivt. Man ältar ett halvår till ett år sen så har man det ute ur systemet. Går såklart inte en enda dag utan att man tänker på det. Men i övrigt är det som vanligt, minus en bara.

Nä, jag vet att vi inte vet vad som ligger bakom dödsfallet. Jag ville bara "undervisa" att allt inte är som det ser ut att vara när det gäller deprimerade och självmordskandidater och så vidare. Jag har lärt mig att när någon som mår dåligt helt plötsligt mår bra så ska man inte tro att livet har vänt för dem.

Ja usch! Plötsliga, oväntade dödsfall av nära och kära är en fruktansvärd mardröm för de anhöriga, man har ju inte haft något sorgearbete tidigare utan det börjar brutalt, pang på!.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in