2016-03-03, 09:28
Medlem
KringExs avatar
Jag fick aldrig något vettigt utskrivet (har missbrukarstämpel) så jag gav upp
Nu köper jag min medicin svart och tycker att det fungerar klockrent. Lite dyrt men

Läkarna bär ett stort ansvar till att det pågår en svartförsäljning av läkemdel eftersom att dom vägrar skriva ut ångestdämpande/lugnande medel till folk som behöver det
Senast redigerad av KringEx 2016-03-03 kl. 09:31.
Citera
2016-03-03, 10:03
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Jag fick aldrig något vettigt utskrivet (har missbrukarstämpel) så jag gav upp
Nu köper jag min medicin svart och tycker att det fungerar klockrent. Lite dyrt men

Läkarna bär ett stort ansvar till att det pågår en svartförsäljning av läkemdel eftersom att dom vägrar skriva ut ångestdämpande/lugnande medel till folk som behöver det

Blir nyfiken.
Exakt vad, skulle du vilja ha utskrivet, om du själv fick välja?

Är själv trött på det här eviga tjatet om KBT och antidepp, samt lite fysisk träning på det. Och så blir man hemskickad med en klapp på huvudet om att nu ska det nog ordna sig, ska du se.
Men jag har ingen aning om vad alternativen skulle vara, då jag är rädd för att bli beroende av något som i längden får mig att må ännu sämre.
Citera
2016-03-03, 10:07
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Är själv trött på det här eviga tjatet om KBT och antidepp, samt lite fysisk träning på det.
Kan själv bli lite trött på inställningen att piller ska hjälpa allting...kan i många fall snarare förvärra måendet.
Citera
2016-03-03, 10:19
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Blir nyfiken.
Exakt vad, skulle du vilja ha utskrivet, om du själv fick välja?

Är själv trött på det här eviga tjatet om KBT och antidepp, samt lite fysisk träning på det. Och så blir man hemskickad med en klapp på huvudet om att nu ska det nog ordna sig, ska du se.
Men jag har ingen aning om vad alternativen skulle vara, då jag är rädd för att bli beroende av något som i längden får mig att må ännu sämre.

Diazepam skulle jag välja.
Citera
2016-03-03, 10:19
Medlem
KringExs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kan själv bli lite trött på inställningen att piller ska hjälpa allting...kan i många fall snarare förvärra måendet.

Kan i många fall rädda liv också
Citera
2016-03-03, 10:22
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KringEx
Kan i många fall rädda liv också
Mjoo, alltid lätt att vända på steken...men i de allra flesta fall så har läkaren bra mycket bättre koll än vad du har på diverse medikamenter och gör en kvalificerad bedömning över vad du behöver och inte behöver.
Och det är väl självklart att motion och terapi hjälper i det långa loppet.

Bensodiazepiner hjälper till exempel mer i det kortare perspektivet.

Men det är klart att om man är knarkare så vill man ha starka mediciner.
Citera
2016-03-03, 10:52
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Mjoo, alltid lätt att vända på steken...men i de allra flesta fall så har läkaren bra mycket bättre koll än vad du har på diverse medikamenter och gör en kvalificerad bedömning över vad du behöver och inte behöver.
Och det är väl självklart att motion och terapi hjälper i det långa loppet.

Bensodiazepiner hjälper till exempel mer i det kortare perspektivet.

Men det är klart att om man är knarkare så vill man ha starka mediciner.

Nja, terapi hjälper inte alla.
Själv är jag inte speciellt mottaglig.
Första gången man är där, kan det vara rätt skönt att få kräka ur sig.
Men sedan blir det mest ett evigt malande, om samma saker om och om igen. Eller någon som mest sitter och hummar, eller kanske en viktigpetter som ska göra "självklara" liknelser som ofta inte alls stämmer utan bara är något denne fått för sig.
Ja, jag har träffat några stycken.

Starka mediciner kan man vilja ha/behöva utan att vara knarkare.
Jag vet t ex. att jag definitivt kommer att behöva dessa om/när någon av mina nära anhöriga går bort, som jag står nära. Det finns många olika anledningar till att dessa kan behövas under perioder i livet. Men visst, försiktighet ska iakttas.

Antidepp fungerar väl bara på en viss procent på befolkningen?
Begriper inte varför alla läkare är så ihärdiga med att skriva ut dessa som någon mirakelkur. Av vissa (många) av dem har jag fått hemska biverkningar som sitter i länge.

Det är egentligen inget större "fel" på mig.
Men jag är en överkänslig typ som "känner in" för mycket och har en hjärna som jobbar i 110 knyck 24/7. Sover därför dåligt, vilket ger ångest, vilket ger dåligt sömn som ger ångest osv. osv. om igen.
Citera
2016-03-03, 13:04
Medlem
För enstaka tillfällen fungerar bensodiazepiner mycket bra. Man blir inte beroende om de används sällan. Det ligger dock ett stort ansvar på patienten att använda tabletterna rätt. Om man tror att man kan ha det som underhållsbehandling mot kontinuerlig ångest så är man ute på djupt vatten. Jag får en burk på 25 tabletter en gång om året när jag besöker läkaren och har bra hjälp av det.
Citera
2016-03-07, 00:31
Medlem
Citat:
Grattis, du har nu nått nivå 1.
Vissa blir hjälpta av citalopram, så jag hoppas att du är en av dem.
Annars lär du få prova tillägg med mirtazapin (som ger viktuppgång, men bra sömn).
Därefter finns ett otal olika alternativ.

Ingen KBT?
(Jag skulle f-n kunna bli läkare )

Jag fick panik av tanken på att ta dessa tabletter så jag har tagit beslutet att försöka utan. Ska ringa till läkaren imorgon igen och se om jag kan få Atarax eller bara sömntabletter istället.

Har redan testat KBT under hösten, när jag mådde dåligt på grund av en specifik händelse. Tror inte att det skulle hjälpa mot dessa "attacker".
Citera
2016-03-07, 00:40
Medlem
silbersteins avatar
Detta kommer lata lite sjukt och flummigt, men lavendelolja har faktiskt hjalpt mig (invartes bruk). Testade efter att ha last en vetenskaplig studie dar visade sig vara lika effektivt som benzodiazepiner. Kanner inget som helst "rus", men angesten rinner av, och kanner en mental latthet som jag annars upplever ytterst sallan. Har inte lyckats fa tag pa nagon olja som ar livsmedelsgodkand tyvarr, men tankte fuck it iom att det bara ar nagra droppar per dag och inte heller sa nyttigt med narmast konstant angest. Nu hoppas jag bara att effekten haller i sig.

EDIT: Mer info och studier: https://examine.com/supplements/lavender/
Senast redigerad av silberstein 2016-03-07 kl. 01:07.
Citera
2016-03-07, 01:28
Medlem
withnonames avatar
Det bästa är Benzodiazepin för alternativet med ångestladdade individer brukar bli alkohol annars vilket är fan så mycket värre när man använder det i självmedicinerande syfte för ångestdämpning.Den risken ska man väga in också.Det finns folk som dricker sig till sömns etc
Att några få råkar bli beroende är en risk man får ta och börjar man med tex svag dos sobril så minimerar man risken betydligt.
Citera
2016-03-07, 01:59
Bannlyst
Jag inser att många här vill få medicin för ångest. Det fanns en tid i mitt liv där jag ochså hade en ångest som förstörde allt i mitt liv.

Jag kommer i håg en gång när jag gick en promenad och det var en stjärnklar natt. Och jag fick en tanke om att jag skulle förlora fotfästet och åka upp i rymden.

Det låter fånigt, men jag kunde inte åka buss, stå i kö, eller vara en normal person. I Umeå finns det en lång cykelbana från lassarettet ner till stan som jag gått på hundratals gånger. Men jag kunde inte gå på den. Jag gick i halvmeter snö hellre.

Normalt skulle jag som "machokille" normalt fjantat bort. Men jag vet att ångest och paniksyndrom är en väldigt verklig grej som förstör livskvaliteen för många människor.
Senast redigerad av megasaurus 2016-03-07 kl. 02:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in