• 1
  • 2
2016-03-02, 13:35
Medlem
Hej.
Jag undrar om det finns någon medicin som lugnar/dämpar tillfällig ångest men som inte är antidepressiva?

Jag har inte en depression (är nästan säker på det) men ca 2-3 ggr i veckan får jag allvarliga ångestattacker, helt utan anledning. Den senaste tiden har jag fått det ofta vid läggdags vilket har gjort att min sömn har blivit rejält rubbad.

Ringde vårdcentralen imorse och förklarade läget, de tyckte jag i första hand skulle gå och prata med psykolog, vilket jag redan har gjort till och från hela mitt liv. Personligen tror jag inte att det hjälper, det här känns som något annat. De bokade i alla fall in mig på ett läkarbesök, dock fick jag vänta 2 veckor.

Söker hjälp/stöd/råd här så länge. Finns det någon som rekommendera något, vad som helst? Typ vad man kan göra, tänka på eller så. Jag tränar, äter varierad och hyfsat bra kost. Musik hjälper mig en del.

Och finns det något som vet om det finns någon sorts medicin för tillfällig ångest?
Citera
2016-03-02, 14:05
Medlem
SkepticalHippos avatar
Det finns det. Det man kommer börja med är troligen Atarax, en tillfälligt och svagt lugnande tablett. Om det fungerar så bör man vara nöjd med det då den är icke beroendeframkallande. Om det börjar gå mot bensodiazepiner som Sobril eller dylikt så är risken för beroende stor.
Citera
2016-03-02, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkepticalHippo
Det finns det. Det man kommer börja med är troligen Atarax, en tillfälligt och svagt lugnande tablett. Om det fungerar så bör man vara nöjd med det då den är icke beroendeframkallande. Om det börjar gå mot bensodiazepiner som Sobril eller dylikt så är risken för beroende stor.

Okej, tack! Googlade lite och märkte att Atarax verkade vara ett vanligt alternativ. Effekterna verkar dock vara väldigt varierande. Sobril, är det också för tillfällig ångest, eller är det en längre behandlingsperiod?
Citera
2016-03-02, 14:19
Medlem
Shadowcrafts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lezzlie
Okej, tack! Googlade lite och märkte att Atarax verkade vara ett vanligt alternativ. Effekterna verkar dock vara väldigt varierande. Sobril, är det också för tillfällig ångest, eller är det en längre behandlingsperiod?

Tillfällig! Men den är svag, nu har jag inte panikångest men tror att xanor är bäst mot det. Fast den är stark så det är nog inte värt att ha den.
Citera
2016-03-02, 14:25
Medlem
SkepticalHippos avatar
Citat:

Japp, Sobril dämpar för stunden men den är narkotikaklassad och ger ett så att säga berusat lugn (även om det är en av de svagaste i den kategorin). Jag rekommenderar starkt att aldrig ens prova om du skulle bli erbjuden för att inte öka risken för beroende och framtida svår ångest då du en gång måste sluta.

Atarax fungerade för mig då jag hade panikångest. Den "sätter sig inte i huvudet" utan märks inte av förutom att ångesten, för min del, verkade tappa möjligheten att eskalera. Man kan även dubbla den vanliga dosen (1 tablett) utan problem ifall det inte skulle räcka.
Senast redigerad av SkepticalHippo 2016-03-02 kl. 14:46.
Citera
2016-03-02, 14:56
Medlem
Svaret är ja på din fråga men nej på följdfrågan. Läkaren kommer inte ge sig recept.

Undrar du vad för läkemedel som fungerar och varför du inte kommer få dem så kolla forumet om Benzodiazepiner här. Notera att det ligger under droger så förstår du varför du inte kommer få någon medicinsk hjälp på ditt problem.
Citera
2016-03-02, 15:30
Antidepp och KBT är det som rekommenderas för/mot allt nuförtiden.
Har du provat en sort, prova en till. Har du provat 7, så finns det ytterligare 10 de vill pracka på dig.
Är själv inne på min 7:de, tror jag. Blev rävgiftet anafranil, den här gången. Kommer inte att ta dem!

Fick visserligen välja mellan dem och Lyrica, men vågade mig inte på lyrica efter allt jag läst om dem. Så det blev anafranil, som jag då inte visste ett skvatt om. Men det vet jag nu, så nej tack.

I övrigt har jag provat allt från atarax och upp till sobril 10mg och imovane. Har kvar sobrilen, vid behov. Men vetti sjutton om jag tycker att de hjälper.

Det enda jag kan tipsa dig om är att äta, sova bra och röra på dig. Hålla huvudet sysselsatt, men även låta det vila, kanske med hjälp av mindfullness ibland. Undvik även att dricka för mycket alkohol, då det ger ångest i sig.

Lycka till.
Citera
2016-03-02, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5
Har du provat en sort, prova en till. Har du provat 7, så finns det ytterligare 10 de vill pracka på dig.
Är själv inne på min 7:de, tror jag. Blev rävgiftet anafranil, den här gången. Kommer inte att ta dem!

Fick visserligen välja mellan dem och Lyrica, men vågade mig inte på lyrica efter allt jag läst om dem. Så det blev anafranil, som jag då inte visste ett skvatt om. Men det vet jag nu, så nej tack.

I övrigt har jag provat allt från atarax och upp till sobril 10mg och imovane. Har kvar sobrilen, vid behov. Men vetti sjutton om jag tycker att de hjälper.

Det enda jag kan tipsa dig om är att äta, sova bra och röra på dig. Hålla huvudet sysselsatt, men även låta det vila, kanske med hjälp av mindfullness ibland. Undvik även att dricka för mycket alkohol, då det ger ångest i sig.

Lycka till.

10mg sobril är en låg dos av en väldigt svag benzo så är din ångest stark är det nog inte tillräckligt.

Men du har en bra inställning, för det mesta skapar det mer problem med GABA-substanser än fördelarna. Lyrica är extremt svårt att sluta med och detsamma gäller benzo.

Så mitt råd till TS är att acceptera ångesten likt andra känslor så länge den inte förstör ditt liv.

Själv käkar jag benzo och hade vardagen varit hanterbar utan hade jag aldrig rört dem. Det är inte kul att vara beroende oavsett om det fungerar eller ej.
Citera
2016-03-02, 17:06
Medlem
Stormakts avatar
Benso är ett helvete om du blir beroende. Jag hade aldrig börjat bruka det dagligen om det inte vore för psykvården. Trappade ut allt i höstas men har börjat igen för att jag orkar inte med vardagen utan pix.
Citera
2016-03-02, 17:10
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
10mg sobril är en låg dos av en väldigt svag benzo så är din ångest stark är det nog inte tillräckligt.

Men du har en bra inställning, för det mesta skapar det mer problem med GABA-substanser än fördelarna. Lyrica är extremt svårt att sluta med och detsamma gäller benzo.

Så mitt råd till TS är att acceptera ångesten likt andra känslor så länge den inte förstör ditt liv.

Själv käkar jag benzo och hade vardagen varit hanterbar utan hade jag aldrig rört dem. Det är inte kul att vara beroende oavsett om det fungerar eller ej.

Vill inte kapa tråden.
Men undrar om du kan svara på om ångesten kan öka, efter det att man tagit sobril?
Tycker inte att jag får någon större hjälp av dem, men tar ibland en till två tabletter, två ggr dag, tuffa dagar. Det tar toppen av ångesten och gör den uthärdlig, men tar inte på något vis bort den.

Kan känna mig mer ångestfylld dagen efter.
Kan det bero på sobrilen?
Eller är det inbillning?
Citera
2016-03-03, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps3.5

Lycka till.

Tack, du hade faktiskt helt rätt. Jag ringde tillbaka till vårdcentralen igår eftersom jag inte klarade av ångesten. Jag fick en akuttid och fick sitta i ett samtal med en läkare en lång stund. Gissa hur det slutade? Antidepressiva... Har aldrig testat det tidigare och vill egentligen inte ta heller men ångesten jag har är olidlig så jag är beredd att testa allt. Citalopram heter dom.
Citera
2016-03-03, 09:12
Citat:
Tack, du hade faktiskt helt rätt. Jag ringde tillbaka till vårdcentralen igår eftersom jag inte klarade av ångesten. Jag fick en akuttid och fick sitta i ett samtal med en läkare en lång stund. Gissa hur det slutade? Antidepressiva... Har aldrig testat det tidigare och vill egentligen inte ta heller men ångesten jag har är olidlig så jag är beredd att testa allt. Citalopram heter dom.

Grattis, du har nu nått nivå 1.
Vissa blir hjälpta av citalopram, så jag hoppas att du är en av dem.
Annars lär du få prova tillägg med mirtazapin (som ger viktuppgång, men bra sömn).
Därefter finns ett otal olika alternativ.

Ingen KBT?
(Jag skulle f-n kunna bli läkare )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här