Citat:
Jag har ytterligare en fråga: Vad för typ av sko är bäst för en nybörjare? Jag har oftast på mig manchesterbyxor, jeans, mörka uddabyxor och ett par flanellbyxor och till detta är det alltid skjorta och jumper. Att skorna ska vara bruna har jag redan bestämt mig för men det finns trots allt en stor variation av skor och de jag har spanat in på är brogues och munkskor. Vilka mer är värda att köpa som första par kvalitétskor och vilken är att föredra mellan brouges och munkskor?
Det är egentligen två olika variabler du nämner, även om de (speciellt munkskorna) brukar associeras till vissa skotyper. Jag kan spontant komma på sex variabler för att definiera en sko:
Färg
Material på överdelen
Sula
Höjd (lågsko, känga, chukka, låg chukka..)
Och de två du nämner:
Smyckning (i brist på bättre ord) och
Snörning/knäppning
Broguing förekommer ju i flera varianter, oftas som någon form av ränder av hål samt en tåmedaljong. Andra saker som kännetecknar en sko kan vara en annan slags markerad sömn, som en split toe eller något annat spännande.
Ett par skor med broguing är oftast ett par lågskor av typen oxfords eller derbys, dvs. med sluten eller öppen snörning. Det kan även vara ett par kängor. Andra typer av sätt att stänga skorna är någon form av resår (som i chelsea boots), band som spänns åt, som i munkskor eller knappar.
Om du köper ett par dubbla munkskor i någon trevlig mörkbrun eller mörkröd färg eller ett par oxford/derbys med broguemönster tror jag att du kommer bli nöjd hur som helst. Det är användbara typer av skor. Köp ett par som tilltalar dig och som passar dina fötter, annars kommer de ändå inte bli använda.
Lycka till!