2016-03-01, 00:56
Medlem
Sapphiruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burnham
Jag har ytterligare en fråga: Vad för typ av sko är bäst för en nybörjare? Jag har oftast på mig manchesterbyxor, jeans, mörka uddabyxor och ett par flanellbyxor och till detta är det alltid skjorta och jumper. Att skorna ska vara bruna har jag redan bestämt mig för men det finns trots allt en stor variation av skor och de jag har spanat in på är brogues och munkskor. Vilka mer är värda att köpa som första par kvalitétskor och vilken är att föredra mellan brouges och munkskor?

Det är egentligen två olika variabler du nämner, även om de (speciellt munkskorna) brukar associeras till vissa skotyper. Jag kan spontant komma på sex variabler för att definiera en sko:

Färg
Material på överdelen
Sula
Höjd (lågsko, känga, chukka, låg chukka..)

Och de två du nämner:
Smyckning (i brist på bättre ord) och
Snörning/knäppning

Broguing förekommer ju i flera varianter, oftas som någon form av ränder av hål samt en tåmedaljong. Andra saker som kännetecknar en sko kan vara en annan slags markerad sömn, som en split toe eller något annat spännande.

Ett par skor med broguing är oftast ett par lågskor av typen oxfords eller derbys, dvs. med sluten eller öppen snörning. Det kan även vara ett par kängor. Andra typer av sätt att stänga skorna är någon form av resår (som i chelsea boots), band som spänns åt, som i munkskor eller knappar.

Om du köper ett par dubbla munkskor i någon trevlig mörkbrun eller mörkröd färg eller ett par oxford/derbys med broguemönster tror jag att du kommer bli nöjd hur som helst. Det är användbara typer av skor. Köp ett par som tilltalar dig och som passar dina fötter, annars kommer de ändå inte bli använda.

Lycka till!
Citera
2016-03-01, 00:58
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Jag har ytterligare en fråga: Vad för typ av sko är bäst för en nybörjare? Jag har oftast på mig manchesterbyxor, jeans, mörka uddabyxor och ett par flanellbyxor och till detta är det alltid skjorta och jumper. Att skorna ska vara bruna har jag redan bestämt mig för men det finns trots allt en stor variation av skor och de jag har spanat in på är brogues och munkskor. Vilka mer är värda att köpa som första par kvalitétskor och vilken är att föredra mellan brouges och munkskor?

Det beror ju på vad du själv anser vara snyggast. Brogues och munkskor är helt olika rent utseendemässigt. Jag personligen väljer brogues framför munkskor alla dagar i veckan, då jag aldrig skulle ha ett par munkskor på mig. Många känner så om loafers, som jag tycker är riktigt schysst. Man har olika smak och både brogues och munkskor har väl ungefär samma formalitetsgrad. Munkskor har möjligtvis lite högre grad.

Tänk att du köper en sko som du gillar och kommer använda! Både munkskor och brogues är användbara och passar till mycket. Utifrån din klädstil så passar bägge skorna bra.
Citera
2016-03-01, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Det är egentligen två olika variabler du nämner, även om de (speciellt munkskorna) brukar associeras till vissa skotyper. Jag kan spontant komma på sex variabler för att definiera en sko:
Jag skulle nog vilja dela upp smyckning i dels brogue och dels hur den är sydd i övrigt. Kom inte på något bra ord på de senare, men där skulle jag vilja säga wholecut, toe cap, austerity brogue och longwing austerity brogue. Jag har inte sett något exemplar om de sistnämnda dock.
Citera
2016-03-01, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sapphirus
Sen skulle jag nog även vilja ha med sömmen som en ganska definierande faktor. Nu ser man visserligen inte jättestor skillnad på randsydda och durksydda generellt, men om skorna har stormrand påverkar det utseendet rätt drastiskt.
Citera
2016-03-01, 20:48
Medlem
Burnhams avatar
Jag var ute idag på jakt efter ett par second-handskor. Först gick jag till Herr Judit på Östermalm och kollade lite, mycket trevliga skor och personal men inte mycket i min storlek. Efter det åkte jag till deras butik på hornsgatan, inte mycket att hänga i granen där. Sist drog jag mig till A.Marchesan och de hade ett riktigt bra utbud. Det jag märkte var dock att de i princip bara har Allen Edmonds och Vass för det mesta. Jag kan lätt tänka mig att köpa ett par Allen Edmonds utifrån hur de såg ut men hur är de kvalitétsmässigt i jämförelse med C&J?
Citera
2016-03-01, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brogueman
Sen skulle jag nog även vilja ha med sömmen som en ganska definierande faktor. Nu ser man visserligen inte jättestor skillnad på randsydda och durksydda generellt, men om skorna har stormrand påverkar det utseendet rätt drastiskt.
Du tänker nog på blake/rapid. Randsydd och durksydd kan man otroligt lätt se skillnad på.
Citera
2016-03-02, 06:10
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Jag var ute idag på jakt efter ett par second-handskor. Först gick jag till Herr Judit på Östermalm och kollade lite, mycket trevliga skor och personal men inte mycket i min storlek. Efter det åkte jag till deras butik på hornsgatan, inte mycket att hänga i granen där. Sist drog jag mig till A.Marchesan och de hade ett riktigt bra utbud. Det jag märkte var dock att de i princip bara har Allen Edmonds och Vass för det mesta. Jag kan lätt tänka mig att köpa ett par Allen Edmonds utifrån hur de såg ut men hur är de kvalitétsmässigt i jämförelse med C&J?

Allen Edmonds är inte direkt bang for the buck. Varför inte titta på Carlos Santos på Skoaktiebolaget eller Yanko via skolyx? Yanko är förmodligen det mest prisvärda alternativet på den svenska marknaden idag. Otroligt mkt sko för pengarna.
Citera
2016-03-02, 09:57
Medlem
Vergangenheits avatar
Citat:
Allen Edmonds är inte direkt bang for the buck.

Med tanke på att A. Marchesan oftast ligger under tvåtusingen i pris på Allen Edmonds, och då kan de ibland vara i nästan nyskick, så tycker jag det är rätt bra värde för pengarna. Köper man dem nya på annat håll däremot är det kanske inte lika prisvärt, med tanke på dålig dollarkurs osv.
Citera
2016-03-02, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Du tänker nog på blake/rapid. Randsydd och durksydd kan man otroligt lätt se skillnad på.
Jag var lite snabb. Det var blake rapid jag menade.
Citera
2016-03-02, 21:13
Medlem
Stayrudes avatar
Hej! I helgen blev det lite skoshopping, jag var någorlunda begränsad då min kära flickvän har ett 30% personalkort på Åhlens City som jag så länge lovat mig själv att försöka utnyttja nu när jag försöker tänka lite ekonomiskt.
De första paret, ett par svarta Loake Strand semi brouge blev jag blixtförälskad i och knep på en gång tillsammans med ett par orange swims som redan var nedsatta 50%.

Men jag var i första hand på jakt efter ett par bruna dubbelmunkar. Detta hade de dessvärre inte på Åhlens. Jag hittade dock ett par som satt fantastiskt och såg ut precis som jag önskade från Lindeberg. Ja jag vet, det hade knappast varit mitt första handsval men med tanke på priset samt hur fantastiskt de satt på fötterna så klippte jag till ändå mot bättre vetande. Skorna i fråga är:
http://nlyman.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-m%C3%A4n/skor/dressade-skor/j-lindeberg-2184/eng-double-monk-italian-calf-226523-9906/

Nu till min fråga, vad behövs göras innan man använder dom första gången? Har hunnit med att sula om dem. Vilken skokräm ska jag använda mig av för de bruna paret? (länkar du ett passande slår mitt hjärta ett extra slag för dig) Likaså för de svarta Loaken, vilket skokräm passar bäst? Bör jag göra någonting mer än att använda mig av skokräm? Frågorna är många..

Jag ber om ursäkt för att jag inte har letat frenetiskt i tråden även fast jag har försökt läsa så mycket jag bara kan, ibland räcker tiden bara inte till när man är totalt fast i allt från klockor till skor. Help a shoe brother out!
Citera
2016-03-02, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayrude
Hej! I helgen blev det lite skoshopping, jag var någorlunda begränsad då min kära flickvän har ett 30% personalkort på Åhlens City som jag så länge lovat mig själv att försöka utnyttja nu när jag försöker tänka lite ekonomiskt.
De första paret, ett par svarta Loake Strand semi brouge blev jag blixtförälskad i och knep på en gång tillsammans med ett par orange swims som redan var nedsatta 50%.

Men jag var i första hand på jakt efter ett par bruna dubbelmunkar. Detta hade de dessvärre inte på Åhlens. Jag hittade dock ett par som satt fantastiskt och såg ut precis som jag önskade från Lindeberg. Ja jag vet, det hade knappast varit mitt första handsval men med tanke på priset samt hur fantastiskt de satt på fötterna så klippte jag till ändå mot bättre vetande. Skorna i fråga är:
http://nlyman.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-m%C3%A4n/skor/dressade-skor/j-lindeberg-2184/eng-double-monk-italian-calf-226523-9906/

Nu till min fråga, vad behövs göras innan man använder dom första gången? Har hunnit med att sula om dem. Vilken skokräm ska jag använda mig av för de bruna paret? (länkar du ett passande slår mitt hjärta ett extra slag för dig) Likaså för de svarta Loaken, vilket skokräm passar bäst? Bör jag göra någonting mer än att använda mig av skokräm? Frågorna är många..

Jag ber om ursäkt för att jag inte har letat frenetiskt i tråden även fast jag har försökt läsa så mycket jag bara kan, ibland räcker tiden bara inte till när man är totalt fast i allt från klockor till skor. Help a shoe brother out!

Du får nog vara beredd för kritik av Lindeberg skorna, speciellt då dem inte är randsydda.
Angående skovård så tycker jag denna guide är mycket bra: http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/ Annars så bör svar finnas på nästan alla frågor du har, om du söker i tråden.
Gällande vilka produkter som ska användas så kanske detta kit från Skolyx är av intresse: http://www.skolyx.se/sv/skovard/48-skovardspaket-mellan.htm

Annars så kan du välja ett mindre kit eller endast skokrämerna om du redan har borste och skoblock. Saphir Medaille D'or Pommadier och Saphir Pate De Luxe är jag själv mycket nöjd med.
Citera
2016-03-02, 22:49
Medlem
Stayrudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalaspuffarmm
Du får nog vara beredd för kritik av Lindeberg skorna, speciellt då dem inte är randsydda.
Angående skovård så tycker jag denna guide är mycket bra: http://www.shoegazing.se/2013/01/21/skovard-den-kompletta-guiden/ Annars så bör svar finnas på nästan alla frågor du har, om du söker i tråden.
Gällande vilka produkter som ska användas så kanske detta kit från Skolyx är av intresse: http://www.skolyx.se/sv/skovard/48-skovardspaket-mellan.htm

Annars så kan du välja ett mindre kit eller endast skokrämerna om du redan har borste och skoblock. Saphir Medaille D'or Pommadier och Saphir Pate De Luxe är jag själv mycket nöjd med.

Ja jo jag är helt med på att få kritik för munkarna, kändes som att jag klargjorde detta i texten men jag fick dom för ca 1500 kr vilket känns ganska smärtfritt. Om inte annat får de tjänstgöra som fyllemunkar om de inte duger på kontoret!
Jag surfade seriöst in på den bloggen samt guiden ca 10 min efter jag skrev mitt inlägg och jag fick väl i princip all hjälp jag behövde där, vilken pangsida!! Mellanpaketet ska jag definitivt kika närmare på, det såg otroligt intressant ut. Hur hade du gjort med tillvalen? Det står att krämerna är neutrala (men att man får välja färg på en). Vilka av dom hade varit optimalt att beställa med i paketet? Jag har endast 2 par svarta samt 3 par mörkbruna kvalitetsskor.
Och tack för din tid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in