2016-03-02, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stayrude
Hej! I helgen blev det lite skoshopping, jag var någorlunda begränsad då min kära flickvän har ett 30% personalkort på Åhlens City som jag så länge lovat mig själv att försöka utnyttja nu när jag försöker tänka lite ekonomiskt.
De första paret, ett par svarta Loake Strand semi brouge blev jag blixtförälskad i och knep på en gång tillsammans med ett par orange swims som redan var nedsatta 50%.

Men jag var i första hand på jakt efter ett par bruna dubbelmunkar. Detta hade de dessvärre inte på Åhlens. Jag hittade dock ett par som satt fantastiskt och såg ut precis som jag önskade från Lindeberg. Ja jag vet, det hade knappast varit mitt första handsval men med tanke på priset samt hur fantastiskt de satt på fötterna så klippte jag till ändå mot bättre vetande. Skorna i fråga är:
http://nlyman.com/se/kl%C3%A4der-f%C3%B6r-m%C3%A4n/skor/dressade-skor/j-lindeberg-2184/eng-double-monk-italian-calf-226523-9906/

Nu till min fråga, vad behövs göras innan man använder dom första gången? Har hunnit med att sula om dem. Vilken skokräm ska jag använda mig av för de bruna paret? (länkar du ett passande slår mitt hjärta ett extra slag för dig) Likaså för de svarta Loaken, vilket skokräm passar bäst? Bör jag göra någonting mer än att använda mig av skokräm? Frågorna är många..

Jag ber om ursäkt för att jag inte har letat frenetiskt i tråden även fast jag har försökt läsa så mycket jag bara kan, ibland räcker tiden bara inte till när man är totalt fast i allt från klockor till skor. Help a shoe brother out!
Synd att du gjorde det klassiska misstaget att lägga på sparsula i gummi direkt. Skomakaren slipar ned befintlig sula innan ny läggs på, så du gick miste om ett ganska långt tag av användande innan omsulning faktiskt hade behövts, trots blött svenskt väder.
Citera
2016-03-03, 00:06
Medlem
Stayrudes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Synd att du gjorde det klassiska misstaget att lägga på sparsula i gummi direkt. Skomakaren slipar ned befintlig sula innan ny läggs på, så du gick miste om ett ganska långt tag av användande innan omsulning faktiskt hade behövts, trots blött svenskt väder.

Jag gjorde det dock hos Bergmans skomakeri (?) osäker på om det hette exakt så som tydligen ska vara "certifierade" när det kommer till Loake. Det känns väl som att dom om nån ska ha koll på vad som ligger i skons intresse? Så ditt tips till nästa gång är att använda skon för att sedan applicera en sula när originalsulan börjar bli sliten? I detta fall känns det lite som "better safe then sorry" i och med att en omsulning ändå måste göras? Rätta mig gärna om jag har fel, jag vill åt all kunskap jag kan få!
Citera
2016-03-03, 00:37
Medlem
Sven-Gustafs avatar
Citat:
Jag gjorde det dock hos Bergmans skomakeri (?) osäker på om det hette exakt så som tydligen ska vara "certifierade" när det kommer till Loake. Det känns väl som att dom om nån ska ha koll på vad som ligger i skons intresse? Så ditt tips till nästa gång är att använda skon för att sedan applicera en sula när originalsulan börjar bli sliten? I detta fall känns det lite som "better safe then sorry" i och med att en omsulning ändå måste göras? Rätta mig gärna om jag har fel, jag vill åt all kunskap jag kan få!
Du gjorde inget "klassiskt misstag". Många som skriver i sådana här trådar är nybörjare. De bildar klubb och skriver av varandra. Därför kan modeåsikter få ett oproportionerligt stort genomslag - kan via nätet sprida sig världen runt. Många av dem kommer inom en inte så fjärran framtid också att allt oftare låta lägga på en sparsula, allteftersom passionen och nyhetens behag avtar.

Visst, sulslitage är individuellt, både hos sko och användare. Skor med lädersula av normalkvalitet (tämligen usel alltså) som jag tänker använda en lång tid framöver i alla väder och under långa promenader, låter jag sula, direkt eller efter en kort tids användning. Allt annat vore ekonomiskt oförsvarligt och dessutom onödigt bökigt.

Nu invänder vän av trådordning kanske att "Varför inte köpa skor med gummisula direkt?". Därför att den modell man vill ha kanske inte har gummisula och för att en sparsula inte behöver mäta mer än 1,2 mm i tjocklek och därför är osynlig för den som inte ligger på marken och tittar på ens fötter när man spatserar förbi.
Citera
2016-03-03, 07:08
Medlem
Citat:
Kunden får vad den efterfrågar, speciellt om det förbättrar kassan. Jag har traskat omkring med ett par lädersulade Crockett & Jones bench grade sen i augusti utan bry mig om blött väder. Förutom små märken som grus lämnar kan jag inte se att sulan blivit tunnare av slitage. Förutom vid tåspetsen såklart. Jag kan tänka mig att denna sula kommer bära mig ett långt tag trots att jag inte skyr regn. Detta är vad din skomakare slipade bort, något du istället hade kunnat slita bort själv under en lång tid. Skomakare struntar oftast i att avråda kunderna, jag har suttit inne hos bäckmans i Stockholm och väntat på tåjärn och under tiden bevittnade ett nyköp av loake och omedelbar sparsula i gummi utan ett ord från skomakaren om att det är slöseri. Det är nog inte värt att stå och försöka förklara att lädersulor tål mer än vad gemene man tror, så de ger kunden vad denne efterfrågat.
Senast redigerad av ChiLLon 2016-03-03 kl. 07:11.
Citera
2016-03-03, 08:08
Medlem
ShogunAssasins avatar
Citat:
Kunden får vad den efterfrågar, speciellt om det förbättrar kassan. Jag har traskat omkring med ett par lädersulade Crockett & Jones bench grade sen i augusti utan bry mig om blött väder. Förutom små märken som grus lämnar kan jag inte se att sulan blivit tunnare av slitage. Förutom vid tåspetsen såklart. Jag kan tänka mig att denna sula kommer bära mig ett långt tag trots att jag inte skyr regn. Detta är vad din skomakare slipade bort, något du istället hade kunnat slita bort själv under en lång tid. Skomakare struntar oftast i att avråda kunderna, jag har suttit inne hos bäckmans i Stockholm och väntat på tåjärn och under tiden bevittnade ett nyköp av loake och omedelbar sparsula i gummi utan ett ord från skomakaren om att det är slöseri. Det är nog inte värt att stå och försöka förklara att lädersulor tål mer än vad gemene man tror, så de ger kunden vad denne efterfrågat.
Din avslappnade inställning till skor hedrar dig!
Citera
2016-03-03, 11:02
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Förutom vid tåspetsen såklart. jag har suttit inne hos bäckmans i Stockholm och väntat på tåjärn

Angående tåjärn, sätter du det på alla dina skor?
Jag tycks slita rätt bra fram vid tårna - kanske beroende på gåstil - är då tåjärn att rekommendera eller är det bara så att man upplever att det slits mycket i fram för att det syns direkt?
Citera
2016-03-03, 11:17
Medlem
Citat:
Ja jo jag är helt med på att få kritik för munkarna, kändes som att jag klargjorde detta i texten men jag fick dom för ca 1500 kr vilket känns ganska smärtfritt. Om inte annat får de tjänstgöra som fyllemunkar om de inte duger på kontoret!
Jag surfade seriöst in på den bloggen samt guiden ca 10 min efter jag skrev mitt inlägg och jag fick väl i princip all hjälp jag behövde där, vilken pangsida!! Mellanpaketet ska jag definitivt kika närmare på, det såg otroligt intressant ut. Hur hade du gjort med tillvalen? Det står att krämerna är neutrala (men att man får välja färg på en). Vilka av dom hade varit optimalt att beställa med i paketet? Jag har endast 2 par svarta samt 3 par mörkbruna kvalitetsskor.
Och tack för din tid!

Inga problem!
Jag skulle köpt både skokräm och vax i en svart och i en valfri brun nyans. Skolyx har kanonbra kundtjänst, så det är bara att maila dem gällande önskemål. Renovateur och renomat kan också vara av intresse, kanske inget du behöver just nu men det är nog bra att ha.
Citera
2016-03-03, 11:45
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:

Sen får man heller inte glömma att Loake har ganska sketna lädersulor,av egen erfarenhet skulle jag säga att det är sämst i sin prisklass. Man ska heller inte glömma att kunden i fråga kanske använder skorna 4-5 gånger i veckan, och då skulle i varje fall jag rekommendera slitsula på skon.

Citat:
Ursprungligen postat av Rasiermesser
Jag tycks slita rätt bra fram vid tårna - kanske beroende på gåstil - är då tåjärn att rekommendera eller är det bara så att man upplever att det slits mycket i fram för att det syns direkt?

Man sliter alltid ner en liten bit av tån direkt, detta avtar sedan. Märker du att du fortfarande sliter betydligt mer på tån än andra delar av sulan skulle jag rekommendera tåjärn. Det är riktigt gött!
Citera
2016-03-03, 11:47
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Keke
Man sliter alltid ner en liten bit av tån direkt, detta avtar sedan. Märker du att du fortfarande sliter betydligt mer på tån än andra delar av sulan skulle jag rekommendera tåjärn. Det är riktigt gött!

Tack, får testa på ett par och se hur det känns (det finns en estetik i tåjärn också tycker jag).
Citera
2016-03-03, 11:53
Medlem
Mr.Kekes avatar
Citat:
Tack, får testa på ett par och se hur det känns (det finns en estetik i tåjärn också tycker jag).

Rekommenderar infällda i gummi eller i metall. "hästsko-varianten" är inte mkt att hänga i granen.
Citera
2016-03-03, 11:56
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Rekommenderar infällda i gummi eller i metall. "hästsko-varianten" är inte mkt att hänga i granen.

Bra, tack.
Citera
2016-03-03, 12:47
Medlem
Citat:
Har bara två par än sålänge, tredje är under tillverkning. Båda har tåjärn. På mitt första par lade jag på tåjärn alldeles för snabbt, så på andra paret hade jag is i magen men det verkar som om att jag trycker ifrån rätt rejält med tårna så jag var rätt nära randen innan andra paret fick tåjärn. På mina par under tillverkning lade jag på infällda järn. Jag kommer ha infällda järn på alla mina par hädanefter.

Citat:
Sen får man heller inte glömma att Loake har ganska sketna lädersulor,av egen erfarenhet skulle jag säga att det är sämst i sin prisklass. Man ska heller inte glömma att kunden i fråga kanske använder skorna 4-5 gånger i veckan, och då skulle i varje fall jag rekommendera slitsula på skon.
Nej det ska man ju inte glömma bort, har själv ingen erfarenhet av skor från Loake. Då jag bara har två kvalitetsskor än så länge har jag använt mina C&J 2-3 dagar i veckan så de har sett en hel del bruk sett till hur nya de är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in