2016-03-02, 20:54
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Med tanke på hur mycket "energi" de kan utstråla så är det mer skillnad än du försöker smussla in...

En kropp med lägre emissivitet utstrålar mindre energi än en ideal svartkropp vid samma temperatur. Men nu talade vi om månen, som faktiskt ligger ganska nära en ideal svartkropp.

Citat:
Beror på vad man söker efter eller hur? Från ett astronomiskt-fysiskt område har du kanske en poäng, men när det gäller, som Slyne skulle säga, "Real life", så funkar din ekvation inte bra.

Plancks lag fungerar bra för att beräkna månens svartkroppsstrålning. Sedan kommer den att dränkas i reflekterat solljus, men det innebär inte att månen inte är en ljuskälla, om än blygsam. Svartkroppsstrålningen finns fortfarande där, och bidrar till den totala strålningen.
Citera
2016-03-02, 20:57
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
En kropp med lägre emissivitet utstrålar mindre energi än en ideal svartkropp vid samma temperatur. Men nu talade vi om månen, som faktiskt ligger ganska nära en ideal svartkropp.

Äntligen lite klarspråk. Det bevisar inte bibeln.

Citat:
Plancks lag fungerar bra för att beräkna månens svartkroppsstrålning. Sedan kommer den att dränkas i reflekterat solljus, men det innebär inte att månen inte är en ljuskälla, om än blygsam. Svartkroppsstrålningen finns fortfarande där, och bidrar till den totala strålningen.

Håller inte med.

Varför undvek du min fråga?
Citera
2016-03-02, 21:08
Medlem
KortStubins avatar
Citat:

Citat:
Men är din presenterade definition, av månen som ljuskälla, relevant som ljuskälla i bibeln?:

16 Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, och likaså stjärnorna. 17 Han satte dem på himlavalvet till att lysa över jorden, 18 att härska över dagen och natten och att skilja ljuset från mörkret. Och Gud såg att det var gott.
Citera
2016-03-02, 21:15
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Äntligen lite klarspråk. Det bevisar inte bibeln.

Håller inte med.

Varför undvek du min fråga?

Vad är det du inte håller med om? Att månen samtidigt är en ljuskälla och en reflektor?

Angående din fråga om biblen, så svarade jag innan du lagt till den. Tror inte att Plancks lag finns i bibeln, men nu gällde diskussionen frågan om påståendet att månen är en ljuskälla är formellt korrekt, och det hävdar jag att det är.
Citera
2016-03-02, 21:27
Medlem
Citat:

Då är vi tillbaka vid att precis allting som existerar i atomväg på jorden och på månen då är en ljuskälla. (Bara det finns energi som medför en temperatur över 0K)
Det vi alltså hittills kallat sekundära ljuskällor fast av reflektionsskäl.
Det blir inte korrekt rent språkligt. Så den definitionen duger inte.

Det är också så att ljus, om man definierar det som frekvenser mellan infrarött och ultraviolett överhuvudtaget inte uppkommer vid denna definition.
Citera
2016-03-02, 21:30
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Men är din presenterade definition, av månen som ljuskälla, relevant som ljuskälla i bibeln?:

16 Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, och likaså stjärnorna. 17 Han satte dem på himlavalvet till att lysa över jorden, 18 att härska över dagen och natten och att skilja ljuset från mörkret. Och Gud såg att det var gott.

Nu kom jag in i diskussionen då man trätte om huruvida månen är en ljuskälla eller inte, och det var det jag svarade på.

Detta sagt, så står det inget om ljuskällor i bibeltexten du citerar, om man ska ägna sig åt ordklyveri. Bara "stora ljus" vad det nu är.
Citera
2016-03-02, 21:37
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Nu kom jag in i diskussionen då man trätte om huruvida månen är en ljuskälla eller inte, och det var det jag svarade på.
Jo, det förstod jag. Därför gav jag dig en del av bakgrunden till diskussionen.

Citat:
Detta sagt, så står det inget om ljuskällor i bibeltexten du citerar, om man ska ägna sig åt ordklyveri. Bara "stora ljus" vad det nu är.
Du kan ägna dig åt hur mycket ordklyveri du vill.
Jag påstår inte och har inte påstått att det står ljuskällor i Bibeln.
Citera
2016-03-02, 21:37
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Vad är det du inte håller med om? Att månen samtidigt är en ljuskälla och en reflektor?

Angående din fråga om biblen, så svarade jag innan du lagt till den. Tror inte att Plancks lag finns i bibeln, men nu gällde diskussionen frågan om påståendet att månen är en ljuskälla är formellt korrekt, och det hävdar jag att det är.

Jag hävdar det motsatta.
Citera
2016-03-02, 21:39
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Då är vi tillbaka vid att precis allting som existerar i atomväg på jorden och på månen då är en ljuskälla. (Bara det finns energi som medför en temperatur över 0K) Det vi alltså hittills kallat sekundära ljuskällor fast av reflektionsskäl. Det blir inte korrekt rent språkligt. Så den definitionen duger inte.

Alla kroppar med en temperatur över 0K är primära ljuskällor eftersom de avger svartkroppsstrålning. Sedan kan de också vara sekundära ljuskällor om de reflekterar ljus från någon annan källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Det är också så att ljus, om man definierar det som frekvenser mellan infrarött och ultraviolett överhuvudtaget inte uppkommer vid denna definition.

Jo, en viss del av svartkroppsstrålningen är alltid synligt ljus. Hur stor andel beror på temperaturen. Vid låga temperaturer är andelen liten, men liten är inte samma sak som ingenting.
Citera
2016-03-02, 21:41
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Jo, det förstod jag. Därför gav jag dig en del av bakgrunden till diskussionen.

Du kan ägna dig åt hur mycket ordklyveri du vill. Jag påstår inte och har inte påstått att det står ljuskällor i Bibeln.

Ordklyveri är ju vad man ägnar sig åt i den här tråden. Se t.ex. den oändliga diskussionen av vad ordet "idissla" betyder.
Citera
2016-03-02, 21:49
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ordklyveri är ju vad man ägnar sig åt i den här tråden. Se t.ex. den oändliga diskussionen av vad ordet "idissla" betyder.
Det är ett fenomen, bland andra, som verkar falla dig i smaken.
Du deklarerade ganska tidigt, i inlägg #4668, att du försökte anpassa dig till nivån här inne.
Citera
2016-03-02, 22:09
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Det är ett fenomen, bland andra, som verkar falla dig i smaken. Du deklarerade ganska tidigt, i inlägg #4668, att du försökte anpassa dig till nivån här inne.

Jag brukar ganska sällan besöka den här tråden, men visst, man får ta seden dit man kommer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in