2016-03-02, 20:14
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Nej, du talar om något helt annat. Det är inte ljus, utan annan form av strålning.

Ljus är elektromagnetisk strålning, vilket är vad en svartkropp utstrålar. Våglängden på strålningen är kontinuerligt fördelad enligt Plancks lag. Vid låga temperaturer är det mesta av strålningen lågenergetisk, alltså infrarött ljus och ännu längre våglängder, men en mindre del kommer fortfarande att avges i form av synligt ljus, om det är det du menar med ljus.
Citera
2016-03-02, 20:14
Medlem
S.Gangbangsdottirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Svartkroppsstrålning innebär att termisk energi omvandlas till elektromagnetisk strålningsenergi.

En rumpa är också en ljuskälla så länge den har en temperatur ovan den absoluta nollpunkten, vilket de flesta rumpor har. Dock är den inte en lika ideal svartkropp som månen, så approximationen av Plancks lag blir sämre.

Du vet, liksom jag vet, att det där är bara punktknulleri.
Citera
2016-03-02, 20:19
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ljus är elektromagnetisk strålning, vilket är vad en svartkropp utstrålar. Våglängden på strålningen är kontinuerligt fördelad enligt Plancks lag. Vid låga temperaturer är det mesta av strålningen lågenergetisk, alltså infrarött ljus och ännu längre våglängder, men en mindre del kommer fortfarande att avges i form av synligt ljus, om det är det du menar med ljus.

Det var ju synligt ljus vi diskuterade här, och all eventuell strålning som månen utsänder som inte är synlig från jorden blir då meningslös för diskussionen.
Citera
2016-03-02, 20:20
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Misstänker att vi är i samma båt arbetsmässigt då eftersom vi även berör fackverk i arbetet.

Takstolar, menar du?
Citera
2016-03-02, 20:21
Medlem
Citat:
Ljus är elektromagnetisk strålning, vilket är vad en svartkropp utstrålar.

Bland annat en svart kropp, allt annat som är > 0 k avger elektro magnetisk strålning.

Citat:
Våglängden på strålningen är kontinuerligt fördelad enligt Plancks lag.

Hos en svart kropp ja.

Citat:
Vid låga temperaturer är det mesta av strålningen lågenergetisk, alltså infrarött ljus och ännu längre våglängder, men en mindre del kommer fortfarande att avges i form av synligt ljus, om det är det du menar med ljus.

plattityd om jag får vara ärlig.
Citera
2016-03-02, 20:23
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Svartkroppsstrålning innebär att termisk energi omvandlas till elektromagnetisk strålningsenergi.

En rumpa är också en ljuskälla så länge den har en temperatur ovan den absoluta nollpunkten, vilket de flesta rumpor har. Dock är den inte en lika ideal svartkropp som månen, så approximationen av Plancks lag blir sämre.

Så länge som man inte kan se en bar rumpa i ett helt förslutet och mörklagt rum så blir denna invändning om dess ytterst obetydliga funktion som ljuskälla helt meningslös i sammanhanget.
Citera
2016-03-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Så länge som man inte kan se en bar rumpa i ett helt förslutet och mörklagt rum så blir denna invändning om dess ytterst obetydliga funktion som ljuskälla helt meningslös i sammanhanget.

Touche!
Citera
2016-03-02, 20:29
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Gangbangsdottir
Du vet, liksom jag vet, att det där är bara punktknulleri.

Det är ju det folk sysslar med i den här tråden. Mycket trams om månen, takstolar och idisslande harar. Jag försökte bara anpassa mig till trådens intellektuella nivå.
Citera
2016-03-02, 20:30
Medlem
Citat:
Det är ju det folk sysslar med i den här tråden. Mycket trams om månen, takstolar och idisslande harar. Jag försökte bara anpassa mig till trådens intellektuella nivå.

Flå't mig.
Citera
2016-03-02, 20:32
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Bland annat en svart kropp, allt annat som är > 0 k avger elektro magnetisk strålning.

Hos en svart kropp ja.

Nej, det är ingen principiell skillnad mellan en svartkropp och andra kroppar. Alla kroppar avger strålning om de har en temperatur > 0K. Dock blir strålningens fördelning över våglängderna enklare att beräkna för en ideal svartkropp, som exakt följer Plancks lag.

Citat:
plattityd om jag får vara ärlig.

Kanske det. Men icke desto mindre sant.
Citera
2016-03-02, 20:37
Medlem
Citat:
Nej, det är ingen principiell skillnad mellan en svartkropp och andra kroppar.

Med tanke på hur mycket "energi" de kan utstråla så är det mer skillnad än du försöker smussla in...

Citat:
Alla kroppar avger strålning om de har en temperatur > 0K.

Agreed. ( (FB) Är Bibeln sann ?)

Citat:
Dock blir strålningens fördelning över våglängderna enlare att beräkna för en ideal svartkropp, som exakt följer Plancks lag.

Beror på vad man söker efter eller hur? Från ett astronomiskt-fysiskt område har du kanske en poäng, men när det gäller, som Slyne skulle säga, "Real life", så funkar din ekvation inte bra.

Citat:
Kanske det. Men icke desto mindre sant.

Kanske, kanske inte.
Senast redigerad av S.Gangbangsdottir 2016-03-02 kl. 20:43.
Citera
2016-03-02, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Fråga istället vilka belägg som finns för att Bibeln är sann. Det skulle vara mer relevant till topic, om Benon kunde presentera något som för diskussionen/debatten framåt.

Okay Benon, ta det ur ett bibliskt perspektiv, vilket någon form av belägg för att den kommer från Gud behöver bevisas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in