Citat:
Ursprungligen postat av
JaneC
Nej, det är vi inte. Att det till helt nyligen funnits en norm som lärts ut att det heter "för dem som" är vi överens om. Vad folk till mans sen sagt, skrivit eller tyckt känts naturligt är ju en annan fråga. Det är också en fråga som blir lite krånglig att svara på då det dels inte finns någon skillnad i de flestas tal och det är svårt att få reda på vad folk egentligen skulle skriva om de fick skriva det som kändes naturligt.
Jag skrev ju detta långt tidigare i tråden utan att du invände då, varför jag trodde att vi hade ett samförstånd på denna punkt.
Citat:
Den är relevant eftersom den illustrerar att vi i svenskan använder "de" i flera olika funktioner där man i närbesläktade språk istället har olika ord för personligt pronomen, demonstrativt pronomen, artikel osv ... Enkla argument som "Det personliga pronominet DE heter dem i oblikt kasus" fungerar därför inte.
Vi kan ju fortfarande analysera vårt mångfacetterade de enligt språkreglerna. Att "andra språk gör på andra sätt" är inte ett särdeles starkt argument för att föredraga den ena eller andra tolkningen.
Citat:
Fast nu kör du ju en fuling och bara förutsätter det du ska "bevisa". Det enda vi vet helt säkert är väl "DE som artikel heter DE i oblikt kasus och absolut inte DEM" och "DE som personligt pronomen heter DEM i oblikt kasus och absolut inte DE". Allt annat blir ju en gråzon och precis det vi nu diskuterar.
Såvitt jag vet är det självständiga demonstrativa pronomenet i objektsform
dem, och ingenting annat. Vill du rucka på det för att få ihop någon teori om "de som" rycker du nog upp så mycket annat med rötterna att du får bygga om en hel del grammatik.
Den etablerade beskrivning av "de som" som jag kritiserat, och som jag trodde att du anslöt dig till, går ut på att "de som" är ett
determinativt pronomen, där
de agerar artikel. Att jag är kritisk till denna tolkning är för att den utgör ett onödigt teoriöverbygge för att förklara ett fenomen som bättre låter sig förklaras i analogi med "Giv den till hon som sitter i kassan", alltså att hela bisatsen utgör stelt objekt.