2016-02-27, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Nej, men det är däremot felaktig svenska. Det ser du om du fortsätter meningen.

De [som jag inte gillar] inkluderar bl.a. S ...

Det är "som" som är objekt inte "de".

Vem har sagt att jag vill fortsätta meningen?
Citera
2016-02-27, 19:42
Bannlyst
Tag dem ogillar jag som.

(Slarvade i all hast.).
Citera
2016-02-27, 19:44
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spacetime.
Vem har sagt att jag vill fortsätta meningen?
Ingen. Jag skrev inte heller att du vill det utan om du gör det. Jag skulle aldrig tvinga dig att fortsätta en mening om du inte själv vill.
Citera
2016-02-27, 19:54
Bannlyst
Jag anser att arbetare utgör en enskild entitet. Jag är mindre säker på de som gör... Finns ju en anledning till att din mening inte fungerar utan "arbetare" medan min fungerar grammatiskt oberoende av den odefinierade identitet för de som uträttar storverk.
Citera
2016-02-27, 20:49
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Jag anser att arbetare utgör en enskild entitet. Jag är mindre säker på de som gör... Finns ju en anledning till att din mening inte fungerar utan "arbetare" medan min fungerar grammatiskt oberoende av den odefinierade identitet för de som uträttar storverk.
Det är bara att erkänna att du har rätt som vanligt. Din analys är ju kristallklar. "medarbetare" är ett egennamn och "Det finns fikabröd för de(n/m) som vill ha" fungerar helt enkelt inte på svenska. Det är helt otänkbart att uttrycka sig så.
Citera
2016-02-27, 21:09
Bannlyst
Citat:
"Det finns fikabröd för de(n/m) som vill ha" fungerar helt enkelt inte på svenska. Det är helt otänkbart att uttrycka sig så.

Det var Du som gav det en röd bock. Jag respekterar om det är ett argument som du vill ha med dig själv.
Senast redigerad av Spacetime. 2016-02-27 kl. 21:18.
Citera
2016-02-27, 22:04
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Det var Du som gav det en röd bock. Jag respekterar om det är ett argument som du vill ha med dig själv.
Jag har sagt det här innan men det tål att sägas igen: Du förstår verkligen ingenting av vad du läser. Det hindrar dig dock, som tur är, sällan från att svara.
Citera
2016-02-28, 05:49
Bannlyst
Givetvis får man använda det språk man själv ser givet.

Jag stöder inte användandet av ordet "dem", men vet att det finns snorkfröknar som tycker annorlunda.

Gott nog! Så länge vi kan förstå varandra så har jag inga övriga klagomål.
Senast redigerad av megasaurus 2016-02-28 kl. 06:00.
Citera
2016-02-29, 04:38
Bannlyst
Citat:
Jag har sagt det här innan men det tål att sägas igen: Du förstår verkligen ingenting av vad du läser.

Det är väl en bedrift om något. Jag har tillkännagett min intellektuella fattigdom i området. Väljer du likväl att inte elaborera kring vad du faktiskt menar blir slutresultatet givetvis förödande. Du, min vän, har uppvisat en oroväckande brist på pedagogik, artighet och allmän klass gentemot en kunskapstörstig skribent med välvilliga intentioner.

Tycker ärligt talat att du borde skämmas.
Citera
2016-02-29, 10:26
Medlem
Citat:
Jag förstår fortfarande inte varför jag inte kan det? Kan inte du höra att "Dem är snälla" låter knäppt och att "De är snälla" låter OK om du säger det högt med läsuttal? Det kan jag. Jag visste inte att det var nåt avancerat partytrick som bara jag behärskade.

Med samma övning finner man att "av de båda" låter knäppt, liksom "av de alla". Hur låter då "av de tre", respektive "av dem tre"? Det senare låter bättre i mina öron.

Citat:
Jag menar det jag skrev. I nästan alla med svenskan besläktade språk så skulle det vara otänkbart med ett personligt pronomen i konstruktionen "de som". Det finns alltså fog för att inte analysera "de" som ett personligt pronomen i svenska. Ingen skulle ju analysera "de" i "de husen" som personligt pronomen trots att alla varianter historiskt sett är samma ord.

Eftersom vi båda är överens om att fenomenet är relativt sentida, är frågan vad denna likhet med andra språk du tycker dig ha upptäckt dock betyder. Har språken genomgått samma förändring oberoende av varandra? Har engelskan påverkat svenskan eller tvärtom? Vad drager du för slutsats av din observation, varför är den relevant här?

Citat:
Jag skrev tidigare "determinativt eller demonstrativt".

Vore det demontrativt, skulle det ju böjas... Faktum är att i tyskan rör det sig om ett demonstrativt pronomen, medan din analys av det svenska exemplet bygger på att det är ett determinativ.

Citat:
Men det spelar ju mindre roll då poängen var att man inte måste analysera det som ett personligt pronomen. Gör man inte det så faller också tvånget att böja.

Det demonstrativa pronomenet "de" böjs, och blir "dem" i ackusativ när det står självständigt.
Citera
2016-02-29, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av megasaurus
Från ett personligt perspektiv kommer jag ihåg det, när jag lät min pappa läsa igenom en av mina första texter på universitetet, och han klagade på att jag skrev "dom", men jag rådfrågade min handledare som sa att det var helt okej, så länge man var konsekvent och inte använde båda begreppen.

Man får naturligtvis skriva hur man vill, och skriver man konsekvent "dom" lär man inte för den skull bli missförstådd. Likväl är de många som tycker att det är barnspråk, och som kanske skulle papperskorga det prototypiska anställningsbrevet skrivet i sådan stil.
Citera
2016-02-29, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är du inte ensam, och kanske heller inte först, att tycka i språkforumet:

(FB) Vad är rätt i följande sammanhang:

Så hänvisade jag också till ett tidigare inlägg av dig i tråden för att klargöra min ståndpunkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in