2015-07-27, 23:49
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Det är löjligt att vara fascinerad av TV program om vad folk har hemma.

Ingen har det om de inte är intresserade av det.

Jealous much?
Avundsjuk för att du inte har ett eget FB-konto eller avundsjuk för att din kvinnomisshandlande fetknopp till våldtäktsman aldrig haft ett hederligt arbete? Inte myckt du...

Svara på frågan istället. Varför är ni två personer som skriver under ett och samma konto? Är det ens tillåtet enligt FBs rigida regelverk?
Senast redigerad av Cineasten 2015-07-27 kl. 23:51.
Citera
2015-07-28, 00:57
Medlem
Dyr konst.
Möbler med klassisk tidlös design av hög kvalite.
Bil som är diskret men dyr.
Citera
2015-07-28, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Dyr konst.

Lägger till dyrt porslin, designer vasar, ljusstakar, inredning, etc... allt krims krams man inte tänker på kostar lite mer.
Citera
2015-07-29, 14:35
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Avundsjuk för att du inte har ett eget FB-konto eller avundsjuk för att din kvinnomisshandlande fetknopp till våldtäktsman aldrig haft ett hederligt arbete? Inte myckt du...

Här är €1000 som jag fick av min familj som jag tänker ge till min man den här månaden,

http://img161.imagevenue.com/img.php?image=180738954_1_123_446lo.jpg

http://img255.imagevenue.com/img.php?image=180753733_3_123_103lo.jpg

när var senaste gången en snygg kvinna gav dig pengar?

Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Svara på frågan istället. Varför är ni två personer som skriver under ett och samma konto? Är det ens tillåtet enligt FBs rigida regelverk?

Det är mer trovärdigt att jag är Babianens bitch om jag lånar hans konto?

Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Lägger till dyrt porslin, designer vasar, ljusstakar, inredning, etc... allt krims krams man inte tänker på kostar lite mer.

Ingen har designer grejer. Man har arvegods och klassiska grejer. Rika människor gillar en klassisk stil.
Citera
2015-07-29, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Här är €1000 som jag fick av min familj som jag tänker ge till min man den här månaden,

http://img161.imagevenue.com/img.php?image=180738954_1_123_446lo.jpg

http://img255.imagevenue.com/img.php?image=180753733_3_123_103lo.jpg

Hahaha, asså OMG.
Citera
2016-02-23, 20:26
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av syndrom
Dyrt proslin och designade dricksglas av dyr karaktär. Som gärna står i ett upplyst vitrinskåp!

Nix, den utrustningen står i skåpen (med massiva luckor) i serveringsgången (om man bor i en våning).
Citera
2016-02-26, 23:05
Medlem
De få rika jag känner, har i alla fall en sak gemensamt. De har minst ett smaklöst, och i det närmaste pinsamt föremål som står stolt framställt, för någon är det en riktigt uppenbart modernt producerad riddarrustning, där bitarna inte riktigt passar med varandra, i för klent gods för att någonsin vara användbar till annat än att hänga hattar, konstiga fjädersaker, och morgonrocken på... för en annan är det ett uppstoppat djur, där prislappen sitter kvar. (också fusk. Inget riktigt djur har fått sätta livet till för produktionens skull)
Hela poängen verkar vara att de har minst ett föremål stolt framställt där folk kan stirra på det och "oha & aha" över de makalösa föremålen som förmögenheten köpt. Samtidigt som ägaren fnissar och är fullt medveten om att hallbordet med brännmärken, klackmärken och repor, som ingen ägnar en tanke åt, är en dyrgrip i något märkligt ädelträ, skrivbordsmodulen i hörnet på "matrummet" är en äkta viktoriansk klenod, osv.
Den enda jag känner som har "gjort" sig förmögen själv, har minst sån här skit framme så att folk kan förundras, och har i stället satsat fullt ut på esoteriskt skräp han själv, och "lilla älsklingen" är så djupt fascinerade av. I dubbelgaraget kunde man ju ha förväntat sig åtminstone en bil, om inte två, eftersom de nu ÄR två med körkort i hushållet... I stället hyr han in sina bilar i en ekonomibyggnad, och hämtar det han vill köra med "den här veckan" med viss regelbundenhet... De får sen stå på uppfarten, tillsammans med hennes Smart Fortwo... Garaget är fullt med arkad, och flipperspel. Nostalgiskt så det förslår, eftersom det är på dem han tjänat så pass med pengar att han kunde gå vidare och "bli rik" enligt egen utsago. Rätt säker på att han inte menar "just de" eller "bara de" spelen, men i alla fall...

Sen är det ju frågan vad som räknas som "välbärgad". För somliga är 5 miljoner på banken, 2 miljoners villa, och fler bilar än man rimligtvis kan använda och allt är betalt, detsamma som att denna någon är "rik" för andra är det ett minimum att boendet ska ha kostat (minst) tvåsiffrigt i miljoner, bilarna ska vara uppenbara skrytobjekt, och allt ska vara belånat så till den milda grad att om banken får en nysning är det bara att lämna ifrån sig grejorna...
B!
Citera
2016-02-28, 04:51
Medlem
Jag har varit i den här tråden tidigare och tjatat. Eftersom jag tycks vara den enda av genuin överklass får jag väl bjuda på mig själv lite till - allt för att serva er där nere i underklassen.

-=Mr B=-, du snackar om "Victorianska" saker - glöm det. Vi i den svenska överklassen föredrar gustavianska saker, svensk rokoko eller dito barock. Lägg märke till att det ska vara saker från tiden - inte gustaviansk STIL, eller rokokoSTIL etc. Då är det eftergjort och nästan alltid enkel biljett till underklassen. Ni underklassare får Googla, så ni fattar skillnaden.

Om vi börjar nedifrån i besticklådan så ska där finnas: Silverbestick, gärna en enkel modell, t ex svensk spetsig - bara det är silver. Snacka aldrig om "äkta silver" eller "gammalt silver" etc - det är underklassmaner. Silver är silver och inget annat, det ska sitta i ryggmärgen.

Högre upp kan det finnas bestick i modern design - gärna Gense Focus de Luxe eller Gense Thebe (Googla om ni inte fattar) eller någon liknande serie. Det finns många varianter här bl a några danska.

Stolarna runt köksbordet kan mycket gärna vara Lilla Åland. Det är som en hemlig kod bland oss i överklassen att ha Malmstens Lilla Åland runt köksbordet. Som ett mensurärr på kinden - bara de invigda vet och förstår. (Googla gärna - men ni i underklassen kommer aldrig att fatta).
Citera
2016-02-28, 14:35
Medlem
Venators avatar
Jag blev också lite nyfiken på vad det viktorianska skulle stå för? Det är ju en brittisk epok förknippad med industrialismens möbler och motsvarar i Sverige riktigt brackig nyrokoko eller nyrenässans. Inte dyr, inte smakfull och tillverkat betydligt mer maskinellt än tidigare produkter. Så möjligen hittar man det hos nyrika utan smak, med undantag från någon enstaka ärvd pjäs.

Håller vi oss till brittisk stil, eftersom någon nu vill föra in det viktorianska, så förknippar jag god stil och (gamla) pengar istället med det georgianska precis som man i Sverige fördrar det äkta gustavianska, som HgF noterar. Så något som Lord Nelson skulle kunna ha haft hemma får definitivt godkänt.

Med andra ord nyklassicism, vare sig i svensk eller brittisk tappning eller i form av äkta franska möbler i Louis XVI. Ett tecken på förfädernas avståndstagande från franska revolutionen inte minst, om det är ärvda möbler.
Citera
2016-03-12, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DarthMaul2000
Dyr konst.

Bilen måste vara diskret... Får ej visa hur rika dem är ...
Citera
2016-03-12, 02:07
Medlem
minhembiogubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag har varit i den här tråden tidigare och tjatat. Eftersom jag tycks vara den enda av genuin överklass får jag väl bjuda på mig själv lite till - allt för att serva er där nere i underklassen.

-=Mr B=-, du snackar om "Victorianska" saker - glöm det. Vi i den svenska överklassen föredrar gustavianska saker, svensk rokoko eller dito barock. Lägg märke till att det ska vara saker från tiden - inte gustaviansk STIL, eller rokokoSTIL etc. Då är det eftergjort och nästan alltid enkel biljett till underklassen. Ni underklassare får Googla, så ni fattar skillnaden.

Om vi börjar nedifrån i besticklådan så ska där finnas: Silverbestick, gärna en enkel modell, t ex svensk spetsig - bara det är silver. Snacka aldrig om "äkta silver" eller "gammalt silver" etc - det är underklassmaner. Silver är silver och inget annat, det ska sitta i ryggmärgen.

Högre upp kan det finnas bestick i modern design - gärna Gense Focus de Luxe eller Gense Thebe (Googla om ni inte fattar) eller någon liknande serie. Det finns många varianter här bl a några danska.

Stolarna runt köksbordet kan mycket gärna vara Lilla Åland. Det är som en hemlig kod bland oss i överklassen att ha Malmstens Lilla Åland runt köksbordet. Som ett mensurärr på kinden - bara de invigda vet och förstår. (Googla gärna - men ni i underklassen kommer aldrig att fatta).
Det är allt en inavlad värld ni lever i
Själv har jag nog aldrig besökt någon som är riktigt rik förutom några storbönder och där finns det ju ingenting speciellt.
Citera
2016-03-12, 02:09
Bannlyst
Slavar (i folkmun betjänter/au pair flickor), robotdammsugare och sedelräknare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in