2016-10-25, 23:13
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Du är riktigt WT. Vem som helst kan köpa biljetter till operan din idiot. Det är ingen som har släktporträtt. Kanske om du äger ett museum.

1) Båtar är medel-klass. Sluta tjata om båtar.

2) Helikopter är för medel-klass idioter med för mycket pengar.

Du har många fantasier. Förmögna kvinnor har vanligtvis inget att göra på dagarna. Så ja de kanske ordnar, fixar, städar, bakar bullar.
Enda inlägget där jag anar irritation från din sida.

Medelklassfolk har vanligtvis inte så mycket pengar att de leker med helikoptrar såvida vi inte snackar radiostyrda sådana förstås. Tillhör man internationellt välutbildad överklass som studerat på engelskspråkigt universitet vet man att det heter överklass, inte över klass eller över-klass. Man vet också att mer stavas more på engelska, inte moar som du envisas med....
Citera
2016-10-26, 08:06
Medlem
Flamsans avatar
Okej jag är bara arbetarklass så vad fattar jag 😉

Nu ska vi se vad jag sett och hört om överklass och jävligt rika.
Bilar ni missade Audi (framför allt om man har vinterboende i Schweiz )
Annars som nämdes MB.

Jävligt rik som bott i USA: smaklös amerikansk smak.
Överklass/adeltja som beskrivits utom frpn Babianen då. Bor i stora dragiga hus och de delar som syns där står ärvegodset. I de privata utrymmena har man möblerat som vi andra blandat allt från IKEA till designer möbler. Och elektronic som vi andra har.
Alltså teve datorer paddor osv.
Djur.
Nybyggda segelbåtar.

Överklassen är människor dom med liksom.

I skåne bor de söder om Malmö eller i Malmö i västra delen.
Citera
2016-10-26, 08:39
Medlem
JBernards avatar
Designade taklampor sin ligger runt en årslön i inköp.
Citera
2016-10-27, 08:13
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Jag har varit i den här tråden tidigare och tjatat. Eftersom jag tycks vara den enda av genuin överklass får jag väl bjuda på mig själv lite till - allt för att serva er där nere i underklassen.

-=Mr B=-, du snackar om "Victorianska" saker - glöm det. Vi i den svenska överklassen föredrar gustavianska saker, svensk rokoko eller dito barock. Lägg märke till att det ska vara saker från tiden - inte gustaviansk STIL, eller rokokoSTIL etc. Då är det eftergjort och nästan alltid enkel biljett till underklassen. Ni underklassare får Googla, så ni fattar skillnaden.

Om vi börjar nedifrån i besticklådan så ska där finnas: Silverbestick, gärna en enkel modell, t ex svensk spetsig - bara det är silver. Snacka aldrig om "äkta silver" eller "gammalt silver" etc - det är underklassmaner. Silver är silver och inget annat, det ska sitta i ryggmärgen.

Högre upp kan det finnas bestick i modern design - gärna Gense Focus de Luxe eller Gense Thebe (Googla om ni inte fattar) eller någon liknande serie. Det finns många varianter här bl a några danska.

Stolarna runt köksbordet kan mycket gärna vara Lilla Åland. Det är som en hemlig kod bland oss i överklassen att ha Malmstens Lilla Åland runt köksbordet. Som ett mensurärr på kinden - bara de invigda vet och förstår. (Googla gärna - men ni i underklassen kommer aldrig att fatta).

Alltså, jag har alltid haft svårt för Focus de Luxe, mina händer kommer inte alls överens med dom.

Men den "rikaste" jag känner till öht går väl omkring med mysbyxor, sliten sweatshirt och dräller runt för sig själv mest. Han har förstås en rimlig syn på sina pengar och har för länge sedan lämnat stadiet att han behöver showa med dom. Men sen att hans "mysbyxor" kostar ett par tusen eller han lagt ner 30-40 miljoner på sitt hem (som utifrån ser ut som en alldaglig 60-talsvilla) är väl en annan sak

Bara dom som vet ser att han har pengar, för resten av världen ser han väldigt WT ut
Citera
2016-10-27, 08:18
Medlem
Enoch.Thulins avatar
En rustning som burits av någon förfader på 1400-talet.
Citera
2016-10-27, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HgF
Stolarna runt köksbordet kan mycket gärna vara Lilla Åland. Det är som en hemlig kod bland oss i överklassen att ha Malmstens Lilla Åland runt köksbordet. Som ett mensurärr på kinden - bara de invigda vet och förstår. (Googla gärna - men ni i underklassen kommer aldrig att fatta).

Får nog sälla mig till underklassen. Tycker Lilla Åland såg ut som en högst ordinär pinnstol. Men det är kanske just det som är grejen...

http://www.ekebymobler.se/lilla-aland-pinnstol-vitoljad-bjork
Senast redigerad av Engineer 2016-10-27 kl. 08:34.
Citera
2018-09-27, 11:23
Medlem
paprikaflickans avatar
Dyra inredningsdetaljer som inte ser dyra ut. Typ prydnadalampor för femsiffriga belopp osv. Det betyder att frugan har mycket tid över till att tänka på inredning och inte har något tak på budgeten.

Ni som säger "fett hemmabiosystem" osv har ingen koll på vad ni pratar om, det låter mer som arbetarklass som fått lite pengar över. Samma sak med "jättestor HD-TV" och andra elektroniksaker. Klart man kan ha en större tv om man har ett större vardagsrum, men det är absolut inte utmärkande för överklass.
Senast redigerad av paprikaflickan 2018-09-27 kl. 11:25.
Citera
2018-09-27, 11:58
Medlem
Flera vinkylar med olika temperatur i. Massa olika fancy viner från världens alla hörn.
Citera
2018-09-27, 12:03
Medlem
WayneJohns avatar
Persiskt matta med prislapp på sjusiffrigt belopp.
Citera
2018-10-01, 12:35
Medlem
Uncle Dukes avatar
Tidskriften Connoiseur, som går ut gratis (!) till alla med över en och en halv miljon kronor i årsinkomst.

Citat:
Ursprungligen postat av paprikaflickan
Dyra inredningsdetaljer som inte ser dyra ut. Typ prydnadalampor för femsiffriga belopp osv. Det betyder att frugan har mycket tid över till att tänka på inredning och inte har något tak på budgeten.

Menar du t ex en konservburk i silver (1000 dollars) eller gem av guld (1500 dollars)? https://www.tiffany.com/accessories/desk/everyday-objects-sterling-silver-tin-can-60559139
Citera
2018-10-04, 15:38
Medlem
Jag hade inte tänkt på möblerna så mycket som jag tänker på vad huset är renoverat med. Ikea eller inte. Vad är det för bänkskiva i köket. Är det trä med lite färg på eller något ordentligt. Vad är det för tvättmaskin osv.

Välbärgade människor enligt min erfarenhet är som alla vi andra med det mesta men betalar det lilla extra där andra skulle vilja. Säng. Garderobs system. Gräsklippare. Renovering. Vitvaror. Det som antingen ska hålla livet ut (själva huset och dess elektronik) eller påverkar livets kvalité (hur man sover, hur man förvarar kläder).

Inte för plottrigt. Viktigt med städat, inget damm. Då dom är upptagna med karriär betalar dom gärna för att få hjälp med städ så dom kan göra annat hemma. Några kostymer med kemtvätt taggar på. Ger känslan att dom tar hand om detaljer då alltså även sitt hem (inte specifikt till välbärgade).

Matbord från mormor eller soffbord. Fint och klassiskt. Antagligen som sagt jobbar dom båda två. Dom lägger inte mycket värde i att springa runt och leta lampor och liknande. Mycket personlighet i hemmet.

Tillägg ett intresse i hemmet, som där visar att pengar finnes. Några samlings objekt på display. Äldre leksaksbilar i plåt. Eller gör en ”study” med ett fint skrivbord och bokhyllor med en massa böcker. Kanske äldre medicinsk litteratur eller en massa svensk historia. Även första världskriget.

Så tycker jag riktig rikedom visar sig. Folk som är födda och uppvuxna i det. Deras hem är inte vita stylade möbler med flashiga kuddar. Med en rik fru som går runt med fixat hår och naglar. Dom är oftast inte så rika som man vill tro. Infödda rika har istället ett speciellt beteende. Mycket bra råvaror och kvalité. En speciell toalett för gäster. Mycket spelar också på åldern du vill visa upp. Är dom yngre eller äldre. Jag har mest fokuserat på 40+ tycker jag.
Citera
2018-10-04, 21:00
Medlem
Månsans avatar
Lilla Åland runt köksbordet i all ära. Är man ett snäpp rikare har man Hans Wegners Y-stol. En typisk rikemanspryl som bara de mest insatta begriper. För vanliga dödliga ser stolen inte särskilt märkvärdig ut, stram design, rent intryck. Rikingar vet dock att detta är den helt rätta köksstolen. När rikingen besöker en annan rikings hem så lägger han genast märke till denna klassiska möbel. Han inser att hans värd är både välbärgad och har samma goda smak som han själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in