Citat:
Ursprungligen postat av
HgF
Jag har varit i den här tråden tidigare och tjatat. Eftersom jag tycks vara den enda av genuin överklass får jag väl bjuda på mig själv lite till - allt för att serva er där nere i underklassen.
-=Mr B=-, du snackar om "Victorianska" saker - glöm det. Vi i den svenska överklassen föredrar gustavianska saker, svensk rokoko eller dito barock. Lägg märke till att det ska vara saker från tiden - inte gustaviansk STIL, eller rokokoSTIL etc. Då är det eftergjort och nästan alltid enkel biljett till underklassen. Ni underklassare får Googla, så ni fattar skillnaden.
Om vi börjar nedifrån i besticklådan så ska där finnas: Silverbestick, gärna en enkel modell, t ex svensk spetsig - bara det är silver. Snacka aldrig om "äkta silver" eller "gammalt silver" etc - det är underklassmaner. Silver är silver och inget annat, det ska sitta i ryggmärgen.
Högre upp kan det finnas bestick i modern design - gärna Gense Focus de Luxe eller Gense Thebe (Googla om ni inte fattar) eller någon liknande serie. Det finns många varianter här bl a några danska.
Stolarna runt köksbordet kan mycket gärna vara Lilla Åland. Det är som en hemlig kod bland oss i överklassen att ha Malmstens Lilla Åland runt köksbordet. Som ett mensurärr på kinden - bara de invigda vet och förstår. (Googla gärna - men ni i underklassen kommer aldrig att fatta).

Alltså, jag har alltid haft svårt för Focus de Luxe, mina händer kommer inte alls överens med dom.
Men den "rikaste" jag känner till öht går väl omkring med mysbyxor, sliten sweatshirt och dräller runt för sig själv mest. Han har förstås en rimlig syn på sina pengar och har för länge sedan lämnat stadiet att han behöver showa med dom. Men sen att hans "mysbyxor" kostar ett par tusen eller han lagt ner 30-40 miljoner på sitt hem (som utifrån ser ut som en alldaglig 60-talsvilla) är väl en annan sak
Bara dom som vet ser att han har pengar, för resten av världen ser han väldigt WT ut