Citat:
Ursprungligen postat av
mvagrippa
Alla vittnesmål innehåller osäkra parametrar, gäller inte minst i MOP. Men Jeppson känner till GM, han lämnar sitt vittnesmål i anslutning till gärningen och han har inte ändrat sin utsaga. Det är tre skäl som av kriminalvetenskapen brukar anses som väsentliga när det gäller att bedöma vittnesmål.
Det är inte trovärdigheten hos Jeppsson som gör att han inte kan användas att utesluta Pettersson utan faktumet att han objektivt kriminalvetenskapligt inte såg nog mycket av mördaren för att kunna identifiera honom eller utesluta att han var en viss identifierad person.
Ja, vittnesmålet lämnas i anslutning till mordet och vid det tillfället utesluter Jeppsson inte Petttersson. Att han många år senare tycker att han i så fall borde gjort det saknar i stort sett bevisvärde och Jeppsson vet knappast mycket nog om vittnesvetenskap för att ha täckning för ett sådant påstående.
Citat:
Påståendet att CP skulle agerat som någon typ av Lars Tingström tycker jag vilar på ytterligt lös grund. Finns i hans bekantskapskrets åtskilligt fler som säger att CP gillade Olof Palme än de som säger att han hatade OP.
Ett par avslutande frågor . Anser du att CP fick mordvapnet av Tingström? Hur och när kom han över det isf?
Om vi övergår till det andra då så måste du lägga märke till att jag inte påstår att det är bevisat att CP var mördaren eller att det finns ovedersägliga bevis på sådant som mordvapen eller motiv.
Vad jag vänder mig emot är påståendet att det skulle vara klarlagt att CP inte var mördaren, vilket det långt ifrån är. Han förblir den i dagsläget mest misstänkte, trots att han förstås formellt juridiskt skall betraktas som oskyldig. De misstankar och indicier som finns mot honom har aldrig förklarats på annat sätt och det är fortfarande en gångbar teori att han var mördaren.
Om vi tar motivet först så vilar det förstås på ett antagande, men motivet är i sig förankrat i fakta och det klart möjliga vad gäller ett politiskt mord. CP var bevisligen vän med Tingström och starkt influerad av honom. Motivet i sig har inte så stor betydelse om man inte på annat sätt kan knyta CP till mordet, men det är och förblir ett klart möjligt motiv där ingenting motsäger att det kan ha förhållit sig så att CP kom att dela Tingströms samhällshat och anse att det var rimligt och gott att hämnas vad som skett mot Tingström och de orättvisor som drabbat denne.
Om man ser till CP: s person så motsäger inte det faktum, om det nu är ett sådant, att CP vid tillfällen uttryckt beundran för Palme att han inte kan ha kommit att se honom som ondskefull och någon som det var rätt att hata.
CP var en ytterst otrevlig missbrukare och pundare som rent uppenbart var kapabel till både starkt hat och starkt vrede och det var det som ytterst behövdes för att kunna bestämma sig för att utföra mordet,eller vilket mord som helst för den delen. Petttersson var precis typen att mörda någon, och så sett stärker även det hans evetuella motivbild.
Om det var så att Pettersson upptäckte paret Palme vid biobesöket, så kan han ha sett det som en chans att handla på det hat han och Tingström hade gemensamt mot myndighetsföreträdare och som då kanaliserades i den högsta av dem. CP hade av allt att döma alltså både tillfälle i form av när, var, hur och motiv som svarar på varför. Knäckfrågan är förstås sedan om han verkligen hade möjlighet i form av ett vapen han också kunde hantera.
Du påstod i ditt inlägg jag besvarade som inledde detta meningsutbyte att motivteorin med Tingström var vederlagd eller diskrediterad. Får jag fråga igen hur du menar? Syftar du på Pelle Svenssons allmänna trovärdighet då? Teorin om Tingstöm och Pettersson står dels och faller inte med PS och dels så är det ingalunda bevisat att Svensson verkligen ljög åtminstone inte på ett sätt som påverkade huvuddragen i vad Tingström hade att säga om sitt och Petterssons förhållande och uppgjorda planer.