2016-02-25, 18:22
Medlem
skitmackans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Haft den tanken, problemet är att det kan ta tid att fixa alla de kurserna, de flesta universiteten kräver 20,6+, sedan får jag ser hur det går till sommaren. Egentligen gick hela provet åt helvete, resultatet speglar verkligen inte min intelligens (finns idioter överallt som tror att ett prov bedömmer allt) problemet är att Hp är Hp, det är så det mäts. Ska verkligen fokusera på grunderna i matten, göra massa gamla prov, lära mig av mina misstag. Några tips när det gäller själva provet? Förberedning? (utöver det som vanligtvis kommer upp här på forumet?)
Ja, det lär vara svårt att komma in på JP nu i höst men under våren är antagningspoängen lägre både för HP och betygskvoterna så det är ju ett alternativ att plugga upp dina kurser under den kommande hösten eller att plugga upp HP. Betygen känns dock som ett säkrare kort, men det beror ju på vad du får på HP om en månad.

Det bästa tipset är enligt mig att läsa några tiotal sidor i den stora tråden om högskoleprovet, den innehåller många goda råd och intressanta diskussioner om högskoleprovet. Du borde öva på din provteknik, kanske bör du göra provet i en annorlunda ordning t.ex. DTK först eller dylikt. Gå till provet så bekväm som möjligt och se till att du kollat upp eventuella lunchställen. Såg att du skrev "la" i trådstarten, skriver du i Göteborg så kanske vi hamnar i samma provsal nu i vår
Citat:
Ursprungligen postat av arr
Skulle nog påstå att matten är viktigare än så. Inställningen inför Matematik öht?
Äh, det är väl inställningen bland gemene man? Matematik är ju inte särskilt viktigt för folk som inte använder det i yrket, det är alltså helt onödigt att lägga massa tid på att lära sig ett så invecklat språk som matematik för att sedan inte ha någon nytta för det ö.h.t.
Citera
2016-02-25, 18:50
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vlast
Har du inga meritpoäng, eller har du glömt och räkna med dem? För om du snittar runt 19 med 2,5 meritpoäng hamnar du i en ganska bekväm position (som du säger kräver väl de flesta över 20,6).

Annars rekommenderar jag att du lånar en matematik 1c eller 2c bok från biblioteket och löser några uppgifter. Läs mycket tidningar, både på svenska och engelska (eller amerikanska, väldigt intressant nu i primärvalstider). Ladda ner någon app på mobilen och läs innan du tex går och lägger dig.

Det är absolut möjligt att höja sig. Du kan höja dig till 1,8 om du vill. Allt beror på hur mycket arbete du är villig att lägga ner. Lägg dig inte på en "realistisk" nivå, och grusa alla "realistiska" förväntningar. Du kan nå vilket resultat du än vill så länge du arbetar hårt för det.

Lycka till! Så kanske vi ses på JP till hösten (överväger att söka).

Jo, problemet är att jag inte kan säga en exakt siffra på mitt snitt i och med att vi inte fått alla betygen än, vill verkligen inte hoppas på för mycket! Går som sagt sista året i gymnasiet vilket innebär att jag fortfarande har lärare i skolan, försöker gå på så många matte-stugor som möjligt, som ja nämnde innan försöker jag besöka chalmers 2 ggr /vecka för att jobba med matten.

Tackar! Jo, ses vi så har vi något och prata om hehe
Citera
2016-02-25, 18:53
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitmackan
Ja, det lär vara svårt att komma in på JP nu i höst men under våren är antagningspoängen lägre både för HP och betygskvoterna så det är ju ett alternativ att plugga upp dina kurser under den kommande hösten eller att plugga upp HP. Betygen känns dock som ett säkrare kort, men det beror ju på vad du får på HP om en månad.

Det bästa tipset är enligt mig att läsa några tiotal sidor i den stora tråden om högskoleprovet, den innehåller många goda råd och intressanta diskussioner om högskoleprovet. Du borde öva på din provteknik, kanske bör du göra provet i en annorlunda ordning t.ex. DTK först eller dylikt. Gå till provet så bekväm som möjligt och se till att du kollat upp eventuella lunchställen. Såg att du skrev "la" i trådstarten, skriver du i Göteborg så kanske vi hamnar i samma provsal nu i vår

Äh, det är väl inställningen bland gemene man? Matematik är ju inte särskilt viktigt för folk som inte använder det i yrket, det är alltså helt onödigt att lägga massa tid på att lära sig ett så invecklat språk som matematik för att sedan inte ha någon nytta för det ö.h.t.

Yes, precis vad min SYV sa, det är ju något och ha i åtanken. Ska verkligen se över min provteknik. Göteborg är mycket riktigt! Ja, när du sätter dig ner i salen så är det bara och skrika "La" den som svarar, yupp jag i guess! Tack för tipsen förövrigt!
Citera
2016-02-25, 23:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TikTok32
Jag är i desperat behov av förbättringar på läsdelen. Jag hinner helt enkelt inte göra alla frågor i tid. Under det riktiga hp gör jag denna del sist, av praktiska skäl därför att jag förmodligen hade lagt halva provtiden på det annars. Det tycks som att jag läser hela texten, då i många fall i onödan eftersom att det inte alltid är nödvändigt för att svara på alla frågor.

Snälla ge mig tips om hur jag kan förbättra läsdelen.
Läs mycket! Och helst snabbt!
Eller trodde du att det fanns någon hemlig hokus pokus?
Citera
2016-02-25, 23:34
Medlem
TikTok32s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Läs mycket! Och helst snabbt!
Eller trodde du att det fanns någon hemlig hokus pokus?

Hemligt hokus pokus var inte direkt det jag var ute efter. Jag undrade snarare över vilka lösningsstrategier som är effektivast, eller något speciellt man kan göra eller tänka på när man ska svara. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan effektivisera sin lösningsstrategi. Alla människor lär inte ha samma sätt att lösa LÄS-uppgifter på, och det skulle tämligen vara orimligt ifall alla dessa olika lösningsstrategier är lika effektiva.

Jag har börjat läsa rätt så mycket nu, har gjort det kanske 1 månad eller så.
Citera
2016-02-26, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TikTok32
Hemligt hokus pokus var inte direkt det jag var ute efter. Jag undrade snarare över vilka lösningsstrategier som är effektivast, eller något speciellt man kan göra eller tänka på när man ska svara. Jag har svårt att tänka mig att man inte kan effektivisera sin lösningsstrategi. Alla människor lär inte ha samma sätt att lösa LÄS-uppgifter på, och det skulle tämligen vara orimligt ifall alla dessa olika lösningsstrategier är lika effektiva.

Jag har börjat läsa rätt så mycket nu, har gjort det kanske 1 månad eller så.

Hur går du själv till väga? Min taktik lyder att läsa frågan först och sedan läser jag texten tills jag finner svaret. Bollar alltså frågan i huvudet tills den är löst samtidigt som jag läser. Upprepar samma procedur på frågorna som återstår. Scannar sedan av hela artikeln för att upptäcka potentiella tolknings- eller slarvfel. Vissa föredrar väl att göra på det motsatta hållet men för mig går det jättebra. Utöver det är uteslutningsmetoden guldvärd på alla delar i HP.

- Läser första frågan och svarsalternativen
- Går igenom så många stycken i texten tills svaret hittas
- Upprepar tills alla frågorna är klara
Citera
2016-02-26, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FRIMPONG
Hur går du själv till väga? Min taktik lyder att läsa frågan först och sedan läser jag texten tills jag finner svaret. Bollar alltså frågan i huvudet tills den är löst samtidigt som jag läser. Upprepar samma procedur på frågorna som återstår. Scannar sedan av hela artikeln för att upptäcka potentiella tolknings- eller slarvfel. Vissa föredrar väl att göra på det motsatta hållet men för mig går det jättebra. Utöver det är uteslutningsmetoden guldvärd på alla delar i HP.

- Läser första frågan och svarsalternativen
- Går igenom så många stycken i texten tills svaret hittas
- Upprepar tills alla frågorna är klara

Då behöver du ju gå igenom texten flera gånger? Hinner du det?

Jag läser igenom frågorna och svarsalternativen tills jag vet vad jag ska leta efter och sedan skumläser jag texten och stryker under nyckelord. Brukar finnas frågor som rör textens helhet också så kan vara bra att försöka förstå det man läser och inte bara söka efter vissa ord.
Citera
2016-02-26, 14:37
Medlem
Hej!

Skrev 76/80 kvant och 63/80 verbalt men behöver lite bättre resultat än så. I nuläget är det orden som mest sätter käppar i hjulet, på vilka jag satte 12/20.

Har pluggat ord på ordprov.se (cirka 5-6 prov per dag i en vecka) så har väl plöjt igenom sisådär 500 ord. Är detta en hållbar strategi? Är det här bästa sättet att lära sig relevanta ord eller bör jag läsa mer istället? Och vad är ett bra sätt att komma ihåg orden på? Repetera dem man fick fel på?
Frågan vänder sig till alla som skrev bra på verbala delen.
Citera
2016-02-26, 15:21
Medlem
ftFates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svinbefruktaren
Då behöver du ju gå igenom texten flera gånger? Hinner du det?

Jag läser igenom frågorna och svarsalternativen tills jag vet vad jag ska leta efter och sedan skumläser jag texten och stryker under nyckelord. Brukar finnas frågor som rör textens helhet också så kan vara bra att försöka förstå det man läser och inte bara söka efter vissa ord.

Frågorna brukar väl komma någorlunda i ordning om jag inte minns fel? Så då är det bara att ta en fråga i taget och sen läsa tills man kommer till frågans del, svara, och sen gå vidare till nästa fråga.

Har dock själv inga problem att gå igenom texterna flera gånger och ändå få god tid över när jag är klar. Men kan tänka mig det är svårt att göra så om man har lägre läshastighet.
Citera
2016-02-26, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applemonitor
Hej!

Skrev 76/80 kvant och 63/80 verbalt men behöver lite bättre resultat än så. I nuläget är det orden som mest sätter käppar i hjulet, på vilka jag satte 12/20.

Har pluggat ord på ordprov.se (cirka 5-6 prov per dag i en vecka) så har väl plöjt igenom sisådär 500 ord. Är detta en hållbar strategi? Är det här bästa sättet att lära sig relevanta ord eller bör jag läsa mer istället? Och vad är ett bra sätt att komma ihåg orden på? Repetera dem man fick fel på?
Frågan vänder sig till alla som skrev bra på verbala delen.

Jag har märkt att träna på MEK och läsförståelse är bättre än att bara plöja igenom ord. Ordprovs MEK är ju bra då man får sätta in orden i ett visst sammanhang och för mig så fastnar betydelsen snabbare. Du kan ju fortsätta med att plöja igenom ord, det är en bra kombination med att träna på MEK.

Kan jag också fråga dig om vad hemligheten till att göra bra på kvant är? Har 45/80 på kvant vilket är 1.0 men måste höja mig till 1.4 på kvantdelen för att allt ska gå vägen, är det möjligt tror du?

Såhär ser mina resultat ut på kvant:
XYZ: 18/24
KVA: 12/20
NOG: 7/12
DTK: 8/24

Hur höjer man sig på DTK?!
Citera
2016-02-26, 15:56
Medlem
edit.
Senast redigerad av Assdefender 2016-02-26 kl. 16:07.
Citera
2016-02-26, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assdefender
Jag har märkt att träna på MEK och läsförståelse är bättre än att bara plöja igenom ord. Ordprovs MEK är ju bra då man får sätta in orden i ett visst sammanhang och för mig så fastnar betydelsen snabbare. Du kan ju fortsätta med att plöja igenom ord, det är en bra kombination med att träna på MEK.

Kan jag också fråga dig om vad hemligheten till att göra bra på kvant är? Har 45/80 på kvant vilket är 1.0 men måste höja mig till 1.4 på kvantdelen för att allt ska gå vägen, är det möjligt tror du?

Såhär ser mina resultat ut på kvant:
XYZ: 18/24
KVA: 12/20
NOG: 7/12
DTK: 8/24

Hur höjer man sig på DTK?!

Ska köra på ORD och försöka hitta något bra MEK isf.

Matten är väldigt enkelt om man har nians samt matte 1 färsk för sig. Lär dig det med andra ord. När jag var klar med matte 1 fick jag 1.8 kvantitativt tex.

Ang dtk, lär dig överslagsberäkning. 622/245 = 0.622/0.245= 0.622*4 ~ 2.5

Och försök läs frågorna noga. Du ska FÖRSTÅ vad som efterfrågas, läs gärna tre gånger. Kolla på diagrammen innan frågorna, och förstå dem.
Kan du visa exempel på svåra frågor?

Ur alla matteprovdelarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in