Hej,
Jag är tjej och har problem med den här typen av relativt enkla uppgifter:
x < 0
Kvantitet I: x3 + x(x + 3) + 4
Kvantitet II: x3 + 3x + 4
a. I är större än II
b. II är större än I
c. I är lika med II
d. informationen är otillräcklig
I mitt huvud är x3 och 3x samma sak (tänker jag fel?).
Så kvantitet I blir i mitt huvud: x3 + x^2 + 3x + 4 = x^2 + 6x + 4
Kvantitet II blir i mitt huvud: 6x + 4
Om x < 0, säg x = -1 blir resultaten således för mig:
Kvantitet I: -1^2 + (6 * -1) + 4 = 1 + -6 + 4 = -1
Kvantitet II: (6 * -1) + 4 = -6 + 4 = -2
Kvantitet I är därför större, d.v.s. svaret är "a." vilket är rätt, men uträkningen är helt fel.
Enligt
http://www.matteboken.se/lektioner/hogskoleprov/vt-2012/kva-provpass-5/uppgift-13 blir svaret också "a." med x = -1, men som ni ser blir där x3 = (-1)^3 istället och 3x = 3 * (-1).
Det här blir så otroligt förvirrande i mitt huvud eftersom jag tänker att x3 och 3x är samma sak. Hur kan jag förstå detta bättre? Vad är det jag gör fundamentalt fel?