2016-02-26, 10:39
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jipeess
japp,
som macatho skriver; du är ju 60-talare och tillhör mao den generation som började hjärntvättas (dvs tvättas ren från kristenheten)

tidigare generationer måste sålunda i högre grad anses lida av denna mentala störning

dagens sekulära generation torde väl höra till den mest mentalt stabila
Skulle dagens sekulära generation på uppmaning och i högre utsträckning spotta på Bibeln, eller bränna upp densamma, för att bekräfta sin sekulära position jämfört med tidigare generationer?
Citera
2016-02-26, 11:09
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
religositet är väl likställt med förståndshandikapp,

Försök med "pådyvlande teism" istället för denna generalisering ... då hänger jag för min del med i en kritik av mental dysfunktionalitet.
Citera
2016-02-26, 11:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macatho
Tror den absolut stora massan av Sveriges befolkning faller under "kristendom light".

Inte ens det. Nominell kristendom är mera precist.
Citera
2016-02-26, 11:34
Medlem
goran744s avatar
Citat:
halojsan

ateister, humanister o annat sekulariserat folk tillskriver ofta generellt teister någon form av mental skada/begränsning/vanföreställning etc etc

är det möjligt för en "hemligt" övertygad teist att undangå upptäckt (bli sjukförklarad) o smälta in i omgivningen utan att mentalstörningen märks?

de flesta andra mentala handikapp av den dignitet som teism tillskrivs, brukar ju ganska snart märkas (psykopati, tvångs/psykotiskt beteende etc)

är det en säkerhetsrisk att låta övertygade skapelsetroende teister arbeta med tex samhällsviktiga funktioner?
Beror väl på vem du vill ha som ditt överhuvud...
Citera
2016-02-26, 11:37
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KortStubin
Skulle dagens sekulära generation på uppmaning och i högre utsträckning spotta på Bibeln, eller bränna upp densamma, för att bekräfta sin sekulära position jämfört med tidigare generationer?

vet inte,
dagens generation verkar iaf mer benägen/modigare till att manifestera att man kastat av sig det religiösa oket
Citera
2016-02-26, 11:38
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
halojsan

ateister, humanister o annat sekulariserat folk tillskriver ofta generellt teister någon form av mental skada/begränsning/vanföreställning etc etc

är det möjligt för en "hemligt" övertygad teist att undangå upptäckt (bli sjukförklarad) o smälta in i omgivningen utan att mentalstörningen märks?

de flesta andra mentala handikapp av den dignitet som teism tillskrivs, brukar ju ganska snart märkas (psykopati, tvångs/psykotiskt beteende etc)

är det en säkerhetsrisk att låta övertygade skapelsetroende teister arbeta med tex samhällsviktiga funktioner?

Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Beror väl på vem du vill ha som ditt överhuvud...

Japp, och så kan man stanna där, eller fortsätta med att nysta upp dom ad hoc premisser som olika "överhuvud"-systemer har som underlag.
Citera
2016-02-26, 11:55
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Försök med "pådyvlande teism" istället för denna generalisering ... då hänger jag för min del med i en kritik av mental dysfunktionalitet.

kallarevaruvill,
i vilken grad man tillkännager sin religiösa tro är väl inte avgörande,
det dysfunktionella ligger väl i det faktum att personen är religiös?
Citera
2016-02-26, 12:00
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
kallarevaruvill,
i vilken grad man tillkännager sin religiösa tro är väl inte avgörande,

Det är inte så mycket en fråga om "grad" (~kvantitet), men snarare en fråga om metod (~kvalitet), vilket gör en stor skillnad.

Citat:

Varför?
Citera
2016-02-26, 12:08
Medlem
jipeesss avatar
Citat:
Det är inte så mycket en fråga om "grad" (~kvantitet), men snarare en fråga om metod (~kvalitet), vilket gör en stor skillnad.

Varför?

fråga inte mig,
försöker bara ta tempen på samhällsklimatet för att bilda mig en uppfattning om vad religiöst folk har att vänta, då alltfler likställer religiös tro med mental efterblivenhet
Citera
2016-02-26, 12:12
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Varför?

Citat:
fråga inte mig,

Vem skall jag då fråga om underlaget för ditt resonemang?
Citera
2016-02-26, 12:33
Medlem
jipeesss avatar
avviker lite från ämnet,
men kan det inte vara så att hur man utövar en viss världsåskådning/tro är avgörande för om det hela kan betraktas som fanatiskt/mentalsjukt el inte?

finns ju många som tror på ufon, utomjordiskt liv etc o det stör väl ingen så länge de håller det för sig själva kan man tycka,

men hur ska man betrakta dessas mentala hälsa när de lägger energi, pengar, lobbytid, propaganda etc för att bygga gigantiskt dyra o stora radioteleskop, satelliter, sonder etc för att leta nån sorts "sanning"/kontakt därute?

finns faktiskt folk som på fullaste allvar tror på detta, hur ska man förhålla sig till sådana individer? med samma misstänksamhet som mot religiösa?
Citera
2016-02-26, 13:41
Medlem
KortStubins avatar
Citat:
avviker lite från ämnet,
men kan det inte vara så att hur man utövar en viss världsåskådning/tro är avgörande för om det hela kan betraktas som fanatiskt/mentalsjukt el inte?

finns ju många som tror på ufon, utomjordiskt liv etc o det stör väl ingen så länge de håller det för sig själva kan man tycka,

men hur ska man betrakta dessas mentala hälsa när de lägger energi, pengar, lobbytid, propaganda etc för att bygga gigantiskt dyra o stora radioteleskop, satelliter, sonder etc för att leta nån sorts "sanning"/kontakt därute?

finns faktiskt folk som på fullaste allvar tror på detta, hur ska man förhålla sig till sådana individer? med samma misstänksamhet som mot religiösa?
Det finns en tråd där du kan ta upp dina frågor:
(FB) Religion - en mentalsjukdom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in