Citat:
Priset på marknaden är vad folk vill betala. Pensionären vill betala marknadspriset, men inte marknadspriset plus skatten som han måste betala när han säljer. Priset för pensionären är alltså högre än priset för barnfamiljen för hus B. Hade det varit perfekt information är det möjligt att barnfamiljen hade kunnat tänka sig att betala skatten för pensionären så att pensionären frigjort hus A, men så vitt jag vet är det otroligt ovanligt med sådan typ av informationsutbyte på bostadsmarknaden.Min poäng är att priset på marknaden är precis vad folk vill betala för det, iaf på husmarknaden. Inklusive skatter. Vad hindrar oss från att säga att lagfart och pantbrev också skapar "suboptimal matchning" ? Eller andra avgifter som tillkommer på det ena huset men inte det andra. "Försämrad matchning" - vad för problem är det egentligen? Alla får inte det man exakt vill ha, big deal?
Citat:
Ett urval av skälen jag sett bland familj och vänner är att barnen flyttat ut och att de inte vill bo så stort själva, att det börjar bli tungt att ta hand om huset, att de föredrar att inte ha en stor trädgård som tar tid, att de vill bo mer centralt, att de inte klarar av att påminnas av deras partner som gått bort efter ett helt liv tillsammans...
Varför vill pensionär flytta från A till B, om det bara är mindre? Är det minskade kostnader i hus B? Har det bättre läge?
Det kan handla om lägre löpande kostnader, men det kan även handla om t ex att huset behöver renoveras och att man inte är intresserad av att leva i en byggarbetsplats eller inte har kapital till det.
http://www.thisismoney.co.uk/money/mortgageshome/article-3245288/We-want-s-expensive-say-older-homeowners-told-downsize-make-space-younger-families.html
Citat:
Faktum är att det är precis såhär enkelt. Ju större värdeökning det varit på en bostad sedan köp, desto större blir kostnaden vid flytt, vilket ökar risken för inlåsning och alltså ökad rigiditet på bostadsmarknaden.
I en komplex marknad där alla har olika krav/önskemål är det inte helt lätt att slänga sig med sådana här enkla exempel. Finns det någon riktig studie gjort på detta?
Här är ett papper som diskuterar skatterelaterade kostnader vid flytt och dess negativa effekt på bostadsmarknaden. Det handlar om en annan skatt, men principen är densamma: http://econweb.ucsd.edu/~miwhite/wasi-white-final.pdf
Här har du mer information rörande transaktionskostnader på bostadsmarknaden, den går säkert att beställa på biblioteket om du inte är tillräckligt intresserad för att köpa den: https://global.oup.com/academic/product/homeownership-and-the-labour-market-in-europe-9780199543946?cc=be&lang=en&
Jag förmodar att det här räcker för att ge dig tillräckligt med nyckelord att söka på för att hitta mer information på egen hand, om du vill förkovra dig i frågan.
Citat:
Vi har en relativt fri marknad då fri prissättning råder. Klart vi har avgifter. Men har vi även en "Suboptimal marknad" gällande allt, då vi har moms på nyproduktion? T.ex. bilar? Eller sätts bilvärden enligt devisen kostnad/krav/önskemål från köparna?
Moms på nyproduktion kan leda till både ökad och minskad välfärd, beroende på produkt. Punktskatter på tobak t ex kan sägas leda till en bättre situation än om det inte varit någon skatt alls på tobak. Samma argument kan användas för bilar, beroende på vad man har för syn på miljön och nyttan i att äga en bil om majoriteten av resorna man gör enkelt kan göras till fot, cykel eller med lokaltrafik.
Citat:
Vad du säger är att barnfamiljen skulle vara egal mellan två identiska objekt som kostar olika mycket för att ägarna haft olika stor värdeökning och lägger skatten på försäljningspriset. Du får gärna förklara varför du tror det.
Här har vi kärnan i argumentationen: "barnfamiljen värderar huset högre än pensionären men att pensionären ändå inte säljer huset till dem som avses."
Min poäng är att med fri prissättning kommer detta justeras, barnfamiljen kommer värdera det tillräckligt högt för att en flytt blir av ändå, och så har priset på hus typ A på marknaden ökat. Att det är "fel" värde, finns det ingen utom ni som kan säga. Det finns oändligt med gömda avgifter och kostnader för olika typer av boenden, och detta är inbyggt i marknaden.
Min poäng är att med fri prissättning kommer detta justeras, barnfamiljen kommer värdera det tillräckligt högt för att en flytt blir av ändå, och så har priset på hus typ A på marknaden ökat. Att det är "fel" värde, finns det ingen utom ni som kan säga. Det finns oändligt med gömda avgifter och kostnader för olika typer av boenden, och detta är inbyggt i marknaden.
Rörande ineffektivitet på bostadsmarknaden: http://www.federalreserve.gov/pubs/ifdp/2006/879/ifdp879r.pdf