2016-02-25, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalmarPoeten
För att ta reda på vad som är hönan och ägget - alltså om det är fler köpare eller säljare på marknaden så kan man se vad gemene man gör först. Köper! Dvs fler objekt på marknaden ger fler köpare - högre priser. Säljer gör man sedan.

Din "källa" nämner fortfarande inget om pris, så jag vet inte varför du fortsätter referera till den som att den bevisar något i den stilen.
Du har säkert rätt om du mäter från dag till dag men det är knappast relevant, det är väl hela flyttkedjan som räknas. Huruvida det finns en undersökning som bevisar prispåverkan vet jag inte, omigen, jag visar bara på att antalet köpare inte ökar utan att utbudet också gör det.
Citera
2016-02-25, 23:07
Medlem
Citat:
Precis, marknadspris är vad folk vill betala. Något hus har en obetald vinstskatt, något hus har ett dåligt tak, något hus måste byta värmesystem. Allt är inlagt i priset. Hittar man två EXAKT likadana hus finns ett ekonomist hinder att byta, men å andra sidan, varför vill man byta till det isf?
Det är en enorm skillnad mellan skatten och taket. Ett tak i dåligt skick sänker värdet på huset, vilket innebär att säljarens WTA och intressentens WTP minskar. Vinstskatten påverkar däremot endast säljarens WTA, intressentens WTP påverkas överhuvudtaget inte.

Citat:
Länken avhandlar väl inte direkt skatt. Om äldreboende är för dyra bör det finnas marknad att bygga nya?

Skatten skapar samma slags effekter: man vill flytta, men det blir för dyrt.

Citat:
Den första länken avhandlar inlåsning ja, men kommer ju faktiskt fram till att det är önskvärt på marknaden då hyresgäster får stanna längre (?). Nu kan man ju hävda att det är pga att hyresbilden ser annorlunda ut i USA, men då faller ju hela meningen med en jämförande studie också.

Noterar också meningen i kommentarerna:
Den första länken handlar om det diskussionen handlar om, det du förnekar existerar med argumentet att marknaden är starkt informationseffektiv.

Citat:
Givetvis, min poäng var att vi hör inte bilhandlare skrika om "suboptimerad marknad" av nya vs begagnade bilar pga moms. Det är inräknat och alla tar det för givet.
Du jämför äpplen och päron.

Citat:
Samma kommer ske med "flyttskatt".
Varför "kommer" det ske, varför sker det inte redan? Och varför säger all tillgänglig information motsatsen?

Citat:
Nja, jag menar att barnfamiljen väljer det ekonomiskt tillgängliga alternativet med de skatter som finns idag. Att marknaden balanserar värdet på de bostäder som har kostnader för köpare (renoveringar?) OCH säljare (Skatt?).
Du verkar dribbla bort dig själv. En pensionär i hus A som vill flytta till hus B, men inte gör det för att skatten gör det för dyrt, frigör inte hus A. Barnfamiljen som hellre bott i hus A köper då hus B. Vi har en situation där ingen vinner, och ingen skatt kommer in till staten från pensionären.

Den första delen är hur "flyttskatten" bromsar rörligheten på bostadsmarknaden, och den andra delen är en illustration av hur det leder till en onödigt dålig matchning på bostadsmarknaden.
Citera
2016-02-25, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBlaBrah
Om någon frågar varför en boll faller till marken förklarar man lämpligen det genom en enkel modell som illustrerar klassisk mekanik. Verkliga bollen är inte helt runda och genererar friktion mot luften och nog blåser det lite också och klassisk mekanik är ändå bara en approximation o.s.v. Men det är inte rimliga invändningar eftersom det är bollen i modellen man studerar. Och förhoppningsvis hjälper det en att förstå den relevanta mekanismen.

På samma sätt förstår man hur reaskatten minskar rörligheten på bostadsmarknaden genom att kolla på en väldigt enkel modell. I modellen finns inget utrymme för tyckande och pensionären i den lilla modell vi använde som exempel flyttar faktiskt inte. Vad verkliga pensionärer gör beror naturligtvis på hur många saker som helst, men det är inte en relevant invändning.
Om någon frågar varför en boll faller till marken och du svarar "tyngdkraften" så kommer KalmarPoeten aldrig någonsin gå med på att bollar faller till marken eftersom att vi bara kan bevisa tyngdkraften empiriskt och med enkla experiment - någonting KalmarPoeten inte accepterar.
Citera
2016-02-28, 13:30
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Min poäng är att priset på marknaden är precis vad folk vill betala för det, iaf på husmarknaden. Inklusive skatter. Vad hindrar oss från att säga att lagfart och pantbrev också skapar "suboptimal matchning" ? Eller andra avgifter som tillkommer på det ena huset men inte det andra. "Försämrad matchning" - vad för problem är det egentligen? Alla får inte det man exakt vill ha, big deal?

Inget hindrar dig från att säga att lagfart och pantbrev även hindrar optimal matchning - det stämmer ju, om än i mindre grad än vinstskatten.

Problemet är när det blir sådana belopp att det kraftigt inverkar på hur bostadsmarknaden fungerar. Vad gäller villor och bostadsrätter bedömer jag att det är så just nu, med de kraftiga prisstegringar som varit utan att uppskovsbelopp ökats på i motsvarande grad. Hittills håller även M och MP uttalat med.
Citera
2016-02-29, 00:15
Medlem
Vet inte om det är on topic men skulle inte att återinföra en fastighetsskatt (kombinerat med sänkning av andra skatter så det blir neutralt) kunna lösa knuten utan att röra reavinstskatten, eller kanske till och med öka den så den blir lika som övrig reavinstskatt? Då uppstår ju ett nytt incitament att byta ner sig för de som är "inlåsta".

Jag inbillar mig att lösningen på problemet är återinförd fastighetsskatt i kombination med oändligt uppskjutande av reavinstskatten på den del av vinsten som placeras i nytt boende. Men ni i tråden verkar onekligen bättre bevandrade än jag i dessa frågor.
Citera
2016-02-29, 21:23
Medlem
Trillskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkdays
Vet inte om det är on topic men skulle inte att återinföra en fastighetsskatt (kombinerat med sänkning av andra skatter så det blir neutralt) kunna lösa knuten utan att röra reavinstskatten, eller kanske till och med öka den så den blir lika som övrig reavinstskatt? Då uppstår ju ett nytt incitament att byta ner sig för de som är "inlåsta".

Jag inbillar mig att lösningen på problemet är återinförd fastighetsskatt i kombination med oändligt uppskjutande av reavinstskatten på den del av vinsten som placeras i nytt boende. Men ni i tråden verkar onekligen bättre bevandrade än jag i dessa frågor.
Problemet med fastighetsskatten är att svenskar i gemen lider av en kolossal indoktrinerad brainfart, där de fått lära sig att det är omoraliskt att ta huset från någon som inte kan betala skatten, men fullt moraliskt att ta värdet av dem som producerar värde så de inte kan köpa huset.

/insert meme på någon som suckar djupt
Citera
2016-03-01, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trillske
Problemet med fastighetsskatten är att svenskar i gemen lider av en kolossal indoktrinerad brainfart, där de fått lära sig att det är omoraliskt att ta huset från någon som inte kan betala skatten, men fullt moraliskt att ta värdet av dem som producerar värde så de inte kan köpa huset.

/insert meme på någon som suckar djupt
Jag tror att den största anledningen till att så mycket tycker att det är omoraliskt att ta huset av någon som inte kan betala fastighetsskatten är att den är rörlig och att det är andra än den som bor i huset som bestämmer storleken på den. Om jag köper ett billigt litet hus vid kusten där ingen annan vill bo, varför ska jag straffas med högre skatt och i värsta fall tvingas flytta om det nu skulle råka bli poppis att bo just där?

Man får ju inte högre inkomstskatt bara för att fler vill ha ens jobb
Citera
2016-03-01, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Jag tror att den största anledningen till att så mycket tycker att det är omoraliskt att ta huset av någon som inte kan betala fastighetsskatten är att den är rörlig och att det är andra än den som bor i huset som bestämmer storleken på den. Om jag köper ett billigt litet hus vid kusten där ingen annan vill bo, varför ska jag straffas med högre skatt och i värsta fall tvingas flytta om det nu skulle råka bli poppis att bo just där?

På vilket sätt tvingas du flytta?
Om fastighetsvärderingarna i området ökar massor så ökar ju ditt kapital i motsvarande grad och med en välfungerande banksektor bör du kunna finansiera skatten med ökad belåning av typen "pensionärslån".

Citat:

Måhända inte. Men om din lön ökar i värde ökar även värdet av skattens andel och med progressiv beskattning blir det etter värre.
Senast redigerad av darkdays 2016-03-01 kl. 18:56.
Citera
2016-03-03, 19:01
Medlem
Citat:
På vilket sätt tvingas du flytta?
Rent generellt brukar det vara så att om boendekostnaderna blir större än man har råd med, eller överstiger vad man anser att boendet är värt, så flyttar man.

Citat:
Om fastighetsvärderingarna i området ökar massor så ökar ju ditt kapital i motsvarande grad och med en välfungerande banksektor bör du kunna finansiera skatten med ökad belåning av typen "pensionärslån".
Hur resonerar du när du anser det vara "välfungerande" att belåna sina tillgångar för att ha råd att betala skatt på dem?

Citat:
Måhända inte. Men om din lön ökar i värde ökar även värdet av skattens andel och med progressiv beskattning blir det etter värre.
Den ökade inkomstskatten betalar du när löneökningen realiseras. Du får högre skatt, men det beror på att du har tillgång till mer. Ska det jämföras med fastigheter motsvarar det vinstskatten.
Citera
2016-03-03, 19:17
Medlem
Citat:
Rent generellt brukar det vara så att om boendekostnaderna blir större än man har råd med, eller överstiger vad man anser att boendet är värt, så flyttar man.

Hur resonerar du när du anser det vara "välfungerande" att belåna sina tillgångar för att ha råd att betala skatt på dem?

Vilket är en del av poängen.
Ville bara illustrera att det inte på något sätt är ett tvång, då man alltid har valet att stanna kvar eftersom samma värdeökning som ger skatteökningen också ger låneutrymmet. Huruvida du vill belåna dig eller inte är ditt beslut och knappast något tvång.

Det finns mycket som talar för att både bostadsmarknaden och stadsplaneringen blir mer välfungerande av den incitamentsstruktur som skapas av fastighetsskatter. De flesta andra i-länder har fastighetsskatt, till och med skatteparadis och lågskatteländer har ofta just fastighetsskatt.

Citat:
Den ökade inkomstskatten betalar du när löneökningen realiseras. Du får högre skatt, men det beror på att du har tillgång till mer. Ska det jämföras med fastigheter motsvarar det vinstskatten.

Jag ville inte jämföra det med lön från början, det var du som tog upp liknelsen. Fastighetsskatt är varken jämförbar med skatt på värdeökning eller vinst, den är en ren ägandeskatt.
Senast redigerad av darkdays 2016-03-03 kl. 19:22.
Citera
2016-03-03, 19:36
Medlem
Citat:
Vilket är en del av poängen.
Ville bara illustrera att det inte på något sätt är ett tvång, då man alltid har valet att stanna kvar eftersom samma värdeökning som ger skatteökningen också ger låneutrymmet. Huruvida du vill belåna dig eller inte är ditt beslut och knappast något tvång.
Den typen av ordmärkeri ger ingen tyngd till någonting du säger. Tvärtom.

Citat:
Det finns mycket som talar för att både bostadsmarknaden och stadsplaneringen blir mer välfungerande av den incitamentsstruktur som skapas av fastighetsskatter. De flesta andra i-länder har fastighetsskatt, till och med skatteparadis och lågskatteländer har ofta just fastighetsskatt.
Det är ett svar på en helt annan fråga än den jag ställde.

Citat:
Jag ville inte jämföra det med lön från början, det var du som tog upp liknelsen. Fastighetsskatt är varken jämförbar med skatt på värdeökning eller vinst, den är en ren ägandeskatt.
Nej, det var det inte. Jag påpekade att det var en dålig jämförelse.
Citera
2016-03-03, 20:38
Medlem
Citat:
Den typen av ordmärkeri ger ingen tyngd till någonting du säger. Tvärtom.

Det var du som pratade om ett flytt-tvång. Jag ville bara visa att det i själva verket var ett "jag vill helst inte belåna mig"-"tvång".

Citat:
Det är ett svar på en helt annan fråga än den jag ställde.

Nej, det var en del av motiven till varför jag kan anse det välfungerande. Kan du förklara vad som är så hemskt med en marginellt ökad (om man ens kan kalla det det) belåning på en fastighet som stigit massor i värde i generella termer?

Citat:
Nej, det var det inte. Jag påpekade att det var en dålig jämförelse.

... I give you... this;

Citat:
Senast redigerad av darkdays 2016-03-03 kl. 20:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in