2016-02-24, 22:11
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, skadeståndet har inte med kommunen att göra, skrev jag det?
Allt detta var en jämförelse vad som prioriteras av kommun/samhälle. Fast vissa verkar ha svårt att ta det till sig.

Det är snarare du som inte förstår, och blandar ihop saker som inte har med varandra att göra.
Citera
2016-02-25, 00:05
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Det är snarare du som inte förstår, och blandar ihop saker som inte har med varandra att göra.
Samhälllets ekonomi är väl i högsta grad relevant, väljer samhället lägga 5-6 % av BNP på att försörja ekonomiska lycksökare så blir det mindre pengar över till annat.
Inklusive sjuka och svaga.
Citera
2016-02-25, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
Såg avsnittet om Nicole Pike igår och bölade som en vattenkvarn.
En sak fick mig att fundera, hur pass medveten är man om sin omgivning vid den där typen av skada? Hon såg klar ut i ögonen och så.

Kan man lära sig att gå och prata efter en sådan skada?
ja med träning kan man kommunisera, en platta i pod, laptop

är första steg
Citera
2016-02-26, 07:40
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Nej, skadeståndet har inte med kommunen att göra, skrev jag det?
Allt detta var en jämförelse vad som prioriteras av kommun/samhälle. Fast vissa verkar ha svårt att ta det till sig.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Samhälllets ekonomi är väl i högsta grad relevant, väljer samhället lägga 5-6 % av BNP på att försörja ekonomiska lycksökare så blir det mindre pengar över till annat.
Inklusive sjuka och svaga.

Jämförelsen fungerar bara om det hade varit ett faktum att innan betydligt mer pengar lades på flyktingvågor så fick man mycket, mycket mer vad gäller anpassning, i det här fallet i form av bidrag för att bygga ett helt nytt hus.

Men så är det inte och har aldrig varit. Kommunerna håller givetvis hårt på dessa pengar då det egentligen inte finns i deras budget. Det är givetvis svinaktigt dyrt att handikappanpassa och något som kommunerna ogärna vill betala för. Nu var de otroligt snåla inledningsvis, men jag gissar att det också finns fler sidor av just den delen av historien än som har presenterats.
Och det är ingen nyhet, så att börja dravla om det i den här tråden är bara patetiskt. Det finns nog tusentals trådar där ämnet faktiskt berörs och inte är något bisarrt sidospår.
Citera
2016-03-14, 21:10
Medlem
JohanHakeliuss avatar
Såg kvällens avsnitt med Jainey vars mor gått bort i cancer. Någon som vet vad Jainey heter i efternamn? Hon var så väldigt söt.
Citera
2016-04-14, 21:33
Medlem
MettaFocks avatar
Gör de återbesök hos de som de hjälpt?
Citera
2016-11-21, 21:23
Medlem
Timeouts avatar
Såg precis Sofias änglar och när dom började räkna upp hennes symptom så satt jag här och sa för mig själv, Borrelia... ta henne till Tyskland för där kan dom det!

När dom kom lite längre i programmet så hade dom tagit henne till Tyskland och hon hade en svår variant av Borrelia och fick genomgå en tuff behandling.
Hoppas innerligt att hon blir frisk igen.

Jävla svenska sjukvård som låter folk lida i onödan för att dom inte kan lära sig att Borrelia finns i olika varianter och kräver annan behandling än en 10 dagars penicillinkur.
Dom kunde ju börja med att ta rätt prover men inte ens det kan dom här i landet.

Hoppas hon blir frisk och familjen får ett mer fungerande liv nu när Sofias änglar har gjort i ordning huset för det behövdes verkligen.

Anki, 30, fick feber – fast i sängen i två år
Det var för två år sedan som Anki, 30, hastigt insjuknade och fick feber – som aldrig gick över.
Hon blev successivt sämre och tappade tolv kilo i vikt på kort tid. Men trots flertal läkarbesök fick Anki och sambon Jonas inte svar på vad det var för fel på Anki.
Till slut sökte Jonas och Anki hjälp på en klinik i Tyskland och bekostade själva massvis med prover. Då fick de äntligen svar på vad det var för fel på Anki – hon var sjuk i en svår variant av borrelia
http://www.expressen.se/noje/anki-30...ngen-i-tva-ar/
Senast redigerad av Timeout 2016-11-21 kl. 21:41.
Citera
2016-12-23, 11:33
Medlem
Clairdunphys avatar
Är det bara jag eller känns det som att sofia gör inget /väldigt lite? Varför går hon runt i snickarkläder när hon inte gör något fysiskt. Känns som hon bara är där för att ta åt sig äta.
Samma sak med inredare i room service. Bara går runt och styr och ställer med hantverkare och sedan tar åt sig all ära när familjen kommer.
Citera
2016-12-23, 14:55
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clairdunphy
Är det bara jag eller känns det som att sofia gör inget /väldigt lite? Varför går hon runt i snickarkläder när hon inte gör något fysiskt. Känns som hon bara är där för att ta åt sig äta.
Samma sak med inredare i room service. Bara går runt och styr och ställer med hantverkare och sedan tar åt sig all ära när familjen kommer.

Det är hon som är programledare och det är hennes roll. Rollen är inte att utföra praktiskt arbete, mer än till ringa del. Jämför med programledarna i exempelvis Gokväll på SVT. De kan gå till den som lagar mat och hjälpa till med småsaker, men uppgiften är att leda programmet.
Citera
2017-01-19, 22:32
Medlem
kukflashs avatar
Ni som kollar på det här programmet blir ni inte deprimerade? Själv hatar jag såna program då blir man bara mer medveten om sin egen dödlighet.. Nej jag lever hellre i ovisshet!!
Citera
2017-01-23, 04:01
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Ni som kollar på det här programmet blir ni inte deprimerade? Själv hatar jag såna program då blir man bara mer medveten om sin egen dödlighet.. Nej jag lever hellre i ovisshet!!
Jo det kan vara deprimerande ibland men det ger även hopp om att livet går vidare för familjer eller människor som har råkat ut för något tragisk.
Jag ser alltid slutet av programmen med en varm känsla inombords.
Livet går alltid vidare på någon vis och det är en tröst och du kanske skulle försöka se det ljusa i stället för att tänka på din egen dödlighet.
Citera
2017-01-23, 04:03
Medlem
Timeouts avatar
Måndag den 30 januari kommer Sofias änglar att sända ett program där dom hjälper mamman och sonen som blev bränd av mammans exsambo Paavo Heiskanen.
Sofias änglar Kanal 5 Måndag 20:00 - 21:00 den 30 januari 2017

Paavo blev själv svårt brännskadad och tog sitt liv ett halvår efter att han kom ut från fängelset.
Tråd finns Man tänder eld på ex och son i Sundbyberg, 25 augusti 2005
(FB) Man tänder eld på ex och son i Sundbyberg, 25 augusti 2005

Vem var Paavo? Ett missbrukande kontrollfreak med psykiska problem. Från en artikel.

"Paavo började röka hasch igen. Först anade inte Yvonne något.
– Han började gapa och skrika och anklaga mig för saker. Till slut ville inte mina vänner hälsa på längre när han var där.
Paavos missbruk blev tyngre. Han började använda amfetamin och hans kontrollbehov blev allt större.
–Han började spionera på mig och kontrollerade min telefon, min post och mina kvitton.
– Han var också enormt osäker på sig själv. Han trodde att jag och mina vänner pratade skit om honom och att vi skrattade åt honom.
När Yvonne upptäckte Paavos missbruk försökte hon först hjälpa honom. Han svor att han skulle sluta – men bröt alltid löftet.
Fortsatte trakassera
Till slut fick Yvonne nog.
Den 1 augusti 2005 flyttade han ut.
– För mig var det en enorm lättnad.
Men han fortsatte trakassera Yvonne. Via sms och telefon. En gång stod han utanför hennes jobb.
Amfetaminen hade gjort att han hamnat i en psykos.
– Han ringde och sa att han var med på TV?4. Han trodde också att det kom ut människor genom eluttagen."
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10962882.ab

Det finns tre artiklar på AB om händelsen. Den första är från 27 sep 2006
Där står mannens namn, Paavo Heiskanen
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10962882.ab

Den andra artikeln är från 3 nov 2006
Paavo Heiskanen hällde bensin över Yvonne och deras 18 månader gamla son och tände på.
Nu har HD valt att inte skärpa hans straff.
- Jag hade hoppats han skulle få livstid. Det är vad jag och mina barn fått, säger Yvonne.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10987789.ab

Den tredje artikeln är från 4 jun 2016
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22911740.ab
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in