2015-04-06, 23:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av phjk
Idag startar den fjärde säsongen av Sofias Änglar!

"KL 20.00 på Kanal5: För ett halvår sedan var Tyra med i en bilolycka. Hennes mamma omkom och Tyra själv blev förlamad i halva kroppen. Nu bor hon hos pappa Daniel som måste hjälpa henne med allt inklusive toalettbestyren. Det är här Sofias Änglar kommer in för att inbringa en strimma hopp för familjen."

https://www.youtube.com/watch?v=VOXysof-D3g

Ska bli trevligt att få gråta lite....!
fyfan vad hemskt det va.
Citera
2015-04-13, 13:33
Medlem
Nytt avsnitt idag.

"Anki och Magnus bor trångt med sina tre barn och två fosterbarn. På tomten står en inredd friggebod, men där bor ingen. För det är Victors hem. Victor är äldste sonen som för ett år sedan begick självmord. Sorgen efter Victor ligger kompakt över hela familjen och Victors bod har stått orörd sedan det hemskaste hände. Sofias änglar - måndag 20.00"

https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater
Citera
2015-04-18, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kehadegi
fyfan vad hemskt det va.

Det var hemskt... Men ändå, vilken stark tjej Tyra är. Det kommer att gå bra för henne trots allt. Men det som stör mig är kommunens agerande. en tolvåring har förlorat sin förmåga att gå och dessutom sin mamma. Vad gör kommunen, jo de krånglar och förhalar den hjälp som hon har rätt att få... Skäms på er kommunbyråkrater!
Citera
2015-04-26, 17:38
Medlem
Usch det är verkligen jobbigt att kolla på Sofias änglar. Man blir alltid tårögd och väldigt rörd. Hade missat att det hade börjat en ny säsong. Kollar på första avsnittet nu, med Tyra. Vilken kämpe. Önskar henne all lycka i framtiden!
Citera
2015-04-27, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phjk
Nytt avsnitt idag.

"Anki och Magnus bor trångt med sina tre barn och två fosterbarn. På tomten står en inredd friggebod, men där bor ingen. För det är Victors hem. Victor är äldste sonen som för ett år sedan begick självmord. Sorgen efter Victor ligger kompakt över hela familjen och Victors bod har stått orörd sedan det hemskaste hände. Sofias änglar - måndag 20.00"

https://www.facebook.com/video.php?v...type=2&theater

Jag gillar programmet men just i det här avsnittet studsade jag till. Hårt att lämna över två barn när familjen redan lider hårt av förlust av den agna sonen. Jag uppfattade det som att det var syskonbarn till någon av föräldrarna. Sen att ta bort det sista de hade kvar av sonen. Jag hoppas verkligen att de fått klartecken innan
Citera
2016-02-23, 18:10
Medlem
Midnightcamis avatar
Såg avsnittet om Nicole Pike igår och bölade som en vattenkvarn.
En sak fick mig att fundera, hur pass medveten är man om sin omgivning vid den där typen av skada? Hon såg klar ut i ögonen och så.

Kan man lära sig att gå och prata efter en sådan skada?
Citera
2016-02-23, 20:15
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami
En sak fick mig att fundera, hur pass medveten är man om sin omgivning vid den där typen av skada? Hon såg klar ut i ögonen och så.

Såg åxå avsnittet. Det är väldigt svårt att ha nån uppfattning om hur hon "har det inne i huvudet". Mamman sa att om 10 år så går Nicole och kan prata. Enligt min erfarenhet så kan dyker det upp följdsjukdomar med åren. Tror tyvärr inte att Nicole kommer att fira sin 40-års dag...
Citera
2016-02-24, 08:08
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midnightcami

Vad som får en att må ännu mer illa är att kommunen inte kan bekosta handikappanpassning. Som bekant så måste det sparas eftersom kommunen har stora utgifter på ett annat område...
Citera
2016-02-24, 15:46
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Vad som får en att må ännu mer illa är att kommunen inte kan bekosta handikappanpassning. Som bekant så måste det sparas eftersom kommunen har stora utgifter på ett annat område...

Fast det är nog extremt få som får bekostat, eller iaf delbekostat, ett helt nybygge för att hon skall kunna bo där. Det är liksom ingen rimlig utgift, så just det kan jag till viss del förstå.

Visst är det trevligt att hon skall få ett privatliv på det viset, men någonstans måste man ju dra gränsen för vad som är rimligt vad gäller offentliga finanser. Nu var de ganska snåla i stort, men att de inte fick pengar till bygget kan jag till fullo förstå.
På samma sätt som jag kan förstå att föräldrarna absolut inte vill sätta henne med en samling pensionärer.
Citera
2016-02-24, 15:51
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Fast det är nog extremt få som får bekostat, eller iaf delbekostat, ett helt nybygge för att hon skall kunna bo där. Det är liksom ingen rimlig utgift, så just det kan jag till viss del förstå.

Visst är det trevligt att hon skall få ett privatliv på det viset, men någonstans måste man ju dra gränsen för vad som är rimligt vad gäller offentliga finanser. Nu var de ganska snåla i stort, men att de inte fick pengar till bygget kan jag till fullo förstå.
På samma sätt som jag kan förstå att föräldrarna absolut inte vill sätta henne med en samling pensionärer.
Hon fick en ramp av kommunen som dom kunde köra rullstolen på....
Dessutom fick hon sitt skadestånd sänkt från 100 000 till 25 000 av Helsingborgs tingsrätt.Föraren som orsakade hennes skada fick 3 månaders fängelse. Han hade somnat bakom ratten i lastbilen.
Sedan får asylsökande bo på ett ombyggt kryssningsfartyg i Härnösand som kostar skattebetalarna 800 000 kronor om dygnet. Rimligt?

Vidrigt är bara förnamnet.
Senast redigerad av Carl Serung 2016-02-24 kl. 16:00.
Citera
2016-02-24, 16:07
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Hon fick en ramp av kommunen som dom kunde köra rullstolen på....
Dessutom fick hon sitt skadestånd sänkt från 100 000 till 25 000 av Helsingborgs tingsrätt.Föraren som orsakade hennes skada fick 3 månaders fängelse. Han hade somnat bakom ratten i lastbilen.
Sedan får asylsökande bo på ett ombyggt kryssningsfartyg som kostar skatebetalarna 800 000 kronor om dygnet.

Vidrigt är bara förnamnet.

Skadeståndet och fängelset har ju knappast kommunen med att göra, så hur inverkar det på deras snålhet? Ej heller kryssningsfartyget då det knappast påverkar Helsingborgs kommun nämnvärt.

Larvigt att tjafsa om äpplen och päron. Visst finns det grava brister i stödet hon och hennes föräldrar fått, men knappast beroende på i sammanhanget helt irrelevanta saker som du listar här
Citera
2016-02-24, 16:10
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av core_
Skadeståndet och fängelset har ju knappast kommunen med att göra, så hur inverkar det på deras snålhet? Ej heller kryssningsfartyget då det knappast påverkar Helsingborgs kommun nämnvärt.

Larvigt att tjafsa om äpplen och päron. Visst finns det grava brister i stödet hon och hennes föräldrar fått, men knappast beroende på i sammanhanget helt irrelevanta saker som du listar här
Nej, skadeståndet har inte med kommunen att göra, skrev jag det?
Allt detta var en jämförelse vad som prioriteras av kommun/samhälle. Fast vissa verkar ha svårt att ta det till sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in