2016-02-14, 23:29
Medlem
Har en fråga angående Globalknivar. De är ju som bekant för dyra för vad man får, men ändå inte fullständigt värdelösa i de flestas tycke. Till vilket pris skulle ni säga att de börjar bli prisvärda? Har nämligen möjlighet att köpa dessa till rätt bra pris, ca 2-300 kr billigare än vad de brukar säljas för beroende på modell. Kan t.ex. köpa en G-2 för ca 650 kr. Tycker ni det skulle vara ett hyfsat köp om man tycker att greppet är ok? Tänker egentligen mest köpa för att ge bort men kanske även någon till mig själv mest för att prova dom under lite längre tid.
Citera
2016-02-15, 00:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMD FB
Jag tänkte köpa en kniv med kolstål för första gången och börja slipa mina knivar själv och inte bara bryna som jag gör nu. Ska man köpa flera olika stenar, en grov och en fin kanske? Varför inte bara köpa den bästa från början om man har råd? Har förstått att det är svårt att slipa med ohira men är det värt att lägga ca 500-1000kr extra på en lättare sten bara för att lära sig.
Förresten är det någon som har ett knivförslag på en kiritsuke och grönsakskniv i kolstål för 1500-2500/st?

Kul att du vill komma igång med slipning.
Jag använder mig av:
Ohishi 1000/6000
Slipstenshållare
Diamantplatta Atoma #600
Strigel+pasta
Nagurasten
Japansk natursten ca 8-10k

Jag skulle säga att ohishistenen är det enda du egentligen behöver (finns på cleancut). Sedan är slipstenshållaren praktisk, men inte nödvändig. Diamantplattan är väldigt händig till planing och grova jobb. Men egentligen kan man klara det med våtsandpapper för en billig peng.

Men är du inte emot att spendera lite så är en ohishi kombi-sten + slipstenshållare + diamantplatta en bra start som räcker långt.

Självklart måste det inte vara en ohishi-sten. King är också trevliga. Men där tar min erfarenhet av vattenstenar slut. Men båda är enligt mig likvärdiga bra stenar med lång hållbarhet.

När det kommer till kolstålsknivar så är jag själv väldigt förtjust i Moritakas knivar. Kurouchi finishen tycker jag är väldigt tilltalande. Och stålmässigt så är Aogami 1&2 och Shirogami 1&2 och Aogami Super bra stål allihopa och du kan väl egentligen inte gå fel med någon av dom. Men Aogami super är bäst av dom.

Hoppas det hjälpte lite!

Mvh
Citera
2016-02-15, 21:28
Medlem
SMD FBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snus93
Kul att du vill komma igång med slipning.
Jag använder mig av:
Ohishi 1000/6000
Slipstenshållare
Diamantplatta Atoma #600
Strigel+pasta
Nagurasten
Japansk natursten ca 8-10k

Jag skulle säga att ohishistenen är det enda du egentligen behöver (finns på cleancut). Sedan är slipstenshållaren praktisk, men inte nödvändig. Diamantplattan är väldigt händig till planing och grova jobb. Men egentligen kan man klara det med våtsandpapper för en billig peng.

Men är du inte emot att spendera lite så är en ohishi kombi-sten + slipstenshållare + diamantplatta en bra start som räcker långt.

Självklart måste det inte vara en ohishi-sten. King är också trevliga. Men där tar min erfarenhet av vattenstenar slut. Men båda är enligt mig likvärdiga bra stenar med lång hållbarhet.

När det kommer till kolstålsknivar så är jag själv väldigt förtjust i Moritakas knivar. Kurouchi finishen tycker jag är väldigt tilltalande. Och stålmässigt så är Aogami 1&2 och Shirogami 1&2 och Aogami Super bra stål allihopa och du kan väl egentligen inte gå fel med någon av dom. Men Aogami super är bäst av dom.

Hoppas det hjälpte lite!

Mvh

Tack så mycket för svar. När det kommer till val av kniv så har jag kommit fram till någon utav de här rackarna.
En hög kniv av kolstål som blir jävligt vass vid rätt slipning samt att den inte oxideras för mycket på bekostnad av skärpan.
Eftersom jag väljer att testa en med kolstål denna gången så undrar jag om man kan ha kniven i många år framöver vid rätt behandling? Jag tar alltid hand om alla köksredskap speciellt det dyra, diskar direkt efter användning, oljat in skärbrädan och arbetsbänken osv.. Nu har jag iofs ingen slip men införskaffar ju det nu samtidigt.
Räcker det med en #1000 och en #6000? Har ett keramiskt bryne sen innan. Behövs något extra för för kolstålet? Börjar den rosta under den korta period medan man slipar den tex? Andra generella tips till kolstål och slipning?
Citera
2016-02-16, 01:32
Medlem
Citat:
Tack så mycket för svar. När det kommer till val av kniv så har jag kommit fram till någon utav de här rackarna.
En hög kniv av kolstål som blir jävligt vass vid rätt slipning samt att den inte oxideras för mycket på bekostnad av skärpan.
Eftersom jag väljer att testa en med kolstål denna gången så undrar jag om man kan ha kniven i många år framöver vid rätt behandling? Jag tar alltid hand om alla köksredskap speciellt det dyra, diskar direkt efter användning, oljat in skärbrädan och arbetsbänken osv.. Nu har jag iofs ingen slip men införskaffar ju det nu samtidigt.
Räcker det med en #1000 och en #6000? Har ett keramiskt bryne sen innan. Behövs något extra för för kolstålet? Börjar den rosta under den korta period medan man slipar den tex? Andra generella tips till kolstål och slipning?

Jag har en 40+ år gammal sabatier i kolstål som jag hittade på en loppis och som jag slipade till, nu är den som ny. Så när det kommer till tid så håller en kniv i kolstål hur länge som helst förutsatt att du tar hand om den. Det låter som at du tar hand om dina prylar så det ska nog inte vara något problem. Men kniven kommer ju få patina med tiden, så den kommer ju inte alltid vara blänkande, men det påverkar inte kniven negativt. Tvärt om, det gör den mer rostmotståndig. Men stör det dig så kan du köpa ett "rostsudd". Det finns på cleancut, det är som en liten slipsten, så kan man putsa bort små fläckar.

Ja det räcker med 1000/6000, Så länge du inte får stora hack i kniven och behöver slipa bort mycket stål. Och har man en grövre sten så är det lätt att man slipar bort för mycket om man inte är van. Så det kan du ju köpa vid ett senare skede när du har fått in tekniken. 6000 duger gott och väl som slutfinish, Jag använder sällan min 8000+ till mina standardknivar.

Något extra tror jag inte du behöver, möjligen det där rostsuddet för en 100ing. När jag har slipat kolstålsknivar så har det bara hänt 1 gång att det börjat rosta. Men då tog jag ett samtal och lät kniven ligga blöt i runt 15 minuter (Slarvigt). Så svaret blir nog nej, det kommer inte rosta under slipningen. Och den lilla lilla rosten som uppkom slipade jag bort på några sekunder.

Det kan också vara bra att veta skillnaden på rost och patina. Rost är röd och patina är mer åt det gråblåa hållet.

https://www.google.se/search?q=patina&biw=1474&bih=771&source=lnms&tbm=i sch&sa=X&ved=0ahUKEwin4PTNgfvKAhVEkCwKHZexAuwQ_AUI BigB#tbm=isch&q=patina+kniv&imgrc=oaNALYGHMO9R5M%3 A

https://www.google.se/search?q=patina&biw=1474&bih=771&source=lnms&tbm=i sch&sa=X&ved=0ahUKEwin4PTNgfvKAhVEkCwKHZexAuwQ_AUI BigB#tbm=isch&q=rust+knife&imgrc=o9dtDeiRP6IY6M%3A

Annars är en kolstålskniv inte så fruktansvärt mycket mer annorlunda än en rostfri, många har en tendens att skrämma upp folk. Men du kommer märka snabbt att så länge du torkar av den efter användning så krävs det inte så jäkla mycket mer pyssel.

När det kommer till dina knivar du valt ut så kan jag bara uttrycka mig om Kurosaki. Jag har en Kurosaki R2 Santoku, så den rostfria serien, och den är ta mig fan helt otrolig. Värd varenda krona. Så jag kan inte tänka mig att hans knivar i kolstål skulle vara något annat är super

Mvh
Citera
2016-02-16, 08:14
Medlem
Pankreatits avatar
Fast kolstål har ett par andra nackdelar också nämligen missfärgning av tex lök, viss smak och lukt.
Därför anser jag att iaf viss patina bör vara kvar då det minskar risken för detta.
Kolsål är mest bara bättre att slipa, där upphör i princip fördelarna.
Men kolstål har charm, det har inte rostfritt enligt mig.
__________________________________________________ _

Såg att 18$ cleavern var på väg! Ska bli kul att jämföra den mot min kai shun clever som är suverän men något för liten.
Citera
2016-02-16, 14:30
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av game-boY
Har en fråga angående Globalknivar. De är ju som bekant för dyra för vad man får, men ändå inte fullständigt värdelösa i de flestas tycke. Till vilket pris skulle ni säga att de börjar bli prisvärda? Har nämligen möjlighet att köpa dessa till rätt bra pris, ca 2-300 kr billigare än vad de brukar säljas för beroende på modell. Kan t.ex. köpa en G-2 för ca 650 kr. Tycker ni det skulle vara ett hyfsat köp om man tycker att greppet är ok? Tänker egentligen mest köpa för att ge bort men kanske även någon till mig själv mest för att prova dom under lite längre tid.
Lyckades fynda en av mina globalknivar för 650 kr på netonnet när dom sålde Global. Ett bra fynd. Tyvärr så blev dom andra knivarna i samlingen betydligt dyrare när dom köptes till vanligt butikspris. Efter att ha hittat den här tråden så ångrar jag nästan att jag började den samlingen, när det finns så mycket andra fina knivar. G2 brukar kosta runt 1100-1200 kr när det inte är rea.
Citera
2016-02-16, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Lyckades fynda en av mina globalknivar för 650 kr på netonnet när dom sålde Global. Ett bra fynd. Tyvärr så blev dom andra knivarna i samlingen betydligt dyrare när dom köptes till vanligt butikspris. Efter att ha hittat den här tråden så ångrar jag nästan att jag började den samlingen, när det finns så mycket andra fina knivar. G2 brukar kosta runt 1100-1200 kr när det inte är rea.

Vi män verkar vilja samla på oss hela serier. I grunden har jag ibland fungerat likadant och jag antar att det är en hjärnskada . Men vad gäller knivar är det bara tråkigt. Jag har ett 20-tal knivar, inte världens största samling med andra ord, men jag har nästan 20 olika fabrikat
Citera
2016-02-16, 18:20
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersArsenik
Vi män verkar vilja samla på oss hela serier. I grunden har jag ibland fungerat likadant och jag antar att det är en hjärnskada .
Inget fel med ordning och reda.
Citat:
Men vad gäller knivar är det bara tråkigt. Jag har ett 20-tal knivar, inte världens största samling med andra ord, men jag har nästan 20 olika fabrikat
Har lite färre knivar men bara två serier. Den gamla serien är på utgång. Gillar inte att blanda serierna. Egentligen så skulle man förmodligen kunna bli nöjd med en serie om så få som bara tre knivar - om det är ett riktigt fint kvalitetshantverk. Det får bli nästa serie. Kanske lite sjukt ändå.
Citera
2016-02-17, 20:29
Medlem
Citat:
Vi män verkar vilja samla på oss hela serier. I grunden har jag ibland fungerat likadant och jag antar att det är en hjärnskada . Men vad gäller knivar är det bara tråkigt. Jag har ett 20-tal knivar, inte världens största samling med andra ord, men jag har nästan 20 olika fabrikat

Jag håller med dig. Mycket roligare att plocka något skoj här och något annat fint där.
Beställningarna på "Ali-klyvaren" skenade rätt bra efter att du facebookat om den. Ska bli kul att höra fler utlåtanden. Jag är fortfarande hur nöjd som helst!

Fick hem en sharpmaker från cc idag. Ska bli intressant att prova. Det blev visst en fujiwara fkm 11 i samma paket 27 cm kockkniv är stort! För priset så tycker jag att man får väldigt mycket kniv för pengarna! F&F är inte perfekt om man ser på handtagsinpassningen, men inga vassa kanter. Som premiäranvändning blev det onsdagstacos med alldeles för finhackade grönsaker. Som budgetalternativ rekommenderas den än så länge...
Citera
2016-02-17, 20:34
Medlem
SMD FBs avatar

Tack för svar! Det blev tillslut en beställning på den http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kurosaki-2-serier/kurosaki/nakiri2015-01-16-15-23-28-detail kniven med de nödvändigaste tillbehören. Vad jag läst mig till så är super blå ett annat namn för Aogami super precis som Shirogami 1 är White 1. Den blåa varianten verkar kunna ha högre potential vad gäller skärpan men det är upp till användaren att ge förutsättningarna för det (behandla den väl) vilket jag såklart kommer göra, kommer ge den lika mycket kärlek och omvårdnad som om jag fött den själv. Hur som helst stämmer detta påstående? Har läst tvetydiga uppgifter om att olja bladet då och då, motverkar inte detta att patina bildas?
En sista fråga som jag för övrigt kommer att erfara med tiden men passar på att fråga ändå är hur länge skärpan håller efter varje slipning om man använder kniven på daglig basis? Jag förstår att det är skillnad på vilka stenar man använder men rent generellt. Hur stor skillnad är det på en vanlig men ändå bra slipning och en slipning på en natursten för 5 - 10k?
Citera
2016-02-17, 21:38
Medlem
Pankreatits avatar
Citat:

Tack för svar! Det blev tillslut en beställning på den http://www.cleancut.se/butik/knivserier/kurosaki-2-serier/kurosaki/nakiri2015-01-16-15-23-28-detail kniven med de nödvändigaste tillbehören. Vad jag läst mig till så är super blå ett annat namn för Aogami super precis som Shirogami 1 är White 1. Den blåa varianten verkar kunna ha högre potential vad gäller skärpan men det är upp till användaren att ge förutsättningarna för det (behandla den väl) vilket jag såklart kommer göra, kommer ge den lika mycket kärlek och omvårdnad som om jag fött den själv. Hur som helst stämmer detta påstående? Har läst tvetydiga uppgifter om att olja bladet då och då, motverkar inte detta att patina bildas?
En sista fråga som jag för övrigt kommer att erfara med tiden men passar på att fråga ändå är hur länge skärpan håller efter varje slipning om man använder kniven på daglig basis? Jag förstår att det är skillnad på vilka stenar man använder men rent generellt. Hur stor skillnad är det på en vanlig men ändå bra slipning och en slipning på en natursten för 5 - 10k?
Fin Nakiri!

Oljan är mer för om du ska förvara den en längre tid.

Nja, hur länge skärpan håller, förutom hur du använder den och stålet, beror mer på vinkel du slipat den i. Ju högre vinkel ju bättre håller eggen men ju högre ju sämre skär den, men hur polerad den är påverkar också. Ju högre grit ju bättre, men skillnaden är nog inte så där jättestor mellan tex 3k och 10k, de andra sakerna påverkar mer.
Huruvida det är natursten eller inte spelar ingen roll utan är mer för själva slipupplevelsen.
Senast redigerad av Pankreatit 2016-02-17 kl. 21:41.
Citera
2016-02-18, 17:50
Medlem
Jag är är ute efter en längre kockkniv för jobbet. Var inne och kände på denna idag, den känns väldigt fint i handen, tycker priset är ganska lågt. Det gör mig alltid lite misstänksam. Kan någon som har bättre koll än mig på stålen tex dePaul säga något om kniven. Är den bra eller kommer jag ångra köpet om ett år?http://www.cleancut.se/butik/knivmodeller/kockknivar/kockkniv2015-04-28-09-56-43-detail
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in