Citat:
Ursprungligen postat av
SMD FB
Jag tänkte köpa en kniv med kolstål för första gången och börja slipa mina knivar själv och inte bara bryna som jag gör nu. Ska man köpa flera olika stenar, en grov och en fin kanske? Varför inte bara köpa den bästa från början om man har råd? Har förstått att det är svårt att slipa med ohira men är det värt att lägga ca 500-1000kr extra på en lättare sten bara för att lära sig.
Förresten är det någon som har ett knivförslag på en kiritsuke och grönsakskniv i kolstål för 1500-2500/st?
Kul att du vill komma igång med slipning.
Jag använder mig av:
Ohishi 1000/6000
Slipstenshållare
Diamantplatta Atoma #600
Strigel+pasta
Nagurasten
Japansk natursten ca 8-10k
Jag skulle säga att ohishistenen är det enda du egentligen behöver (finns på cleancut). Sedan är slipstenshållaren praktisk, men inte nödvändig. Diamantplattan är väldigt händig till planing och grova jobb. Men egentligen kan man klara det med våtsandpapper för en billig peng.
Men är du inte emot att spendera lite så är en ohishi kombi-sten + slipstenshållare + diamantplatta en bra start som räcker långt.
Självklart måste det inte vara en ohishi-sten. King är också trevliga. Men där tar min erfarenhet av vattenstenar slut. Men båda är enligt mig likvärdiga bra stenar med lång hållbarhet.
När det kommer till kolstålsknivar så är jag själv väldigt förtjust i Moritakas knivar. Kurouchi finishen tycker jag är väldigt tilltalande. Och stålmässigt så är Aogami 1&2 och Shirogami 1&2 och Aogami Super bra stål allihopa och du kan väl egentligen inte gå fel med någon av dom. Men Aogami super är bäst av dom.
Hoppas det hjälpte lite!
Mvh